ישראכרט תפחית את עמלות הסליקה מבתי עסק בפריפריה

במקביל לדיונים בחוק הסליקה הצולבת, המכונה "חוק ישראכרט", תפחית החברה את העמלה בכ-0.25%

קבוצת ישראכרט, שבבעלות בנק הפועלים , הודיעה כי בכוונתה להפחית מיוזמתה את עמלות הסליקה שהיא גובה מבתי עסק בפריפריה. ההפחתה תהיה בתוקף לשנה, החל ב-15 אפריל, ובשיעור של 10%-15% מהעמלה הנוכחית, כלומר הפחתה של כ-0.25%. לטענת ישראכרט, ההפחתה תביא "להטבה מהותית בתנאי הסחר של כ-10,000 בתי עסק, המהווים 80% מבתי העסק בפריפריה". מנכ"ל ישראכרט הוא דב קוטלר.

ההפחתה באה במענה לקריאתו של יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), לסייע לעסקים קטנים בפריפריה. בהפחתת העמלות ישראכרט מנסה להפגין רצון טוב, ולצבור "נקודות זכות" אצל חברי הכנסת שדנים כעת בחוק הסליקה הצולבת. סעיף מרכזי בחוק יקנה למפקח על הבנקים את הסמכות לכפות על מחזיק 10% או יותר משוק כרטיסי האשראי סליקה צולבת. כלומר המנפיק יחויב לאפשר לסולקים אחרים לסלוק עסקאות שבוצעו בכרטיסיו.

הכרטיס היחיד שעומד בקריטריון ואינו נכלל בהסדרי הסליקה הנוכחיים הוא הכרטיס המקומי של ישראכרט, ולכן החוק מכונה "חוק ישראכרט". ישראכרט מנסה כעת לשכנע את ועדת הכלכלה לשנות את הצעת החוק, כך שהרף יעלה ל-20%, ורק אם המפקח על הבנקים ישתכנע שיש "פגיעה ממשית בתחרות" - ההגדרה תופחת ל-10%.

תנאי הסליקה

במכתב ששלחו אתמול (א') קוטלר ויו"ר ישראכרט, אירית איזקסון, לח"כ שאמה פירטה ישראכרט כי תפחית מיוזמתה את העמלות ל-10,000 בתי עסק קטנים ופרטיים ב-709 יישובי פריפריה, המוגדרים אזורי עדיפות לאומית כאשר:

1. בתי עסק שמחזור הסליקה השנתי שלהן בישראכרט, ויזה ומאסטרקארד הוא עד 120 אלף שקל בשנה, יקבלו הפחתה של 15% מעמלת הבסיס.

2. בתי עסק שמחזור הסליקה השנתי שלהן בישראכרט, ויזה ומאסטרקארד הוא עד 300 אלף שקל בשנה, יקבלו הפחתה של 10% מעמלת הבסיס.

מסקר של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, שבדק את תנאי הסליקה בקרב עסקים קמעונאיים קטנים, עולה כי עמלות הסליקה שגובה חברת ישראכרט בכרטיסי מסטרקארד וויזה עומדות על 2.05%-2.08%. במותג הפרטי של ישראכרט, שאותו היא סולקת באופן בלעדי, גובה קבוצת ישראכרט עמלה של 2.06%. מכאן שמדובר בהפחתה של כ-0.2%- 0.3% מהעמלה.