אלפים מפגינים בסוריה; כוחות הביטחון משיבים בגז מדמיע

עם תום תפילות יום השישי יצאו ההמונים לרחובות בסוריה, וקוראים להפלת משטרו של אסד. דיווח: כוחות הביטחון מנסים לפזר ההפגנות בירי גז מדמיע ■ ארה"ב פרסמה אזהרת מסע

"יום הזעם" בסוריה יצא לדרך: אתרי האינטרנט המזוהים עם מאבק המפגינים מדווחים בשעות האחרונות כי אלפי בני אדם צועדים במספר ערים במדינה - ובהן לטקיה, דרעא, קמישלי, דמשק הבירה ופרבריה.

מנגד, הודיעו כלי התקשורת הסורים הרשמיים כי צפויות להיערך במהלך היום הפגנות תמיכה בנשיא אסד ברחבי המדינה. ההמונים נקראו לצאת ולהפגין מיד עם תום תפילות יום השישי. רשת "אל-ערבייה" מדווחת כי כוחות הביטחון והצבא הפרוסים בערים מנסים למנוע את התנהלות ההפגנות, ובפרברי דמשק דווח אף על ירי גז מדמיע לעבר המפגינים.

משרד החוץ האמריקני פרסם אתמול (ה') אזהרת מסע לסוריה בגלל "הפוטנציאל לתסיסה אזרחית ופוליטית" במדינה. ההודעה משקפת חששות גוברים בממשל אובמה מהחרפת ההפגנות נגד המשטר בסוריה. עד עתה נהרגו בהפגנות, לפי הערכות, עשרות בני אדם מאש כוחות הביטחון. דוברי הממשל קראו בפומבי לנשיא סוריה, בשאר אסד, להימנע משפיכות דמים ולהיענות לדרישות המפגינים, וסנטור ג'ון קרי העלה דרישה דומה בשיחת טלפון אישית עם אסד. הציפיות בממשל שאסד אכן יענה לקריאות אלה נמוכות מאוד.

עם זאת, אין שום סיכוי להתערבות אמריקנית בסוריה במתכונת המעורבות בלוב. אסד מבין זאת והאמריקנים מבינים זאת. למעשה, אין דבר שיבלום את המשטר בדמשק מדיכוי הפגנות עתידיות באגרוף ברזל. זו הסיבה לחשש הכבד בוושינגטון משפיכות דמים בקנה מידה גדול במדינה.

"אנו קוראים לאזרחי ארה"ב לדחות נסיעות בלתי חיוניות לסוריה בשלב זה", נאמר באזהרת המסע. "אזרחים אמריקניים שנמצאים בסוריה צריכים לבחון אפשרות לעזוב את המדינה". "אנו מייעצים לאזרחים אמריקנייים בסוריה להימנע מנסיעות לעיר החוף לטקיה וכן לעיר דרעה בדרום המדינה, ולעיירות ולכפרים שסביבן", נאמר עוד בהודעת הסטייט דיפרטמנט. "הפגנות באזורים אלה דוכאו באופן אלים ע"י כוחות הביטחון של סוריה ויש דיווחים על הגבלות שירותי תקשוורת, מהומות מתמשכות וירי באש חיה בשכונות מסוימות באזור".

ההודעה מציינת, שהפגנות בריכוזים עירוניים גדולים, לרבות דמשק, אלפו, חומס וחאמה הידרדרו בכמה מקרים להתנגשויות אלימות בין כוחות הביטחון למפגינים, שגרמו למוות, פציעות ונזקים לרכוש.

"מאמצי סוריה לייחס את התסיסה הנוכחית להשפעות מבחוץ עלולה לגרום להתגברות האמוציות נגד זרים", מדגישה ההודעה. "השלטונות בסוריה עלולים לטפול האשמות ריגול או הסתה על אזרחים אמריקניים שייעצרו... אזרחים אמריקניים צריכים להיות ערים לכך שהבעת זלזול או חוסר כבוד כלפי סמלים פוליטיים, או במהלך שיחות על נושאים פוליטיים או דתיים עלולה להוביל למעצר".

אסד הורה אתמול להקים ועדת חקירה מטעם הממשל לבדיקת האירועים האלימים בערים דרעא ולטקיה בשבועיים האחרונים. שלשום הבטיח אסד בנאומו בפני הפרלמנט הסורי כי הוא יקים בהקדם ועדה ש"תחקור ותעמיד לדין את האחראים למעשים", לדבריו.

הממשל הסורי ממשיך לדבוק בגרסה, לפיה הדיווחים מן המתרחש בשתי הערים מוגזמים ומופרכים. על פי הדיווחים בכלי התקשורת של המשטר, מי שגרם למותם של עשרות בני אדם - ובהם גם אנשי ביטחון באירועים, הן "כנופיות של פורעי חוק שיתנו על כך את הדין". גורמי אופוזיציה הביעו אמש אכזבה מנאומו של אסד, ומתחו ביקורת על כך שלא הודיע על ביטול חוקי החירום.