שריג: לא נאפשר לבנקים לתת ייעוץ פנסיוני במקומות עבודה

המפקח על הביטוח באוצר נגד החברות בכנס לשכת סוכני ביטוח: "מקדם תוחלת החיים זה כמו 'מבצע' של שני חלב ולחם ב-50 שקל"

בצל טענות רבות מצד סוכני הביטוח, ובמידה מסוימת גם מצד הגופים הפנסיוניים, המפקח על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג, התייחס לטיוטת הוראות משמעותית שפרסם מוקדם יותר השבוע ואמר כי "העיתונות הכריזה שאנחנו נאפשר לבנקים לייעץ במקומות העבודה. זו לא כוונתנו. כוונתנו היא שהייעוץ עדיין יעשה בסניף, אך היועץ יוכל לבצע צעדים משלימים ונלווים מול המעסיק". שריג, שאמר את הדברים בכנס לשכת סוכני ביטוח שמתקיים באילת, הוסיף כי "אין בכוונתנו לשלוח את יועצי הבנקים לשבת ולתת ייעוץ פנסיוני אצל המעסיקים".

שריג התייחס לסוגיה נוספת שאליה הוא צפוי להתייחס במסגרת שורת הסדרות שעליה הודיע כבר בנובמבר אשתקד - שינוי עמלות הסוכנים. "אחד הדברים שמטרידים אותנו הוא התמריצים שעלולים להיות בעייתיים. אנו מטפלים בתמריצים שנוגעים בקשר בין המוסדי למפיץ. אין לנו כוונה להפחית את העמלות, אלא להביא למבנה עמלות עם פחות פוטנציאל לבעיות", אמר והוסיף כי יש לשנות את מבנה התגמול לסוכנים, כך שיהיה בעבור תקופה ארוכה - ולא בעבור תקופות קצרות, כפי שקיים כיום.

בהרצאתו, שעסקה בעיקרי "התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני", התייחס המפקח על הביטוח לאחד האספקטים המורכבים והחשובים בשוק הפנסיוני, והצידוק המרכזי לטובת רכישת ביטוחי המנהלים היקרים יחסית של חברות הביטוח - הבטחת מקדם תוחלת החיים. מדובר בהבטחה שמונעת הקטנת קצבת הגמלאות העתידית, במקרה שבו תוחלת החיים תגדל מעבר לרף מסוים.

"המקדמים המובטחים הניתנים כיום הם לא בוננזה. יש בהם ערך, אבל אני לא יודע מהו הערך בהבטחת מקדמי תוחלת החיים. מקדם מובטח הוא כמו 'מבצע' של שני חלב וכיכר לחם ב-50 שקל", אמר שריג. לאחר מכן אמר כי ברמה העקרונית "אנו רוצים תקרה אחידה בדמי הניהול בפנסיה, גמל וביטוח. אנו עדיין לא מגיעים לפנסיה". נציין כי לפי שעה האוצר מאחד את דמי הניהול בגמל ובביטוחי המנהלים, כשהפנסיה זולה מהם משמעותית.

"חקיקה שגויה"

כך או אך, ההוראות האחרונות שפרסם האוצר במסגרת יישום התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני - ובמיוחד הרצון של המפקח לקבל לידיו סמכויות לקביעת הקשר בין הבנקים למעבידים ולוועדי העובדים - זכו לביקורת רבה בכנס, חרף ההרגעה של שריג.

"השאיפה האובססיבית להכניס בכוח את הבנקים לתחרות בשוק הפנסיוני לא תהיה על חשבונם של הסוכנים. אנחנו לא אשמים בחדלונם, ולא אלו שגורמים לחוסר ההתעניינות שלהם או חוסר היכולת שלהם לפעול בתחום הפנסיוני. בינתיים, חוץ מלהשמיע הכרזות וטענות, הבנקים לא עשו שום דבר כדי לקדם את הייעוץ הפנסיוני דרכם. לא השקיעו במערך טכנולוגי, לא שדרגו את מקצועיות הייעוץ, לא הבינו שייעוץ פנסיוני זה לא להחתים לקוח על משכנתא ל-20 שנה ולשכוח ממנו", אמר אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, שהוסיף כי "הגיע הזמן לשנות את שמה של הרפורמה המוצעת בשוק הפנסיוני לתוכנית להחזרת ריכוזיות הבנקים בשוק החיסכון הפנסיוני".

בכנס דיבר גם אביגדור קפלן, יו"ר כלל ביטוח ומבכירי ענף הביטוח, שביקר את החיפזון בחלק מהרפורמות של האוצר ש"הוליד חקיקה שגויה וקשה ליישום". בהקשר זה התייחס קפלן לצעד שמוביל המפקח שריג והוסיף כי "תהיה זו שגיאה גדולה אם עמלות הייעוץ הפנסיוני תגדלנה, ויתאפשר להם לבוא בדברים עם המעבידים".