מיזם חברת החשמל: שלדור תייעץ, פרטנר מעוניינת במכרז

שלדור אמורה להכין התשתית הכלכלית לפרסום המכרז למיזם הסיבים האופטיים ■ הממשלה מעוניינת בפריסה בקרב 80% מהאוכלוסייה בתוך 5 שנים ■ גם פרטנר מבקשת להתמודד

ועדת המכרזים העוסקת בגיבוש המכרז לבחירת משקיע שיוביל את מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, בחרה בחברת הייעוץ שלדור על מנת שתלווה אותה בעבודה. שלדור עבדה עם משרד האוצר לפני שנה והכינה עבודה על שוק הסלולר ועל הצורך בהכנסת תשתית שלישית לטובת הרחבת התחרות בפס הרחב בישראל. ועדת המכרזים מורכבת מאנשי אגף התקציבים, רשות החברות וחברת חשמל.

שלדור אמורה להכין עבור הוועדה את התשתית לפרסום המכרז בכל הקשור לצד הכלכלי. העבודה אמורה לאפשר לחברי הוועדה סיוע בגיבוש התנאים למשקיעים, ובראש ובראשונה היא אמורה לעשות סדר בכל הקשור לשאלה האם ישנה ודאות כלכלית שתאפשר למיזם להתרומם ובאילו תנאים.

נזכיר כי הממשלה רוצה שהמיזם ייפרס בקרב 80% מהאוכלוסייה בתוך 5 שנים פלוס אופציה להארכה של עוד שנתיים. מדובר בתנאים מאוד קיצוניים, שכן לא בטוח שהדבר ייתכן מבחינה אופרטיבית, וגם כלכלית ספק אם ניתן לעשות זאת בפרק זמן כל כך קצר יחסית. שלדור תהיה אמורה לתת לוועדת המכרזים ולשר התקשורת משה כחלון, שמוביל את הפרויקט, את הכלים להחליט האם יש מקום להתעקש על מה שקבעה הממשלה או שיש להכניס הקלות שיאפשרו פריסה על פני זמן ארוך יותר.

נציין שכחלון אמר אתמול (ש') בכנס כי היום צפויים שר האוצר ושר התשתיות להחליט לחתום על ההיתר שיאפשר למיזם לקום ולפעול, וכי במהלך השבוע יוגשו לוועדת המכרזים התקנות המסדירות את פעילותו של המיזם. בקרבת השר מביעים אופטימיות לגבי המכשולים העומדים בדרכו של המיזם כמו הצורך בחקיקה ראשית על מנת להסדיר את פריסת התשתיות של המיזם ללא עיכובים מצד רשויות מקומיות.

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין וח''כ חיים כץ נפגשו בהונג קונג עם מנכ''ל קבוצת האצ'יסון קניג פוק, והציגו בפניו את פרויקט הסיבים. הפגישה התקיימה לבקשת שר התקשורת והשתתפו בה אנשי משרד החוץ.

מנכ"ל האצ'יסון אמר לריבלין: "הישראלים הם חכמים וכנים, ולעולם איננו מצטערים על השקעותינו בישראל". הוא התעניין במצב המדיני והכלכלי בישראל. השניים שוחחו על התפתחות שוק התקשורת בישראל ועל התמורות שחלו בו. ריבלין העביר למנכ''ל האצ'יסון מצגת המצביעה על אפשרויות העברת נתונים באמצעות סיבים אופטייים בתשתית קווי חשמל, בהתאם להחלטת הממשלה, וסיפר לו על המכרז הממשלתי המתוכנן בעניין.

פרטנר מודאגת

ובינתיים, חברת פרטנר מודאגת מהאפשרות שהמיזם ייתקע. ביום חמישי שעבר נפגשו הבעלים של פרטנר, אילן בן דב, והמנכ"ל יעקב גלברד, עם שר התקשורת משה כחלון וביקשו לקבל פרטים על המיזם ולדעת האם פרטנר תוכל להשתתף במכרז שאמור לצאת בחודשים הקרובים ובמסגרתו ייבחר משקיע פרטי למיזם. אין זו הפעם הראשונה שבה פרטנר מבקשת משר התקשורת שיאפשר לה להתמודד במכרז, שכן היא מאד מודאגת מפני האפשרות שעל פי הרגולציה המסתמנת שתאפשר הקמת קבוצות תקשורת, היא תהיה בעמדת נחיתות בשל העובדה שאין בבעלותה תשתית נייחת או, לחלופין, שאין תשתית נייטרלית שבה היא יכולה להשתמש. נזכיר רק שעל פי החלטת הממשלה, המדינה מעדיפה גורמים חיצוניים שייכנסו למיזם.

פרטנר הביעה בפגישה עם כחלון חשש גדול מפני המלצות הביניים של ועדת חייק, שבאות להסדיר את שוק התקשורת. החשש של החברה הוא שהעיקרון המרכזי שקבעה הוועדה, בלתי ישים ואינו מאפשר תחרות יעילה מולם. על פי המלצות הוועדה, השוק הסיטונאי הוא הכלי המרכזי לעידוד התחרות בשוק. בתמורה בזק תקבל ביטול של הפיקוח על תעריפיה לצרכנים ותבוטל ההפרדה המבנית המונהגת היום בינה לבין החברות הבנות שלה.