סדר עולמי חדש בטניס? לא

דיוקוביץ' ממשיך עם עונה חלומית לפרק את כולם; אבל כשהוא משחק את הטניס הטוב שלו, פדרר עדיין בספרה אחרת

1. איש השעה בטניס הוא נובאק דיוקוביץ' כמובן. דיוקוביץ' עלה השבוע למקום השני בעולם לאחר שזכה בטורניר אינדיאן וולס שבקליפורניה. הוא ניצח את רוג'ר פדרר (בחצי הגמר) ורפא נדאל (בגמר) יום אחרי יום. הוא 3 מ-3 נגד פדרר העונה. 0-18 בכלל בתחילת העונה. המספרים האלה משכנעים לא מעט אנשים חשובים בטניס שדיוקוביץ' יתקדם מהר מאוד מאיש השעה למינימום איש השנה. אבל נדאל ממליץ לחכות עד "אחרי הרולאן גארוס" כדי להסיק מסקנות על סדר עולמי חדש.

נדאל יצא מהגמר באינדיאן וולס בהרגשה ששום דבר לא השתנה ביחסי הכוחות בינו לבין דיוקוביץ'. הוא צודק: במערכה הראשונה, כשנדאל הכניס 70 אחוז (שזה הסטנדרט שלו) מהסרבים הראשונים, הוא טרטר את דיוקוביץ' עם הפורהנד המרושע שלו (הסבר בהמשך) וניצח 6-4. במערכה השנייה ובתחילת השלישית נדאל הכניס 25 אחוז מהסרבים הראשונים שלו ו"אף אחד לא יכול לנצח בטניס עם אחוזים כאלה", הוא אומר, "בטח לא נגד דג'וקוביץ'".

דיוקוביץ' לא פיצח את בעיית נדאל באינדיאן וולס. רוב המשחק התנהל בדיוק כמו שנדאל רצה שהוא יתנהל: נקודות ארוכות (כמעט תמיד יותר מ-15 חבטות בנקודה) ומתישות פיזית ובעיקר מנטלית. במשחק של הטוב משלוש מערכות דיוקוביץ', בוודאי כשהוא רוכב על מומנטום נהדר כמו בגמר באינדיאן וולס, יכול לנצח את נדאל בטניס כזה. במשחק של הטוב מחמש מערכות, כלומר בגראנד סלאם, אף אחד לא יכול לנצח את נדאל בטניס כזה.

2. בחצי הגמר באינדיאן וולס ראינו הבזקים של טניס שיכול לנצח את נדאל בגראנד סלאם. חואן מרטין דל פוטרו הארגנטינאי, שזכה באליפות ארה"ב ב-2009, אמנם הפסיד 4-6, 4-6 לנדאל אבל התחושה, וזאת תחושה שעומדת על יסודות לוגיים שריריים, היא שדל פוטרו פיצח את נדאל ושהוא הפסיד באינדיאן וולס כי הוא עדיין לא קרוב ל-100 אחוז שלו אחרי שנה שלמה בחוץ (2010) בגלל פציעה הורסת קריירה בפוטנציה בפרק כף היד.

הסיבה העיקרית שדל פוטרו פיצח את נדאל היא לגמרי גנטית: הוא 1.98 מטר. פורהנד סטנדרטי שנדאל חובט, חבטה שלפי ג'ון יאנדל, חוקר טניס מקליפורניה, מסובבת את הכדור בקצב של 5,000 סיבובים לדקה - 20 אחוז יותר מפדרר למשל, מזניק את הכדור לאחר הפגיעה במשטח לכיוון הכתפיים של 99 אחוז מהשחקנים והופך משחק מולו לסיוט פיזי (כי זה מתיש לחבוט כדור אחרי כדור מגובה הכתפיים). הפורהנד של נדאל מגיע לדל פוטרו בערך לחזה. שזה מבחינתו אידיאלי.

לכן נדאל יכול להכאיב לדל פוטרו רק אם הוא מחפש את הקווים כל הזמן. ונדאל, למרות השדרוג הפנטסטי ביכולות ההתקפיות שלו, לא חו*נך ולא רוצה לשחק ככה טניס. דל פוטרו, שבעיקר הודות לגובהו חובט פורהנד ובקהנד שמגיעים אפילו ל-160 קמ"ש, מכאיב לו כדי כך שנדאל עושה את הבלתי ייאמן: טעויות (לכאורה) לא מחויבות. כלומר: דל פוטרו, מילולית, גדול על נדאל.

3. זה משאיר אותנו עם פדרר. לפדרר די נמאס משאלות של עיתונאים חסרי השראה על השילוב בינו לבין מאמנו פול אנקון, למה הוא נתקע מול דיוקוביץ', האם הוא מוטרד מהירידה למקום השלישי בעולם וכו'. פדרר מזמן הפסיק להחשיב טורנירים שאינם גרנד סלאם: מבחינתו הם רק מדד להעריך באיזה פורמה הוא נמצא. ובאינדיאן וולס פדרר, למרות ההפסד בחצי הגמר, היה בפורמה טובה.

גם בחצי הגמר פדרר שיחק טוב לפרקים ארוכים. עבודת הרגליים שלו הזכירה את הימים המהממים של 2004-2007; הוא ניצח כמעט 50 אחוז מהנקודות הארוכות - תחום שבו הוא התקשה בשנתיים האחרונות; ואז עשר דקות שבהן הוא איבד ריכוז באמצע המערכה השלישית עלו לו במשחק. אבל בניגוד לחצי הגמר ביניהם באוסטרליה - שבו לדיוקוביץ' היתה תשובה לכל מה שפדרר זרק עליו - הפעם העליונות המקצועית של פדרר היתה ברורה כשהוא שילב להילוך חמישי, כמו במערכה השנייה. וזה כל מה שפדרר רוצה לדעת בשלב הזה של הקריירה שלו: שאם הוא משחק באמת טוב הוא עדיין בספרה אחרת. ובמובן הזה, למרות השינויים בדירוג, סדר עולמי חדש הוא פיקציה.