מחזירים את השוק לזוגות הצעירים

3% זו עדיין אפסי, תתחילו להתלונן כשנגיע לריבית שהייתה כאן ב-15 השנים החולפות

יום אחרי העלאת הריבית המפתיעה (בחצי ולא ברבע אחוז), נדמה שכולם מוטרדים מהשלכות המהלך של סטנלי פישר בעיקר על הזוגות הצעירים.

מחשבוני המשכנתא גילו שבתוך שנה וחצי גדל החזר המשכנתא של רוכשי הדירות האומללים במאות ואפילו באלפי שקלים. הלוואה של מיליון שקל ל-25 שנה, בריבית פריים מינוס חצי, דרשה החזר חודשי של 4,000 שקל לפני שנה וחצי, ועכשיו דורשת מדי חודש 5,278 שקל - פער של 1,278 שקל לחודש - יותר מ-15,000 שקל בחישוב שנתי. וזה עוד לפני המשך העלאת הריבית, שעליה מדברים בגלוי ומעל כל במה אנשי בנק ישראל.

אז רק בשביל הצדק ההיסטורי: ב-16 השנים האחרונות, מינואר 1995, ריבית בנק ישראל עלתה וירדה והממוצע בשנים אלה הוא 7.42%. ריבית פריים של כמעט 9%!

ההחזר החודשי בריבית ממוצעת בשיעור 7.4%, אותה הלוואה היפותטית של פריים מינוס חצי, מתקרב ל-8,000 שקל. עם ריבית ממוצעת בשיעור 7.4% - ובהלוואת משכנתא ל-20 או ל-30 שנה חייבים לקחת בחשבון את שיעור הריבית על טווח ארוך של שנים - הגיע הזמן להפסיק עם קריאות ההתפעלות והנהי בכל פעם שבנק ישראל מתקנן עוד טיפה את הריבית האפסית (3% זו עדיין ריבית אפסית). אז כשנגיע ל-7%-6% ריבית, ומתישהו הרי נגיע לשם, תחזרו אלינו.

ובבקשה, בלי להיות יותר מדי מופתעים.

הזוגות הצעירים שכבר לא במשחק

רק באחרונה הציג משרד האוצר נתונים, שלפיהם בתל אביב ובערים הסמוכות לה עלה הגיל הממוצע של רוכשי דירות מ-38.2 ב-2009 ל-40.6 ב- 2010. ויסלחו לנו בני ה-40 הצעירים, אבל אלה לא הזוגות הצעירים שאנחנו מחפשים.

לזוג צעיר ממוצע אין דירה ישנה לגלגל ולשדרג במעבר לדירה הבאה, אין לו הון עצמי של מאות אלפי שקלים כדי לחלום על אותה משכנתא משלימה, ואחרי הוצאות דיור (בשכירות), תחבורה, תקשורת, חינוך, מזון וכו' - לא באמת נשארים לו עודפים וחסכונות מהמשכורת החודשית כדי לייצר התחלה של פנטזיה לדירה משל עצמו.

כשמחיר דירה ממוצעת (חדשה וישנה) חצה ב-2010 את גבול המיליון שקל, ועמד על 1.07 מיליון שקל (עלייה של 17.9% לעומת 2009), זירת הנדל"ן העיקרית עברה להתנהל סופית בידי האליטות העשירות בלבד. אלה שמביאות הון עצמי שמן מהבית. אלה שאינן חוששות ליטול מחצית מההלוואה לפחות בצמוד לריבית הפריים - כי במקרה הצורך המשכורת או ההורים יידעו לכסות את העלייה בריבית, או כי מדובר בכלל בדירה השנייה או השלישית, וניתן לממש אותה מתי שהם רק יחפצו.

זוגות צעירים "אמיתיים" ואמיצים, שחסכו שקל לשקל והיו חייבים לעצמם ולבנק מינימום של אי-ודאות כשנכנסו להתחייבות משכנתא ארוכת שנים, לא יכולים היו להמר על נתח גדול מדי בריבית הפריים. ובמקומות אחרים העניינים דווקא רגועים יחסית: על פי נתוני בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת על משכנתאות במגזר השקלי הלא צמוד עומדת כעת על 5.47%, בדומה מאוד לרמתה בשנת 2009. בלי הפתעות של פישר.

לכן, אם כבר, נגיד בנק ישראל דווקא דואג לזוגות הצעירים. הוא מנסה לרסן את האינפלציה שמכה בהם בכל סיבוב קניות, והוא בעיקר ממשיך לצנן את הביקוש לדיור של עשרות אלפי משקיעים - אותם מיליונרים או סתם חובבי סיכון שקונים דירה במשכנתא אפסית וצמודה לפריים - זאת כדי לנסות ולהחזיר את שוק המגורים לידי שחקניו המקוריים.