"שוק הנדלן האמריקני לא צפוי להתאושש בעתיד הקרוב"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז': פישר יעלה מחר את הריבית ב-0.25% וצפוי להעביר מסר תקיף לגבי כוונותיו להילחם באינפלציה

בשונה מהתקופה האחרונה בה התרגלנו לנתונים כלכליים טובים בארה"ב, בשבוע האחרון היו מספר נתונים שפספסו את התחזיות. עיקר האכזבה סיפקו נתוני הנדל"ן. הן המכירות של בתים קיימים והן של החדשים ירדו והיו עמוק מתחת לתחזיות. ארגון מתווכי הדירות שמפרסם את הנתונים הסביר את החולשה בנגישות נמוכה של הרוכשים לאשראי, ובכמות גדולה של עסקאות שהתבטלו לאחר ששמאים של הבנקים לא אישרו את מחירי העסקאות עליהן סיכמו הצד המוכר והקונה.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ברוקראז', מציין בסקירה שפרסם כי מאפייני העסקאות בחודשים האחרונים כוללים עליה בחלקם של הביתים המעוקלים אשר היוו כ-39% מסך העסקאות שנעשו בחודש פברואר, וכמות גדולה של עסקאות שנעשו במזומן ללא נטילת הלוואה. כמות גדולה של בתים מעוקלים ועסקאות במזומן גורמים לירידה במחירי העסקאות, במיוחד בשוק הבתים הקיימים. הפער בין המחיר הממוצע של הבתים החדשים שנמכרו לבין המחיר הממוצע של הבתים הקיימים הגיע לשיא. מצב זה גורם כמובן לכך שכמות העסקאות בשוק הבתים החדשים נמצאת בשפל.

זבז'ינסקי חוזר להערכה שלו, שהנתונים בתחום הנדל"ן בארה"ב מעידים על תהליך של "עיבוד" המלאי של הבתים הקיימים, כולל הבתים המעוקלים ברשות הבנקים. בינתיים, "המלאי רחוק מלהצטמצם, אלא להפך, והמהלך יוכל להימשך עוד זמן רב. משקל גבוה של הבתים המעוקלים הנמכרים מטה כלפי מטה את המחיר הממוצע של העסקאות. כל עוד מלאי הבתים למכירה יישאר גבוה, והמחירים יהיו נמוכים, הסיכויים להתאוששות של ענף הנדל"ן בארה"ב יהיו קלושים. יחד עם זאת, משקלו של ענף הבנייה למגורים בתוצר האמריקאי ירד מ-6% בשיא לכ-2%, לכן השפעתו על הצמיחה הינה נמוכה יחסית. הפשרת מתן משכנתאות ע"י הבנקים יכולה לשפר את מצבו של שוק הנדל"ן ולהאיץ את יציאתו מהמיתון".

לא רק גרמניה תורמת לצמיחה באירופה

לגבי המצב באירופה מציין זבז'ינסקי כי להבדיל מהפעמים הקודמות, ההתרחשויות בפורטוגל והעמקת הבעיות באירלנד ויוון השפיעו רק במעט על השווקים. "נראה שההערכה הקיימת בשווקים הינה שפורטוגל תהיה המדינה האחרונה באירופה שתזדקק לסיוע. הצטרפות של ספרד, שהייתה בכותרות בסיבובים הקודמים של המשבר באירופה, אל הסחרור שאחז במדינות ה-PIG עלולה להיות איום רציני על האיחוד האירופאי, אך למרות הורדת הדירוג ל-30 בנקים בספרד, ולמרות החשיפה הגדולה של הבנקים בספרד לפורטוגל, CDS של ספרד עלה רק במעט והוא רחוק מאוד מהשיא".

