קרן וקטור במגעים לרכישת נס טכנולוגיות לפי 300 מ' ד'

‎‎חברת שירותי המיחשוב סבלה בשנתיים האחרונים מהמשבר בענף הפיננסים, ודירקטוריון החברה החליט לקדם מגעים למכירתה‏

‎‎‏13 שנה לאחר שיצאה לדרך עשויה חברת שירותי המחשוב הישראלית נס טכנולוגיות להחליף ידיים בקרוב. החברה, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-245 מיליון דולר, מנהלת מו"מ עם קרן הפרייווט אקוויטי וקטור האמריקנית, למכירתה תמורת כ-300 מיליון דולר. העסקה, אם תצא לפועל, משקפת פרמיה של כ-20% על שווי החברה נכון לאתמול. מניית נס השלימה טיפוס של כ-70% בארבעת החודשים האחרונים.‏

העלייה בשווי המניה היא סמלית. במשך ארבע השנים שבהן מכהן שכי גרליץ כמנכ"ל החברה לא נהנתה נס ממזל רב בשוק ההון. במשך רובו של המשבר הכלכלי היא נעה סביב שווי של 100-200 מיליון דולר, ולא הצליחה לייצב את עצמה מעבר לרף זה.

נס סיימה את 2010 עם מכירות של 517 מיליון דולר, וסבלה בשנים האחרונות מהפגיעה בפעילות המוסדות הפיננסיים בארה"ב, וכן מתנאים מקרו-כלכליים בעייתיים במזרח אירופה.

הקשיים שבהם נתקלה החברה בשנתיים האחרונות גרמו ככל הנראה לדירקטוריון החברה להחליט לקצר תהליכים, ולא לחכות לשיפור מהותי במצב החברה. מאז הקיץ האחרון פנו לחברה כמה קרנות פרייווט אקוויטי עם הצעות שנעות בין 200 ל-300 מיליון דולר.

‎‎השינוי עלול לכאוב

‎‎קרן וקטור הוקמה ב-1997 והיא מנהלת כ-2 מיליארד דולר בהשקעות, בעיקר בתחום הטכנולוגי. הקרן מגדירה את עצמה כ"מנווטת חברות לאורך השינוי במרחב העסקי שלהן", אך המשמעות הפרקטית עלולה להיות כואבת בחברות הנרכשות. לצד פרסייס ואלדין מחזיקה הקרן בפורטפוליו שבו אפשר למצוא גם את מפתחת פתרונות דחיסת התוכנה ‏‏‎ WinZip‎ ואת ספקית התוכנה להצגת מדיה דיגיטלית, ‏RealNetworks‏.

וקטור, שנכנסה לשוק הישראלי לפני כשלוש שנים עם השקעתה בספינאוף שהוציא את פרסייס מידי סימנטק, רכשה כשנה לאחר מכן את אלדין, חברת אבטחת המידע של ינקי מרגלית, תמורת כ-190 מיליון דולר.

פעילותה של נס מתחלקת בין שלושה סגמנטים גיאוגרפיים עיקריים: ישראל (כ-35% מהמכירות), ארה"ב (33%) ואירופה (28%). בסך הכול מונה כיום החברה כ-7,700 עובדים, 2,600 מתוכם בישראל. דווקא ברבעון האחרון הציגה החברה חזרה לתוצאות מוצלחות. הרווחיות התפעולית בסגמנט האינטגרציה של מערכות ופיתוח יישומים, שאחראי על 80% מהכנסות החברה ב-2010, טיפסה ל-4% מתוך המכירות, שיפור משמעותי לעומת השנה הקודמת, לא מעט בעקבות שיפור בביצועים באירופה.

הנכס המרכזי של נס הוא הפעילות בהודו, שבה מספקת החברה מיקור חוץ של פעילות הנדסת תוכנה. נס הצליחה לבסס בהודו פעילות יציבה יחסית, שמיועדת בעיקר ללקוחות בארה"ב, והיא מציגה רווחיות תפעולית של 14%, גבוה מאוד יחסית למיקור חוץ של שירותי מחשוב. מנס נמסר כי החברה אינה מגיבה לשמועות. ‏‎‎‏