ארה"ב מעמיקה המעורבות בלוב: סוכני CIA נמצאים בשטח

אובמה פרסם צו נשיאותי סודי שמורה לסוכנות הביון להיערך לאספקת נשק ותמיכה אחרת למורדים נגד קדאפי ■ הסוכנים גם בודקים את הזהות האידיאולוגית של המורדים

העמקה משמעותית במעורבות הצבאית של ארה"ב בלוב. בניגוד להתחייבותו הפומבית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שכוחות צבא אמריקניים לא יפעלו על הקרקע בזירה הלובית, נמצאים עתה בשטח אנשי סוכנות הביון המרכזית (CIA).

הסוכנים אוספים מידע על מטרות צבאיות לטיווח הפצצות מהאוויר ובודקים את הזהות האידיאולוגית של קבוצות המורדים נגד מועמר קדאפי, במאמץ לוודא שאין ביניהן קבוצות שמזוהות עם אל קאעידה. כך מוסר היום (ה') "ניו יורק טיימס", מפי גורמים רשמיים בוושינגטון.

לפי הידיעה, פועלים הסוכנים האמריקניים על הקרקע בלוב מזה כמה שבועות. הם חלק ממה שהעיתון מכנה צבא צללים של חיילים וסוכנים ממדינות מערביות, שמטרתם היא להקיז את דמם של כוחות קדאפי. ההערכה היא, שככל שייחלש צבא לוב, כן יגדל מספר העריקים משורותיו.

חלק מהסוכנים האמריקניים, שמתוארים כקבוצה קטנה, היו מוצבים בתחנת CIA בטריפולי עוד לפני פרוץ הקרבות, היתר הגיעו לשם מאוחר יותר אחרי ההתלקחות. במקביל פועלים בשטח עשרות חיילים של הכוחות המיוחדים בצבא הבריטי וסוכני שירות המודיעין M-16. הבריטים כיוונו הפצצות ממטוסי חיל האוויר הבריטי וליקטו מידע על מיקומם של טורי טנקים לוביים, עמדות ארטילריה ומתקני טילים.

קודם לכן מסרה סוכנות רויטרס, כי לפני כמה שבועות חתם אובמה על צו סודי (finding, בעגה הממשלית), שמסמיך את את CIA לספק נשק ולהושיט תמיכה אחרת לכוחות המורדים. בכל זאת, הנשק המיועד טרם הגיע ללוב מפני שפקידי הממשל דנים בהשפעות האפשריות של חימוש המורדים בנשק אמריקני.

ארה"ב כבר נכוותה בעבר. סוכני CIA סיפקו כמויות גדולות של נשק, לרבות טילי נ.מ, לכוחות המוסלמיים שנאבקו נגד הכובשים הרוסיים באפגניסטן. במרוצת השנים, לאחר שרוסיה פינתה את כוחותיה, הופנו כלי הנשק האלה כלפי כוחות ארה"ב.

דובר הבית הלבן, ג'יי קארני, אמר אמש, כי טרם התקבלה כל החלטה האם לספק נשק למורדים.