אין דין, אבל יש דיין

מה הקשר בין עבירת המשמעת של ערן זהבי בנבחרת, לבין הפסיקה של בית הדין להעניש בכלל את הפועל ת"א ולהרחיק אותו ממשחק ליגה? אין קשר כמובן

הנה סיפור מהחיים של עולם הכדורגל הישראלי, אבל אחד כזה שלא קורה כל יום: שחקני כדורגל נמצאים עם הנבחרת שלהם במלון ערב משחק חשוב. הם משתעממים, ויוצאים לראות סרט, בניגוד חמור להוראות של המאמן. הם חוזרים באיחור, ואז נבעטים מהסגל של הנבחרת. זה בדיוק מה שקרה ב-1997 לניר קלינגר, אבי נמני, חיים רביבו, דוד אמסלם ופליקס חלפון. גם בלעדיהם ניצחה אחר כך הנבחרת של שלמה שרף את קפריסין.

למרות הפרת המשמעת המהותית הזאת, קלינגר, נמני, רביבו, אמסלם וחלפון לא הושעו ממשחקי ליגה לאחר מכן.

עכשיו נסו להשוות את הסיפור הזה למה שקרה עם ערן זהבי. הבנאדם רצה להיות בחינה של אחיו ולחזור למלון בבוקר שלמחרת. גם כך הוא קיבל זריקות ובכלל לא היה אמור להתאמן ביום שלמחרת. בנבחרת סירבו לאפשר את זה לקשר הפועל ת"א, ודרשו ממנו לחזור בלילה. זהבי עשה דין לעצמו, והחליט לחזור רק בבוקר. כל הסיפור הזה התרחש ארבעה ימים שלמים לפני המשחק מול לטביה.

על השטות הזאת החליטו להעמיד את ערן זהבי לדין. אתמול (ד') הרחיקו אותו בפועל ממשחק ליגה אחד, ושלושה נוספים על-תנאי למשך שנתיים. בהתאחדות לכדורגל הזכירו אתמול ש"בשלושה מקרים בעבר, אבירם ברוכיאן, מאור מליקסון ורחמים צ'קול הורחקו למשחק ליגה אחד על עבירות דומות ואף קלות יותר שעברו במסגרת נבחרת ישראל".

באותו רגע נזכרתי בשלמה שרף והסרט של לפני קפריסין והתפוצצתי מצחוק.

***

חוסר המידתיות שהודגם כאן כרגע הוא רק בעיה אחת בהתנהלות של בית הדין של ההתאחדות לכדורגל. העניין הבסיסי ביותר נוגע קודם כל לעונש שבעצם מוטל כאן על הפועל ת"א, שהיא בכלל לא צד בעניין הזה. הפועל היא בכלל החברה שמשלמת לזהבי את המשכורת שלו (3.1 מיליון שקל ברוטו בעונה הנוכחית, אחרי בונוסים ומענקים), בניגוד לפרויקט ההתנדבותי שנקרא נבחרת ישראל. אבל עכשיו נמנעת מזהבי הזכות לעבוד, ומהפועל נמנעת הזכות להעביד.

זהבי היה צריך לקבל עונש כלשהו. במסגרת הנבחרת. הרחקה מהמשך הקמפיין היתה יכולה לעשות את העבודה. ככה אתה פוגע ישירות בשחקן שמבחינתו הנבחרת היא פלטפורמה טובה להראות את עצמו לסקאוטים של קבוצות מחו"ל, אתה מונע ממנו אפשרות להתקדם. ככה אפשר גם להעביר מסר. אבל הדיינים הענישו כאן בעיקר את הפועל ת"א.

***

אנחנו לא המדינה הראשונה שהשחקנים שלה עושים שטויות במסגרת הנבחרת - אבל אנחנו כנראה המדינה היחידה שלא יודעת איך להעניש את השחקנים האלו. בקיץ האחרון אירע בנבחרת צרפת משהו הרבה יותר חמור מהחטא הגדול של זהבי - המגן פטריס אברה (מנצ'סטר יונייטד) הנהיג מרד בסגנון הבסטיליה נגד המאמן ריימון דומאנק במהלך המונדיאל. ביזוי המדינה בזמן שכל העולם צופה ולועג. העונש של אברה? הרחקה מחמישה משחקים (של נבחרת צרפת).

הפסיקה התמוהה של בית הדין מעלה עוד סוגיה מעניינת: למשל, מה היה קורה אם יוסי בניון היה עובר את אותה עבירת משמעת של זהבי? האם ידו הארוכה של הדיין חיים אלחדיף היתה שולחת פקסים ללונדון עם דרישה לצ'לסי שתמנע מבניון לשחק בפרמיירליג? בהנחה שלא, מה אז היה העונש של בניון?

***

העניין האחרון שמטריד הוא שבית הדין מסרב להפנים את ערכי הספורטיביות שאמורים להיות בכדורגל. החלטותיו משפיעות באופן ישיר על גורל מאבק האליפות: המקרה של זהבי הוא אחד, וגם בעונה הקודמת היה ביזיון קטן של בית הדין - ז'ורז' טשיירה, בלם מכבי חיפה אשתקד, הורחק ל-5 (!) משחקי ליגה בגלל שפלט כמה קללות במהלך משחק לשופט איתן תבריזי.