פרס ידון עם אובמה על הכרה צפויה של האו"ם בפלסטין

ראש הממשלה נתניהו עומד להכריז על ויתורים לפלסטינים ועל יזמת אחרות בנאום בקונגרס במאי, אך הפלסטינים צפויים לדחות את ההצעות על הסף

יזמת הרשות הפלסטינית לזכות בהכרה כמדינה חברת או"ם במושב העצרת הכללית, בספטמבר, תעמוד במרכז הפגישה בין נשיא המדינה, שמעון פרס, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שתתקיים מחרתיים (ג'), בשעות הערב, לפי שעון ישראל.

אך ביקור פרס צפוי לעמוד בסימן הסערה שחולל בסוף השבוע מאמר של השופט ריצ'ארד גולדסטון ב"וושינגטון פוסט", שבו הוא נסוג מההאשמות נגד ישראל בדו"ח ועדת או"ם לזכויות האדם, שאותו חיבר. (ראו ידיעה נפרדת).

לפי מאמר פרשנות המתפרסם היום (א') ב"ניו יורק טיימס", צפויים פרס ואובמה לבדוק דרכים כיצד להיחלץ מהמבוי הסתם שבו תמצא עצמה ישראל בעקבות הצבעת העצרת הכללית: יותר מ-100 מדינות צפויות להכיר בפלסטין כחברה באו"ם, לפי הערכות של דיפלומטים. בעצרת אין זכות וטו לאף מדינה, ולפיכך לא תוכל ארה"ב לסכל את ההצבעה. ישראל תמצא עצמה, אפוא, כח כובש, השולט על רוב שטחה של מדינה חברה באו"ם, עם כל התוצאות שנובעות ממצב כזה. דיפלומטים המצוטטים ב"טיימס" אמרו, כי ממשל אובמה עדיין אינו בטוח כיצד להזיז קדימה את תהליך השלום לפני ההצבעה.

מזה כמה שבועות דנים עוזרי נתניהו בגיבוש הצעות לפלסטינים, לרבות העברת שטחים מחוץ להתנחלויות לידי הרשות הפלסטינית וכינוס ועידה בינלאומית שתשמש כמענה ליזמת השלום של הליגה הערבית. הצעות אלה עשויות לשמש בסיס לנאום "בר אילן ב'", שנתניהו עשוי לשאת לפני מליאת שני בתי הקונגרס בוושינגטון, במאי.

אך המנהיגים הפלסטיניים, ששואבים עידוד מהתמיכה הרבה ביזמתם להכריז על מדינה עצמאית, צפויים לדחות את ההצעות שישראל מתכננת להעלות ולהוסיף לדרוש לשים קץ לבניה בהתנחלויות לפני חידוש השיחות עם ישראל.

"אנו רוצים לחולל לחץ על ישראל כדי שהיא תחוש מבודדת; זה יסייע לה להבין שלא יכולות להיות שיחות (עם הפלסטינים) ללא הפסקת ההתנחלויות", אמר ל"טיימס" נביל שעת', ראש "משרד" החוץ של פתח . "בלי קיום תנאי זה, מטרתנו היא חברות בעצרת הכללית בספטמבר".

"ישראל פשוט נמאסה עלינו"

ויש המאיימים בביטול שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. חאנה אמירה, חבר הוועד הפועל של אש"ף, אמר לעיתון: "אנו נבחן מחדש את המחויבויות שלנו כלפי ישראל, ובמיוחד המחויבויות הביטחוניות. התחושה הכללית כלפי ישראל היא, שהיא פשוט נמאסה עלינו".

אובמה הכריז בספמטבר אשתקד, שהוא מצפה להכרזה על הסכם מסגרת לקראת הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בתוך שנה, אך הוא לא אמר מעולם מה יהיו גבולותיה של מדינה כזו על סמך הנחה ששני הצדדים יקבעו זאת בעצמם במו"מ ישיר. אך עמדתן של גרמניה, צרפת ובריטניה היא שקו הגבול בין ישראל לפלסטין צריך להיות מבוסס על גבולות 67.

בתגובה אמר ל"טיימס" גורם ישראל רשמי רם דרג: "האם העולם חושב שהוא יאלץ את ישראל להכריז על קווי 67, ועל ויתור על ירושלים, כבסיס למו"מ? זה לא יקרה".

בהודעה רשמית שפירסם הבית הלבן נאמר, כי פרס ואובמה ידונו בשורת נושאים שבהם יש לשתי המדינות עניין משותף, לרבת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ארה"ב לישראל, ההתפתחויות האחרונות במזה"ת ומאמצי השלום. שני הנשיאים ייפגשו לשיחת עבודה בארבע עיניים ולאחר מכן לארוחת צהריים.

לבד מאובמה, מתוכנן הנשיא להיפגש עם שרת-החוץ, הילארי קלינטון מחר (ב'), בשעת הלילה לפי שעון ישראל; עם סגן הנשיא, ג'ו ביידן (ביום ג'); ועם הנהגת הקונגרס ובכירים משתי המפלגות (יום ד'). פרס מתוכנן גם להעניק שורת ראיונות לאמצעי תקשורת בארה"ב ולקיים תדרוכי רקע לפרשנים ועורכים.

בניו-יורק ייפגש פרס עם דיפלומטים מהמדינות החברות במועצת הביטחון. בשהותו בושינגטון יתארח פרס בבית ההארחה הנשיאותי בלייר האוז, מול הבית הלבן.