מיוחד: מי ירוויח ומי יפסיד בבורסה מהזינוק בריבית?

קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים, מסמן את ההזדמנויות בשוק ביום שלאחר ההחלטה המפתיעה של פישר, ומציין גם ממה יש להיזהר

בוקר מתוח אך ללא ספק מעניין עומד היום (ג') בפני שוק האג"ח המקומי. החלטתו המפתיעה אמש של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להעלות את הריבית בשיעור חד של 0.5%, בניגוד לרוב התחזיות המוקדמות בשוק שחזו עלייה של 0.25% בלבד, טרפה את הקלפים; אך פישר כבר הבהיר לשוק בעבר כי הוא לא חושש להיות בדעת מיעוט.

"שוק האג"ח לא אוהב הפתעות אך המחיר בגין אינפלציה היוצאת משליטה גבוה יותר", אומר ל"גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. "ציפיות גבוהות לכל אורך העקום הצמוד והתנהגות שוק האג"ח בשבועיים האחרונים, בו לא נמצאו קונים לאג"ח ממשלתי גם בירידות חדות של 0.25% חייבו פעולה נחרצת כמו זאת שנקט פישר".

פלר מוסיף כי "הסיכונים של התנפחות בועת אשראי דרך המשכנתאות חייבו טיפול לפני שנגיע לכדי סיכון עתידי של המערכת הבנקאית; ויפה שעה אחת קודם".

בהתאם לכך מעמיד בפנינו פלר שורה של נפגעים - ולחילופין המרוויחים - מהחלטת הריבית של הנגיד, ובהתאם לכך מעמיד תחזית והמלצות השקעה בטווח הקצר. לדבריו, הנפגעים העיקריים מהחלטתו של פישר יהיו אג"ח צמודים בינוניים המתמחרים איפלציה גבוהה מדי; אחריהם לפי הסדר אג"ח שקליים קצרים עד שנתיים שאינם מגלמים את הריבית, השפעות של שערי המט"ח וההשלכות היום על המניות הדואליות; גם אג"ח צמודים קצרים ייפגעו, "אם כי שם המנוף נמוך והמדדים הגבוהים הקרובים ימנעו פגיעה משמעותית", ציין פלר.

לגבי אג"ח קונצרניות, פלר מציין כי אלו נחלקות לשניים: הקצרים שייהנו עדיין מעבר לתגובה הראשונית מאינלפציה סביב 3% ומדדים קרובים גבוהים, והבינוניים שיכולים להיפגע "אם כי בצורה מתונה מהממשלתיים והארוכים שיכולים אפילו להנות מירידת ציפיות האינפלציה בממשלתי הארוך, מה שעשוי להביא קונים מוסדיים לטווחים אלו. אג"ח בדירוג נמוך אדישים לריבית ואינפלציה ולכן גם עלו השנה 5%-4% בממוצע יותר מכל נכס אחר".

ומי יהנה מהחלטתו של הנגיד? לפי פלר, יהיו אלו האג"ח השקליים הארוכים ובשלב מאוחר יותר גם צמודים ארוכים. "הפער מול ארה"ב העומד היום על 2% צפוי לרדת בחלקו מעליית תשואות בחו"ל וחלקו מירידת תשואות בארץ", ציין והוסיף כי גם השקליים הממשלתיים בריבית משתנה ייהנו אך כאן יהיה לדעתו אפקט מתמשך.

ניירות נוספים שיהנו הם הפקדונות והקרנות כספיות. לגבי האג"ח השקליים הבינוניים מציין פלר כי "התגובה הראשונית יכולה להיות חיובית, אם כי מק"מ העומד על 3.5% לשנה ייתן תחרות לשחר 115 ל-3.6 שנים הנותן היום 4.46%".

ואיפה שוק המניות בכל הסיפור? פלר סבור כי שוק המניות - מעבר להשפעה השלילית של הארביטראז' על מניות דואליות - עדיין מצוי במומנטום חיובי: "משקיעים זרים נזהרים מאוד משווקים בהם האינפלציה היוצאת משליטה גבוהה יותר, ולכן צעדיו של פישר במחלמה נגד האינפלציה מהווים בשורה התחתונה איתות חיובי, כאן עשוי להתפתח סנטימנט חיובי מעבר לסיכונים האיזוריים".