גביזון לבג"ץ: ביטול מינויי לנציב השב"ס - "רף חדש ופגום"

גונדר אלי גביזון, שמועמדותו לתפקיד נציב השב"ס נפסלה ע"י השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והיועמ"ש יהודה וינשטיין, עתר לבג"ץ נגד ההחלטה שלא למנותו לתפקיד

גונדר אלי גביזון, שמועמדותו לתפקיד נציב השב"ס נפסלה על-ידי השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, עתר היום (ג') לבג"ץ נגד ההחלטה שלא למנותו לתפקיד.

שופטת בג"ץ אסתר חיות הורתה כי העתירה תישמע ביום רביעי בשבוע הבא, ועד ליום שני תגיש המדינה את תשובתה לעתירה.

גביזון, שעתר באמצעות עו"ד בעז בן-צור, דורש מבג"ץ גם להוציא צו ביניים שימנע את מינויו לתפקיד של ניצב אהרון פרנקו, עד להכרעה בעתירתו.

בעתירה נטען כי "זהו ניסיון מסוכן להציב רף חדש ופגום לפסילת מינויו של אדם לתפקיד בכיר בשירות הציבורי. מיד עם פרסום כוונת השר לבטחון פנים למנות את גביזון כמועמד לנציב שב"ס, החלה חרושת של תלונת אנונימיות בעניינו. תלונות אלה נבדקו ונמצאו ריקות מכל תוכן ממשי. לאחר שבעניינו של גביזון לא נמצא ולו בדל ראיה או טענה שיש בהן כדי להטיל בו דופי, הכריעו בעניינו אמירות בעלמא ובדיקת פוליגרף מפוקפקת שנערכה במכון פרטי, בניגוד לנהלים ותוך הפרת הנחיות היועמ"ש".

אתמול (ב') הודיע משרד המשפטים כי השופט בדימוס יעקב טירקל, יו"ר הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות הציבורי, פנה ליועץ וינשטיין וציין כי לוועדה "נותרו סימני שאלה לגבי שני עניינים הטעונים השלמת הבירורים שנערכו לגביהם: פרשיות היחסים האינטמיים עם קצינות בשירות בתי הסוהר, שלפי הנטען היו למועמד; עניין החשש שגורמים עבריינים ינסו להגיע אל המועמד, או לקרוביו בדרכים שלא כחוק".

במשרד המשפטים נערכה בדיקה בעניין, ובחוות-הדעת שהועברה שלשום (א') לשר אהרונוביץ', נקבע כי בעניין הטענות ליחסים אינטימיים "אין כיום תשתית עובדתית לקבוע כי המועמד קיים מערכות יחסים אינטימיות עם קצינות או סוהרות בשב"ס שהיו כפופות לו". עם זאת, בנושא חשש שעבריינים יגיעו אליו או לקרוביו, "נותרו סימני שאלה לא מבוטלים".

בנוסף, בדיקת הפוליגרף שנערכה לגביזון נועדה לסייע לו לנקות את אי-הבהירות, אך בסופו של יום לא סייעה לו. "גם אם נתעלם מתוצאותיה כמבוקש על-ידי גביזון", נמסר בחוות-דעת היועץ המשפטי, "סימני השאלה בנוגע לטיפולו בענייני תנאי כליאה של אסירים על-פי בקשות קרובי משפחה ומקורבים, נותרים בעינם.

"לאור מכלול הדברים, בא היועץ המשפטי לממשלה לכלל דעה כי התנהלותו של המועמד מעוררת סימני שאלה לא מעטים, וצפוי קושי משפטי בהצעה למנותו לתפקיד נציב שב"ס".

בעקבות חוות-דעת זו, כאמור, ביטל אהרונוביץ' את מועמדותו של גביזון לתפקיד נציב שב"ס. (בג"ץ 2502/1).