הערכות: פורטוגל תזדקק לסיוע המוערך ב-99 מיליארד דולר

(עדכון): ראש ממשלת פורטוגל התפטר לאחר שממשלתו נכשלה בהעברת תוכנית הצנע החדשה בפרלמנט ■ ראש הממשלה: "המדינה הפסידה"

נראה כי חבילת החילוץ לפורטוגל היא בלתי נמנעת: גוברות הערכות כי המדינה תאלץ לקבל סיוע. על פי גורמים רשמיים בפורטוגל, חבילת הסיוע למדינה תסתכם ב-70 מיליארד אירו (99 מיליארד דולר). נזכיר כי פורטוגל עדיין לא ביקשה סיוע אך התשואה על האג"ח של הגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 1999 עם רמה של 6.8% והפער בין האג"ח של גרמניה לאג"ח של פורטוגל הולך ומתרחב.

ראש ממשלת פורטוגל התפטר אמש (ד') מתפקידו בעקבות כישלון להעביר בפרלמט תוכנית צנע נוספת שתאפשר למדינה להקטין את חובותיה. התפטרותו הפילה למעשה את הממשלה בפורטוגל והותירה ואקום פוליטי שמעלה ספקות באשר ליכולת המדינה להתמודד עם משבר החובות. האירו נחלש בתגובה לכ-1.4 דולרים, לאחר שרק השבוע הוא נסחר מעל 1.42 דולרים.

חוזה סוקרטס, ר"מ פורטוגל, טען כי אינו יכול למשול ללא תמיכה והחליט להתפטר זמן קצר לאחר שתוכנית הצנע החדשה שלו נפלה בפרלמנט. "היום, אני משוכנע שהמדינה הפסידה", הוא אמר ל-Dow Jones Newswires.

תוכנית הצנע ה חדשה כללה קיצוצים בתקציבים שונים בשנים 2011-2013, כגון קיצוצים במערכת הבריאות, בחברות ממשלתיות, בעובדי המגזר הציבורי, בהטבות סוציאליות ועוד.

ההערכות הן כי נפילת הממשלה תוסיף לחץ על פורטוגל לפנות לאיחוד האירופי בבקשה למתן סיוע כספי בשווי עשרות מיליארדי אירו כדי שהמדינה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. זאת, כזכור, לאחר שיוון ואירלנד כבר קיבלו סיוע כזה.

ביומיים הקרובים תתקיים פסגה של האיחוד האירופי בבריסל, שם מקווים להגיע להסכמות באשר להגברת התיאום הכלכלי בין מדינות האיחוד, כמו גם הגברת המעקב אחר העמידה ביעדי הגירעונות של המדינות. בינתיים בשוקי האג"ח, אגרות החוב הממשלתיות של פורטוגל יורדות והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה כבר ל-7.8%, תשואה שנחשבת גבוהה למדי.