המרווח בין האג"ח של ספרד לבין האג"ח של גרמניה אפילו ירד. הבנק המרכזי האירופאי לא התערב בשוק ולא ביצע רכישות אג"ח במהלך החודש האחרון. עובדה זו עשויה להעיד שבעיית פורטוגל נראית לו "אבודה", אך הוא אינו חושש מ"הדבקות" של מדינות אחרות. נתונים חיוביים לגבי הזמנות בתעשייה התפרסמו באירופה. קצב הגידול בהזמנות שומר על רמה מאוד גבוהה שלא נראתה בעשור האחרון. לא רק גרמניה, כפי שנהוג לחשוב, תורמת לנתונים החיוביים. כמובן שבלי גרמניה המצב היה שונה, אך ישנן מדינות רבות אחרות קטנות יותר, בהן ההזמנות לתעשייה צמחו בקצב גבוה אף יותר מאשר בגרמניה.

בנוגע למצב ביפן מציינים בדש כי הנתונים שהתפרסמו על פעילות השווקים הפיננסיים ביפן אחרי רעידת האדמה בשבוע שהסתיים ב-18 למרץ מפריכים כמה מההערכות שהועלו אחרי האסון. בשבוע הזה היפנים לא החזירו את כספם הביתה ולכן לא הם גרמו לעליית ערכו של הין היפני. היפנים רכשו נטו את ני"ע הזרים בסכום שהיה אף גבוה מהממוצע השבועי מתחילת השנה. משקיעים זרים לא ברחו מהשוק היפני, אלא קנו ני"ע, בעיקר המניות היפניות, בהיקף הגבוה ביותר מאז שנת 2004. "ככל הנראה, משקיעים זרים אשר רכשו ני"ע יפניות בהיקף של כ-13 מיליארד דולר היו בין הכוחות שגרמו להתחזקות הין".

רבות דובר על כך שהיפנים עלולים למכור את האג"ח הממשלתיות של ארה"ב כדי לממן את תוכנית השיקום. "יתכן שזה יקרה, אך בינתיים השפעת ההתרחשויות ביפן דווקא עשויה לתרום להורדת התשואות בארה"ב, זאת לאחר שתמורות ההתערבות בשווקים של מכירת הין היפני בהיקף של כ-25 מיליארד דולר ע"י הבנקים המרכזיים הגדולים ברחבי העולם, עשויות לחזור לשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב ולמתן את עליית התשואות בו בתקופה הקרובה".

הריבית בארץ תעלה ב-0.25%

הריבית, מעריך זבז'ינסקי, צפויה לעלות ב-0.25% ביום שני. ההערכה זו כבר הפכה לקונצנזוס שמגולם בשווקים. מעבר לעלייה עצמה, יתכן שבנק ישראל יעביר מספר מסרים בעלי השפעה על השווקים: מחירי הסחורות שבו לעלות וחלקם שוב הגיעו מעבר לרמות השיא של התקופה האחרונה. במקביל עלו ציפיות האינפלציה בעולם וגם בישראל. "אנו ממליצים להמתין עם רכישת האג"ח הצמודות עד אחרי פרסום החלטת הריבית".

לאור מספר גדול של איומים בחזית האינפלציה שמתפתחים על רקע ההתרחשויות בעולם והשפעה של הריבית הריאלית הנמוכה בישראל, בדש מצפים שבנק ישראל יעביר מסר תקיף לגבי כוונותיו להילחם באינפלציה. הצהרה לגבי סדר העדיפויות ברור שבראשו עומד טיפול באיומי האינפלציה, בשונה מנוסח החלטות הריבית האחרונות שכוונו לטפל בריבוי משימות, עשויה לגרום לירידה מסוימת בציפיות האינפלציה.

ירידה בהיקף פעילות הזרים מקטינה את ההשפעה הצפויה של הגדלת דרישת הביטחון והנזילות על השקל. בדש מעריכים שהתחזקות השקל, שמתרחשת למרות הקטנת פעילות הזרים ולמרות האירועים הגיאופוליטיים, מושפעת מהתגברות ההערכות לעליית הריבית. אם וכאשר תחזיות הריבית יתייצבו, והשפעתן ותחלוף או תיחלש, ערכו של השקל עשוי לפחת ולגלם את השפעת הגורמים הללו.