בכיר בפד: "העלאת הריבית בארה"ב - כבר במהלך 2011"

נשיא הפד בולארד: "ועדת השוק הפתוח לא תרצה או לא תוכל להמתין עד שכל אי-הודאויות הגלובליות ייפתרו, לפני שתחל לפעול לנורמליזציה של המדיניות המוניטרית המרחיבה"

"נראה כי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לא תרצה או לא תוכל להמתין עד שכל אי-הודאויות הגלובליות ייפתרו, לפני שתתחיל לפעול לנורמליזציה של המדיניות המוניטרית המרחיבה" אמר היום (ג') נשיא הפדרל ריזרב של סנט לואיס, ג'יימס בולארד בנאום שנשא בפראג, והתכוון לכך שהריבית בארה"ב תעלה כבר במהלך שנת 2011. נציין כי עד כה העריכו מרבית הכלכלנים כי הריבית בארה"ב תחל לטפס רק ברבעון הראשון של 2012. הדברים מובילים להתחזקות של הדולר.

לדבריו "המדיניות המוניטרית לא יכולה להמשיך להיות אולטרה מרחיבה עד אין סוף. סביר להניח שהדיונים בדבר חזרה לנורמליזציה של המדיניות המוניטרית בארה"ב יחזרו להיות העניין המרכזי ב-2011".

הטלטלות אליהן התייחס בולארד נוגעות למהפכות השלטוניות המתרחשות במזרח התיכון ובצפון אפריקה, להשלכות אסון רעידת האדמה, הצונאמי והדליפה הגרעינית ביפן, למשבר החובות האירופי ולגירעון הפיסקאלי האדיר של ארה"ב. והוסיף כי "התחזית הסבירה ביותר היא ש-4 הסיכונים המרכזיים ייפתרו ללא שיהפכו למשבר מאקרו כלכלי גלובלי".

בולארד נחשב למי שמצוי במרכז הספקטרום בין התומכים והמתנגדים לצעדים האגרסיביים בהם נוקט הפדרל ריזרב בכדי להמריץ את ההתאוששות הכלכלית. לדבריו תחזיות הצמיחה השתפרו מאז הקיץ הקודם וההתאוששות הזו לאחר 18 חודשי מיתון היא "חיובית מאד".

ביום שבת האחרון אמר בולארד כי על הפד לשקול להקטין את תוכנית רכישת האג"ח בהיקף של 600 מיליארד דולר, על רקע נתוני המאקרו החיוביים שפורסמו בארה"ב. אתמול אמרו גורמים בכירים בפד כי הכלכלה של ארה"ב עדיין זקוקה לתמיכת תוכנית הרכישות של הפד, אך חלקם ציינו כי העלייה שנרשמה לאחרונה במחירי הדלק והמזון לא תימשך זמן רב.

הפדרל ריזרב בראשותו של בן ברננקישמר על הריבית בארה"ב קרוב לאפס מאז דצמבר 2008. מאז נובמבר החל הפד לרכוש אגרות חוב, מה שהביא לירידת עלויות המימון ושמר על ההתאוששות הכלכלית בארה"ב. תוכנית רכישת האג"ח צפויה להסתיים בחודש יוני הקרוב.