"נתון האבטלה תומך בשינוי מדורג במדיניות הפד"

מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: אבן הנגף ממשיכה להיות המציאות העגומה בשוק הדיו

דוח התעסוקה האמריקני לחודש מארס פורסם ב-15:30 שעון ישראל והפתיע לטובה. המשק האמריקני הוסיף בחודש שעבר 216 אלף משרות חדשות, לעומת צפי כלכלנים לתוספת של 191 אלף משרות בלבד בחודש החולף, בהמשך להוספה של 192 אלף משרות בחודש פברואר. גם שיעור האבטלה ממשיך לרדת, ב-0.1% לרמה של 8.8%, לעומת צפי כלכלנים לכך ששיעור האבטלה יישאר ללא שינוי על 8.9%. בכך נסוג שיעור האבטלה לרמתו הנמוכה ביותר מאז חודש מארס 2009.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אומר בתגובה כי נתוני התעסוקה היו מעט טובים מההערכות המוקדמות ומהווים שלב נוסף בהתאוששותו ההדרגתית של שוק העבודה בארצות הברית. נקודה זו חשובה, שכן למעט שוק הדיור, הנמצא בצרות צרורות, שוק העבודה היווה עד כה את המכשול הגדול ביותר להשבת הריבית בארצות הברית לרמה נורמאלית יותר.

"יצוין שכוח העבודה האזרחי גדל 160,000, בעוד מספר הבלתי מועסקים ירד 160,000, נקודה חיובית בהחלט. נקודה מעודדת נוספת - 230,000 מקומות עבודה נוספו למגזר הפרטי (ללא חקלאות). מנגד, בדומה לחודש הקודם, הרוב המכריע של מקומות העבודה החדשים התמקד בענפי השירותים (199,000) ולכן תוספת המשרות לא הייתה מאוזנת דיה".

כמו כן, מספר המשרות החלקיות מסיבות כלכליות (מעסיקים שקיצצו את מספר השעות או עובדים שלא הצליחו למצוא משרות מלאות) שב וגדל 93,000, לאחר ירידה בת מספר חודשים. החלמת שוק העבודה תחייב ירידה עקבית במספרן של המשרות הללו, מציין מנחם.

יצוין כי הנתונים הטובים מאשרים אינדיקציות חיוביות אחרות, כגון דוח ADP, שהצביע על תוספת בת 201,000 משרות במגזר הפרטי בחודש שעבר, מדד הצעות העבודה המקוונות, שעלה 208,800 וסעיפי התעסוקה במדדי מנהלי הרכש, העולים זה 17-6 חודשים בקצב גדל והולך.

מנגד, אין להתעלם מכך שסקר הביטחון הצרכני האחרון הראה פסימיות מחודשת לגבי שוק העבודה במבט למחצית השנה הקרובה. בהקשר זה, מספר הבלתי מועסקים 27 שבועות לפחות - הגרעין הקשה של האבטלה - עלה 129,000, נקודה בעייתית בהיבט החברתי, שתלווה את כלכלת ארצות הברית תקופה ארוכה קדימה.

בשורה התחתונה - "דוח חיובי, מעט טוב מההערכות המוקדמות, המצביע על עלייה חמישית רצופה במספר מקומות העבודה ולכן מקנה להתאוששות בשוק העבודה היבט של עקביות והמשכיות. עם זאת, מדובר עדיין בהתאוששות הדרגתית, הזקוקה למומנטום נוסף. כמו כן, נותרו עדיין מספר סימני שאלה לגבי ההמשך, כפי שעולה כאמור מסקרי הביטחון הצרכני האחרונים. מנקודת הראות של ה-Fed, מדובר בנתון חיובי התומך בהסרה הדרגתית של המדיניות המרחיבה הנמרצת בה נקט מפרוץ המשבר. אבן הנגף ממשיכה להיות המציאות העגומה בשוק הדיור", אומר מנחם.