נמצא תורם כבד ישראלי לשירלי מרדר שנפגעה מנורופן

(עדכון) אביה של שירלי מרדר לגל"צ: "הכבד של שירלי קרס , זקוקה להשתלה בדחיפות" ■ ד"ר בן ארי: "הספרות המקצועית מלמדת שבמקרים מאוד נדירים נורופן יכול לגרום לנזק לכבד"

שירלי מרדר בת 27, מאושפזת במצב אנוש בבית החולים בלינסון, לאחר שגופה קרס בעקבות נטילת נורופן. הערב דווח כי נמצא לה תורם כבד מתאים בישראל. דקות לאחר שהועלתה למטוס, כשהיא מונשמת ומורדמת, בדרכה למרכז השתלות בפריז, כשהיא מלווה ברופא צמוד, הורדה שירלי מרדר בת ה-27 מהמטוס מפני שייתכן ונמצא לה כבד מתאים לתרומה בביה"ח בילינסון.

"הכבד של שירלי קרס, והיא זקוקה כעת להשתלה בדחיפות", סיפר אלי מרדר, אביה של שירלי, בדמעות, "חיברו אותה למכונה שמתפקדת ככבד מלאכותי, אבל זה יספיק רק ליום או יומיים. מדובר בילדה בריאה, בת 27, שמתאמנת בחדר כושר באופן קבוע. כל המשפחה נבדקה, אבל אנחנו לא מתאימים להשתלה".

"לפני 4 שבועות שירלי עברה עקירת שן בינה בהליך כירורגי, ואחרי הטיפול סבלה מכאבים, ולכן נטלה משככי כאבים", סיפר מרדר בתוכנית "נכון להבוקר" בגלי צה"ל עם ניב רסקין, "היא בחרה בנורופן ונטלה אותו במשך ארבעה-חמישה ימים לפי ההוראות שעל הקופסא - כל 4 שעות. הכאבים שככו, והיא הפסיקה ליטול את הכדורים".

"בערך שבועיים לאחר מכן, היא החלה לסבול מבחילות קשות", שיחזר האב, "היא ניגשה לרופא, שהבהיל אותה לחדר מיון. בדקו אותה לסוגים שונים של צהבת, אך התוצאות היו שליליות. היא הועברה לבית-החולים ביילינסון, שם מתמחים במחלות כבד, ובביופסיה שם גילו שהכשל של הכבד הוא כתוצאה מנטילת הכדורים".

"ניתן לתרום אונה מכבד של אדם חי, כי הכבד הוא איבר מתחדש", מסבירה פרופסור זיו בן-ארי, מומחית למחלות כבד מהמרכז הרפואי רבין, "אנחנו מנסים לאתר מישהו - צעיר, בריא, בלי מחלות רקע - שמוכן לתרום אונת כבד, בידיעה שתוך חודש מרגע התרומה הכבד חוזר לגודל הרגיל". לחתימה על כרטיס אד"י, ניתן להתקשר למספר 6262*.

"הספרות המקצועית מלמדת שבמקרים מאוד נדירים נורופן יכול לגרום לנזק לכבד", סיפרה בן-ארי, אך הדגישה: "מדובר בקבוצה שלמה של תרופות שאוכלוסיה עצומה משתמשת בה, אבל רק במקרים מאוד בודדים קיימת תוצאה כה חמורה. אין דרך לצפות תגובה כזו, וטרם ברור מה הסיבה לכך".

בנורופן איחלו לשירלי החלמה מהירה ומסרו כי אין להם מידע נוסף על האירוע וסיבותיו מעבר למה שפורסם בתקשורת. "מדובר בסיבוך נדיר ביותר שלא ניתן לצפייה מראש, החומר הפעיל איבופרופן נבחן באינספור ניסויים קליניים מאז שפותח בשנת 1969 ונמצא כיעיל ובטוח לשימוש על ידי רשויות הבריאות בכל רחבי העולם. תרופות משככי כאבים הן בטוחות ביותר ועשרות מיליוני אנשים משתמשים בהן יום יום. בכל מקרה של ספק, רגישות לתרופות או היסטוריה רפואית מומלץ להתייעץ עם רופא", מסרה נורופן בתגובה לאירוע.