האנליסט שחזה העלאת הריבית: "בחודש הבא - שוב 0.5%"

דניאל יואיט מברקליס הלך נגד הזרם וצפה העלאת ריבית של 0.5%; הוא צדק ■ בשיחה עם "גלובס" הוא מעריך שפישר ימשיך להיות אגרסיבי, לא מודאג מבועת הנדל"ן אך מזהיר: "הישראלים מבזבזים מעבר ליכולת שלהם"

דניאל יואיט, כלכלן המאקרו של הבנק הבריטי ברקליס אשר חזה את העלאת הריבית החדה אתמול בניגוד גמור לתחזיות הרווחות בשוק, מעריך שבנק ישראל יפתיע שוב בחודש הבא ויעלה את הריבית ב-0.5% גם ב-24 באפריל. בשיחה עם "גלובס" ממקום משכנו בלונדון, טוען יואיט כי כלכלת ישראל "עולה באש" ומסביר שהצעד האגרסיבי של הנגיד סטנלי פישר מוצדק בהחלט.

"ברבעון הרביעי של 2010 הצמיחה במשק הישראלי הייתה ממש חזקה (7.8% - ע.ב.י) וזה גרם לבנק ישראל להתחיל להעלות את הריבית ב-0.25% כל חודש. זה מה שהם עשו בינואר ופברואר. ואז הגיעו נתוני האינפלציה ב-15 במארס וראינו שהאינפלציה נמצאת הרבה מעל התחזיות. אינפלציה שנתית של 4.2% זו חריגה רצינית. בשלב זה היה לי ברור שתהיה העלאת ריבית של 0.5% החודש", אומר יואיט.

החזאים בשוק - רובם ככולם - העריכו כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25%; אולם יואיט הלך נגד הזרם וסיפק תחזית אגרסיבית למדי - העלאה של 0.5%. הוא צדק. היום, יואיט ממשיך לספק תחזיות אגרסיביות: בניגוד גמור לכלכלנים בשוק שצופים כי בהחלטת הריבית הבאה בעוד חודש יותיר פישר את הריבית על כנה, או לכל היותר יעלה אותה ב-0.25%, יואיט חושב שפישר יהיה אגרסיבי במיוחד גם בעוד חודש

"אני מעריך שבנק ישראל יעלה בחודש הבא עוד 0.5% והריבית תעמוד על 3.5%", הוא אומר. "לאחר מכן אני חושב שפישר יירגע ויחזור ל-4 העלאות ריבית של 0.25% השנה, תלוי כמובן בנתונים שייצאו. הריבית תגיע ל-4.5% השנה ואז בנק ישראל ירגיש יותר בנוח ויבחן את המצב. יכול מאוד להיות שזה יהיה סוף מעגל העלאות הריבית, כלומר שבשנה הבאה לא יהיו העלאות ריבית. לדעתי, ריבית של 4.5% תרסן את החיה הרעה".

- האם לדעתך העלאת ריבית באופן כה אגרסיבי היא מוצדקת? הרי הריבית לא יכולה לרסן את עליית מחירי הסחורות והמזון בעולם וגם יש שיאמרו שהשפעתה על שוק הנדל"ן מוגבלת, נוכח המחסור בדירות.

"המהלך מוצדק ואפילו הכרחי. נכון, יש דחיפה באינפלציה מעליית מחירי הסחורות בעולם אבל בישראל זה יותר בעיה של מחירי מזון מאשר סחורות. הדיור הוא בעיה ויש הרבה עדויות לכך שהכלכלה הפנימית בישראל רותחת, ממש עולה באש. 7.8% צמיחה ברבעון הרביעי זה מספר גבוה מדי וצריך לרסן את זה".

- הזכרת את בעיית הנדל"ן; אנשים רבים לקחו משכנתאות בריבית משתנה וההחזר החודשי עולה - האם הם בצרות עכשיו? האם הכלכלה הישראלית בצרות?

"אני לא חושב שנוטלי המשכנתאות בישראל בצרות. אנשים ידעו שהריבית לא תישאר נמוכה לנצח וגם הבנקים בישראל זהירים מאוד. הרגולציה גרמה לבנקים לוודא שהלווים יעמדו ביכולת ההחזר שלהם כשהריבית תעלה. לכן, אני לא רואה שום סכנות בישראל, אם כי לפי נתוני הצריכה ברבעון הרביעי נראה שיש עודף בזבוז בישראל. זה גורם לי לתהות האם נוצרת כאן בועה ואנשים נוטלים על עצמם התחייבויות מעבר ליכולת ההחזר שלהם. תמיד אפשר למצוא תרחישים גרועים, אבל אני לא חושב שהמצב בשוק המשכנתאות בישראל כזה מסוכן. לא איחרנו את המועד כך שאני לא מודאג".

- למרות העלאת הריבית החדה, אנו לא רואים את השקל מתחזק באופן ניכר היום.

"ברור שהשקל לא מונע רק מהריבית כי בנק ישראל משפיע על השוק. אני חושב שהמשקיעים ממתינים לראות מה בנק ישראל יעשה הלאה. אין ספק שבנק ישראל ממתן את הלחץ לייסוף השקל".

- פרמיית הסיכון של ישראל עלתה לאחרונה נוכח המהומות בעולם הערבי. כיצד המשקיעים הזרים מסתכלים על השקעות בישראל היום?

"אני מתייחס לישראל כמעין אי באמצע המזרח התיכון. ברור מאוד שהכלכלות הסובבות את ישראל לא יהיו בסדר; כלכלת מצרים וכלכלות אחרות לא יפגינו ביצועים טובים. לגבי ישראל - היא מבודדת פוליטית באזור אך במקרה זה הבידוד תורם לה כלכלית. באופן כללי, משקיעים זרים סבורים שכלכלת ישראל יכולה לספוג חדשות מדיניות רעות ולא להיות מושפעת מזה. לגבי פרמיית הסיכון - היא עולה בכל מדינות העולם, לא רק בישראל".