אדוארדו סוטו דה מורה: חתן פרס פריצקר הבינלאומי לאדריכלות לשנת 2011

אין אדריכלות אקולוגית, אין אדריכלות אינטליגנטית, אין אדריכלות בת קיימא - רק אדריכלות טובה"

היסטוריה נולד בפורטו שבפורטוגל ב-1952. אביו היה רופא עיניים ואמו עקרת בית. יש לו אח עו"ד שכיהן בעבר כתובע הכללי של פורטוגל, ואחות רופאה.

השכלה למד בבית הספר לאמנויות בפורטו, העיר השנייה בגודלה בפורטוגל, ובתחילה התמחה בפיסול, אך השלים תואר באדריכלות. בעבר סיפר כי פגישה שלו עם האמן המינימליסט דונלד ג'אד, בציריך, שכנעה אותו לעבור מאמנות לאדריכלות. לאחר מכן שירת שנתיים בצבא הפורטוגלי.

קריירה בעודו סטודנט החל לעבוד במשרדיהם של כמה אדריכלים בפורטוגל, ביניהם אלוורו סיזה, זוכה פרס פריצקר לשנת 1992. ב-1980 הקים משרד משלו, והפריצה הגדולה שלו החלה לאחר שזכה בתחרות לתכנון מרכז תרבות בפורטו.

הוראה מלמד אדריכלות באוניברסיטה של פורטו, וכן משמש מרצה אורח במקומות שונים בעולם.

משפחה נשוי ואב לשלוש בנות: מריה לואיזה, מריה דה פז ומריה אדוארדה. גם אשתו לואיזה פנהא, ובתו הבכורה, הן אדריכליות. השנייה היא אחות והשלישית סטודנטית לאדריכלות.

בתים מפורסמים מורה מתמחה במבני ציבור, והוא בונה בעיקר במולדתו פורטוגל. אחד הבניינים המפורסמים שלו ביותר הוא אצטדיון הכדורגל בברגה, שאירח את גביע אירופה ב-2004. האצטדיון נבנה בתוך טרסה של אבן טבעית, והוא בעל סגנון זוויתי ומיוחד. מבנה מפורסם אחר שלו הוא מגדל Burgo, בניין משרדים ומסחר בן 20 קומות שנחנך ב-2007. למגדל יש קונסטרוקציה שבנויה כך שהוא יוכל ליצור גם חזית של זכוכית וגם חזית עמומה יותר. נוסף לכך בנה מורה גם בתים פרטיים, מרכזי קניות ומלונות.

סגנון שמו יצא בזכות השימוש שלו בחומרים, בעיקר גרניט, עץ, שיש, לבנים, פלדה ובטון, וכן בשימוש הבלתי רגיל שלו בצבע. מוזיאון פאולה ראגו שבנה בליסבון, למשל, צבוע כולו בצבע אדמדם, ואין בו חלונות כלל. "אני נמנע משימוש במינים מוגנים או כאלה שנמצאים בסכנת הכחדה", סיפר בנוגע לשימוש שלו בחומרים. "אני חושב שעלינו להשתמש בעץ במידה, ולנטוע מחדש את היערות שלנו אם אנחנו משתמשים בעץ. אנחנו חייבים להשתמש בעץ משום שזה אחד החומרים הכי טובים שיש בנמצא".

כבוד השבוע נודע כי מורה הוא חתן פרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות לשנת 2011. הבחירה בו עוררה תמיהה משום שהוא כמעט ואינו מוכר מחוץ למולדתו. בהחלטת השופטים נכתב בין היתר: "יש לו הביטחון להשתמש באבן בת אלף שנים או לשאוב השראה מפרט מודרני של מיס ואן דר רוה".

"בעבורי, אדריכלות היא עניין גלובלי", אמר בעבר מורה. "אין אדריכלות אקולוגית, אין אדריכלות אינטליגנטית, אין אדריכלות בת קיימא - רק אדריכלות טובה. תמיד קיימות בעיות שאסור לנו להזניח, לדוגמה אנרגיה, משאבים, עלויות, צרכים מיוחדים - תמיד צריך לשים לב לכל אלו".