בשאר אסד: "סוריה קורבן למזימה עולמית, והמזימה תיכשל"

(עדכון) - לראשונה מאז פרצה המחאה נגד שלטונו, נאם היום נשיא סוריה והתייחס לאירועים האחרונים: "לא תהיה מלחמת אחים אצלנו - לא ניתן לאף אחד לפגוע ביציבות של סוריה"

לאחר המהומות הקשות בסוריה שגבו עד כה את חייהם של עשרות מפגינים, נושא הנשיא בשאר אסד נאום ראשון לאומה ולעולם כולו. "חברי מועצת העם היקרים, אני שמח להיות כאן פעם נוספת", אמר אסד כשהוא מדבר בפני חברי מועצת העם הסורית. "נוכח המצב שחווים האזור וסוריה, אני פונה גם לבני העם הסורי היקרים. סוריה נמצאת בליבנו וחשובה לנו. ההיסטוריה שלה, בכל עיר עיירה וכפר".

"אני פונה אליכם ברגע יוצא דופן לאור ההתפתחויות האחרונות הקשורות לאחדות שלנו", הוסיף. "המבחן קשור לתנאים איתם מתמודדת כעת האומה שלנו. אני בטוח שנצליח להתמודד עם המבחן הזה כמו שהצלחנו להתמודד עם כל המבחנים עד כה".

חברי מועצת העם קוראים מדי פעם, במהלך הנאום, קריאות לזכותו. "אני פונה אליכם, ללבבכם, בהערכה רבה וגם בצער רב על האירועים שהתרחשו לאחרונה ושחוו אזרחינו ואחינו. הדבר הכי חשוב הוא המשך היציבות במדינה".

"אני יודע שהעם הסורי ממתין לנאום הזה כבר משבוע שעבר. בזמן שבו יש מתיחות בתוך סוריה, במיוחד בזמן שבו אויבנו מצפים להמשך חוסר היציבות במדינה. הניסיונות הללו לפגוע ביציבותה של המדינה שלנו אך דינן של המזימות הללו לכישלון כואב - לא ניתן להם להצליח", המשיך אסד.

סוריה מתמודדת עם מזימה גדולה מאוד"

אסף הוסיף, כי "תמיד דיברנו על הרחוב הערבי, על האירועים ברחבי מדינות ערב בהשוואה למה שקורה ברחובות הסוריים. אחרי האירועים הללו המשכתי להדגיש כי סוריה שונה מכל מה שקורה בעולם הערבי. העם שלנו, למרות כל האירועים למרות השינויים, דווקא מחזק אותנו. אני מקווה שהאירועים האחרונים בעולם הערבי יביאו לשינוי באשר לגישה לסוגייה הפלסטינית".

"היום סוריה מתמודדת עם מזימה גדולה מאוד, אפילו עולמית", המשיך נשיא סוריה. "אומרים שבגלל קשיי היומיום של האזרחים יש איום למלחמת אזרחים אבל זה לא יקרה, לא תהיה מלחמת אחים בסוריה". אסד טפל את האשמה גם על כלי התקשורת הערביים: "דווח על השחתה ופגיעה במוסדות ציבור כשזה כלל לא קרה. זה חלק מהמזימה לעורר כאן מלחמת אחים. כלי התקשורת מעוררים הסתה, שלחו SMS לבני עדה אחת, שבני עדה אחרת עשו ככה וככה, כדי לעורר מחלוקות".

בהתייחסות ראשונה למהומות בעיר דרעא בחבל החוראן העני בסוריה, אמר אסד: "דרעא נמצאת בלב האזרחים הסורים. העיר קרובה מאוד לאויב הישראלי ונמצאת בחזית יחד עם קונטרה. כל האזרחים הסורים עם דרעא. תושבי דרעא הם אנשים מכובדים, מסמלים את הכבוד הסורי ומי שרוצה לעורר באמצעותם את מלחמת האזרחים לא יצליח".

"לא נהסס להגן על עקרונותינו"

"הקורבנות הם קורבנות שלנו ומשפחותיהם הן משפחות שלנו", הוסיף. "נחקור ונדון את האחראים, זאת למען אחדות בני העם הסורי. אנו נאבקים במלחמת האחים ולא מלבים אותה".

על הרפורמות הצפויות אמר: "יהיה הרס בלי רפורמות, אבל עלינו לדון בכך בצורה מסודרת. אתם יודעים מה פורסם ביום חמישי, אבל דנו גם בנושאים אחרים שהממשלה הבאה היא שתודיע עליהם - חוקי החירום, שחיתות, תקשורת, מקומות העבודה, משכורות. נדרוש הגדרת זמן בה נדון בכל הסוגיות הללו, אך איננו רוצים למהר".

הוא סיכם את נאומו, לאחר שהתייחס בהרחבה לרפורמות שמתכוון משטרו לבצע: "אם נצליח להשתלט על המצב, כך יהיה טוב. עלינו להתמודד עם המשברים והאתגרים הבאים עלינו להפוך את זה למצב חיובי, ללכת קדימה בצורה מאוזנת, באמון, ביחד, רבים מדברים על האופן שבו יש להתמודד עם משברים אז אני אומר צריך ללכת קדימה, להתקדם עם המשברים הללו בצורה מאוחדת".

"יש לנו חובה מוסרית לטפל במצב הזה. מלחמת האחים חמורה יותר מהרג", אמר. "הסוגיה היא לא בהכרח המדינה, כי אם האומה הסורית. אנחנו לא נהסס להגן על העקרונות שלנו על האומה שלנו ולמי שעומד איתנו - אהלן וסהלן".

הממשלה התפטרה

הנאום בא כיממה לאחר ששרי ממשלתו של אסד הודיעו על התפטרותם. לפי שעה, ידוע כי ראש הממשלה הקודם מוחמד נאג'י אל-עוטרי ימשיך לכהן בתפקיד, אך לא ברור מה יעלה בגורל השרים.

בימים האחרונים ערך אסד שורה של התייעצויות ושיחות טלפון עם מנהיגים ערביים, וכן עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. האחרון אמר כי הדגיש באוזניו של אסד את הצורך הדחוף בביצוע רפורמות בארצו ולהיענות לדרישות העם. עם זאת, הדגיש ראש ממשלת טורקיה כי הוא תומך במשטר בדמשק.

בסוף השבוע נרשמו עימותים אלימים ברחבי העיר דרעא, שם החלה המחאה נגד שלטון אסד. עדי ראייה דיווחו על שוטרים שירו אש חיה לעבר מפגינים. בדמשק ניסו להאשים כי גל האלימות ששוטף את סוריה הוא למעשה יוזמה פלסטינית לערער את השלטון, אבל באופוזיציה לא מיהרו להשתכנע.

בניסיון לרצות את המפגינים, הורה אסד לשחרר מבתי הכלא 260 אסירים חברי תנועות האופוזיציה האסלאמיות, אלא שעבור שעות ספורות בלבד נעצר מספר דומה של מתנגדי שלטון.