קני ג'י ל"גלובס": "עדיין אין לי תשובה לשאלה מהו סוד הצלחתי"

קני ג'י, אמן הכלי המצליח בכל הזמנים, שיופיע בישראל בשבוע הבא, מדבר בראיון ל"גלובס" על סוד הצלחתו ועל קריירה שנוסקת במשך 40 שנה למרות מחאות המבקרים

"אמנם גדלתי בבית יהודי, אבל אני לא יודע כלום על ישראל. זה יהיה ביקור ראשון שלי אצלכם, אני לא יודע לאיזה קהל לצפות, וזה ריגוש גדול לעלות לבמה עם כל כך הרבה סימני שאלה", כך מצהיר הסקסופוניסט קני ג'י (55) בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת בואו הצפוי להופעה אחת בארץ בתחילת השבוע הבא.

קנת ברוס גורליק, שאימץ את שם הבמה קני ג'י בתחילת שנות ה-70' כאשר החל את דרכו המוזיקלית המקצועית, מתקשר בעצמו ללא סינון עוזר או מנהל אישי. הוא אמנם מחמיץ את המועד שנקבע בשלוש שעות ("עבדתי באולפן ושכחתי את עצמי"), אך מקפיד על נועם הליכות המקל לשכוח שלמרות היותו אלמוני יחסית לקהל הרחב בארץ מדובר באמן הכלי המצליח בכל הזמנים, עם מכירות של 75 מיליון עותקים ל-23 אלבומים שהקליט בשלושה עשורים. לישראל יגיע בליווי הרכב של חמישה נגנים, במסגרת סיבוב הופעות עולמי לקידום אלבומו האחרון "Heart and soul".

"לא קל לתחזק כיום קריירה כנגן", הוא מודה, "תעשיית המוזיקה השתנתה בצורה קיצונית מאז חוזה ההקלטות הראשון שלי. תחנות הרדיו פחות סובלניות לניסויים חדשים. אם אין להם זמר, הם לא יודעים איך לקטלג אותך ומעדיפים להתעלם ממך לגמרי. למזלי, התהליך התחיל לצבור תאוצה כאשר היו מאחורי שנים רבות של עשייה וגרעין רחב של מאזינים השומרים לי אמונים וממשיכים להגיע להופעות. הקושי הוא להגיע לקהלים חדשים, אבל כל עוד אני נהנה להלחין, לנגן ולהופיע אני מניח שאמשיך".

סאונד אישי מאד אופייני

קני 'גי נולד וגדל בעיר סיאטל. בגיל 11 האזין לראשונה לסולו סקסופון בתוכנית האירוח של אד סאליבן בטלוויזיה, החליט שהוא רוצה גם, והחל ללמוד נגינה בסקסופון אלט. אחרי שנה, שבמהלכה לקח שיעורים פעם בשבוע אצל מורה פרטי, נבחן לתזמורת בבית ספרו ונכשל. שנה מאוחר יותר ניסה שוב והתקבל, וההמשך היסטוריה.

בשנת 73', והוא בן 17 בלבד, התקבל ללהקתו של זמר הנשמה בארי ווייט והמשיך להופיע כמלווה לאמנים מובילים ובמסגרת הרכבי ג'אז שונים במקביל ללימודיו באוניברסיטת וושינגטון, אבל רק בשנת 82' הוחתם על חוזה כסולן בחברת התקליטים אריסטה אחרי שמנהל החברה דאז, קלייב דייויס, שמע את הביצוע שלו ללהיט "Dancing queen" של להקת אבבא.

מנקודה זו, כל אלבומיו של קני ג'י הגיעו למכירות פלטינה בארצות הברית כאשר להצלחה גדולה במיוחד זכו "Duotones" עם מכירות של 5 מיליוני עותקים, Breathless עם 15 מיליון עותקים ו-Miracle עם 13 מיליון עותקים והתואר אלבום מזמורי חג המולד הנמכר בהיסטוריה.

במקביל להצלחתו המסחרית צבר קני ג'י במהלך השנים גם מאגר ביקורות שליליות בקרב מוזיקאים ומבקרים, הטוענים שיצירתו היא לא יותר ממוזיקת מעליות המערבת ג'אז-לייט, פופ ומוזיקה לטינית תוך התכוונות למכנה המשותף הנמוך ביותר. קני ג'י, מצידו, המשיך לצחוק כל הדרך אל הבנק.

"עדיין אין לי תשובה לשאלה מהו סוד הצלחתי", הוא אומר, "התמדה, כנות, חוש למלודיה, כבוד לקהל. מעל הכול זו כנראה העובדה שפיתחתי סאונד אישי מאד אופייני, וכאשר מאזינים לנגינה שלי בסקסופון יודעים שמדובר בקני ג'י. באשר למבקרים, לא אשקר ואומר שזה לא נוגע בי בכלל. ברמה האישית אפילו נפגעתי מאד לא פעם, אבל ברמה המקצועית כל מוזיקאי מודע לעובדה שככל שיצירתו נחשפת ליותר קהל כך היא נחשפת ליותר ביקורת".

- מי האמן ששיתוף הפעולה איתו זכור לך במיוחד?

"פרנק סינטרה. לא צריך להסביר למה, נכון?"

- בנוסף לקריירה המוזיקלית היית גם אחד המשקיעים הראשונים ברשת בתי הקפה סטארבקס. זה בטח לא הזיק לחשבון הבנק שלך.

"לא ממש. רשת סטארבקס נוסדה בסיאטל ואת הבעלים ג'רי בולדווין, זאב זיגל וגורדון בווקר, היכרתי באמצע שנות ה-70. הייתי בעצמי ילד, ולהם היו שני בתי קפה ורצון אדיר להרחיב את העסק. היו לי קצת חסכונות אז השקעתי כמה שיכולתי, ובשלב מאוחר יותר כשהם הפכו חברה מונפקת לבורסה קניתי מניות שלהם ואני עדיין בעל מניות. למעשה, רק לפני כמה חודשים הוזמנתי לכנס ענק של בעלי מניות סטארבקס המתקיים מדי שנה. האמת שלא הייתה לי מעולם הבנה בקפה, אבל באנשים אני מבין והיה ברור לי כבר אז שהם יגיעו רחוק".

- נכנסת לספר השיאים של גינס אחרי שהצלחת לנשוף תו בודד בסקסופון במשך 45 דקות ברצף. זה שיא שאתה מתכנן לשבור בעתיד?

"אני חושב על זה, כי עם טכניקה נכונה אני מאמין שאצליח להגיע לשעה ברצף, אבל אני רוצה שמהלך כזה יהיה מקושר למטרה נעלה כדי שהתוצאה תשרת את אלו שבאמת צריכים עזרה. בינתיים אתם יכולים לדמיין מה קורה בבית הכנסת השכונתי כשאני תוקע בשופר".

קני ג'י יופיע בהיכל התרבות בתל-אביב ביום ראשון (ה-10 בחודש). מחירי כרטיסים: 199-349 שקל