בכיר ב'פד': "ייתכן שנוכל לסיים תכנית QE2 בטרם עת"

על רקע נתוני המאקרו החיוביים שפורסמו בארה"ב בשבועות האחרונים, נשקלת האפשרות לצמצם או להגביל את תכנית ההרחבה המוניטרית ■ השבוע עלה הנאסד"ק 4%

"הכלכלה נראית די טוב - צריך לבחון את תכנית QE2 להרחבה מוניטרית בפגישות הבאות של ה'פד', במיוחד בזו המתוכננת לחודש אפריל, ולראות אם אנחנו רוצים להחליט לסיים את התכנית או להפסיק אותה מעט מוקדם מהצפוי", כך אמר היום ג'יימס בולארד - נשיא הבנק הפדרלי של סיינט לואיס, בשיחה עם כתבים במרסיי שבצרפת.

לדבריו, על מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי לשקול את המשך הצורך בהפעלת תכנית ההקלה המוניטרית, QE2, שנועדה לבלום את המשבר הפיננסי - וזאת לאור שורה ארוכה של נתוני מאקרו שפורסמו לאחרונה בארה"ב וציירו תמונת מצב חיובית למדי באשר למצבה של הכלכלה האמריקאית.

בולארד ביקש לסייג את דבריו ואמר עוד: "בעוד שהכלכלה שלנו ללא ספק חזקה יותר מהקיץ שעבר ומהסתיו האחרון - עדיין נותרו תנאים של חוסר ודאות בגלל סיטואציות כמו זו ביפן או המתחים הפוליטיים במזרח התיכון או המשך משבר החוב באירופה".

הכלכלה האמריקאית, יצויין, צמחה בשיעור של 3.1% (בחישוב שנתי) ברבעון האחרון של שנת 2010 - כאשר הוצאות הצרכנים היו הגורם העיקרי לצמיחה.

בתוך כך, גוברים לאחרונה בארה"ב קולות הקוראים לפד ולעומד בראשו - היו"ר ברננקי, להעלות את שיעור הריבית בארה"ב המצויה ברמת שפל אפסית זה זמן רב. זאת, בהתאמה לבנק האירופי שצפוי להכריז בקרוב על העלאת הריבית ולמספר מדינות נוספות בעולם, בהן ישראל, בהן כבר החלה מדיניות העלאת ריבית על ידי הבנקים המרכזיים.