הדולר נפל ל-3.525 ש'; "עליית הריבית משדרת היסטריה"

בנק ישראל הודיע אתמול על העלאת הריבית ב-0.5% - והדולר משלים צניחה של 5.1% בחודשיים ■ סוחר בשוק המט"ח: "מפתיע אותי מאוד שהדולר מחזיק ככה מעמד"

מתח הורגש היום (ג') בשוק המט"ח בעקבות החלטתו המפתיעה של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר להעלות את הריבית במשק ב-0.5% לרמה של 3% - ובכך השלים העלאה של 1% בריבית תוך 3 חודשים בלבד.

המסחר במט"ח התנהל היום בסימן היחלשות של הדולר מול השקל, כאשר בעת קביעת השערים היציגים נחלש הדולר ב-0.424% ונקבע ב-3.525 שקלים לדולר. זאת, בעקבות העלאת הריבית שהרחיבה את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ל-3%. נציין כי הדולר נסחר היום ברמתו הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2008 ומשלים צניחה של 5.1% מהשיא האחרון ב-4 בפברואר. כעת ממתינים בשוק לראות האם בנק ישראל יתערב במסחר במט"ח על מנת לייצב את שער הדולר. האירו היציג נחלש ב-0.123% ל-4.9609 שקלים לאחר שאתמול צנח ב-1.44%.

נזכיר כי בשוק ההון ציפו להעלאת ריבית של 0.25%; לפי סקר כלכלנים שערכה סוכנות בלומברג, מרבית החזאים ציפו להעלאה של 0.25% ואילו גופים מעטים, כדוגמת הבנק הבריטי ברקליס, חזו העלאת ריבית חדה יותר של 0.5%. הסיבות לצעד האגרסיבי של בנק ישראל היא חריגת האינפלציה מהיעד הממשלתי (האינפלציה בשנה האחרונה עומדת על 4.2%) וכן בשל העלייה בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה.

מול המטבעות המובילים בעולם, המטבע האמריקני רושם התחזקות של 0.4% מול האירו ונסחר סביב 1.405 דולר לאירו. מול הליש"ט נסחר הדולר סביב 1.595 דולרים.

נציין כי היום פירסם בנק ישראל את דו"ח יתרות המט"ח השנתי ממנו עולה כי בנק ישראל רשם הפסד של 7.1% על יתרות המט"ח שברשותו בשנת 2010. יתרות מטבע החוץ של ישראל עלו בשנת 2010 ב-10.2 מיליארד דולר, בהמשך לעלייה של כ-17 מיליארד דולר ב-2009, והסתכמו בסוף השנה ב-69.3 מיליארד דולר.

תשואת ההחזקה של יתרות המט"ח במונחי המטבעות שלהן בשנת 2010 הייתה 1.2%, לעומת 3.8% בממוצע בשנים 2001-2010. במונחי שקלים תשואת ההחזקה של תיק היתרות הייתה שלילית, בשיעור של 7.1%, עקב התחזקות השקל לעומת הדולר והאירו במהלך השנה.

התגובות בשוק המט"ח להחלטת הריבית החריגה

"מפתיע אותי מאוד שהדולר מחזיק ככה מעמד, יחסית, לאחר העלאה של 0.5% בריבית", אומר ל"גלובס" סוחר בשוק המט"ח. "אני רואה בנקים מקומיים שמוכרים דולרים אבל גם קונים. גם הזרים לא ממש יודעים לאיזה כיוון ללכת - ובנק ישראל בינתיים מחוץ לשוק. אני חושב שאחרי פקיעת האופציות ביום רביעי השוק יתפוס יותר כיוון".

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, אומר כי "עליית הריבית היא קיצונית ומשדרת היסטריה. הנזק להערכתי מהתחזקות השקל כתוצאה מעליית הריבית היא גבוהה לאין שעור לתועלת מעליית הריבית".

יפתח דרורי מפינקסו כתב הבוקר כי "פערי ריביות בישראל לעומת ארה"ב אירופה מקלים על ההשקעה בשקל וכל עוד אין העלאות ריבית דומות בעולם השקל ימשיך להיות אטרקטיבי להשקעה. למרות כל אלה, אנו מזהים רמת תמיכה מאוד חזקה ברמה של 3.51 שקלים. אם הוא יחצה רמת תמיכה זו הוא עשוי לרדת עד לרמה של 3.49 שקלים לדולר. כמו כן, אנו מעריכים שבנק ישראל יתערב אם השקל יתחזק מעבר לרמה של 3.51 שקלים לדולר. גם החלת הרגולציה שכוללת ביטול הטבות מס של משקיעים זרים לא תסיט את השקל מכיוונו ומיעדו ונראה כי רק תקנות מחמירות בהרבה או שינוי מגמה עולמי שיכלול התחזקות הדולר יביא לשינוי המיוחל".

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה, אמר לאחר פרסום הודעת הריבית: "העלאת הריבית מוגזמת, למרות שאנו נמצאים בסביבת אינפלציה גבוהה. זה יביא לייסוף חד של השקל, אל מתחת לרמת 3.5 השקלים ויפגע בכושר התחרות של ישראל, היות שאין אפשרות שתהיה עלייה בפיריון העבודה שתנטרל את הייסוף בשקל. ייסוף השקל יגרור הוזלת מחירי היבוא על חשבון היצוא - מה שעלול להתגלות כחרב פיפיות בטווח של חצי שנה מהיום".

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]