ניצחון פירוס לשר לנדאו

התמריצים לחשמל הסולארי ניצלו, אבל האם האוצר הובס?

כמו מהמרים בקזינו שניצחו את הבית, כך חשו אתמול יצרני החשמל הסולארי ותומכיהם, לאחר שוועדת השרים לאנרגיות מתחדשות אישרה להמשיך במדיניות מתן התמריצים.

האוצר הודיע כי בכוונתו לסיים את החגיגה, אבל המאבק שניהלו בימים האחרונים היצרנים והלוביסטים ששכרו, בעזרת האיגוד לאנרגיות המתחדשות, הצליח לחולל הפתעה בוועדה. גם שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, רשם לעצמו ניצחון נדיר במאבקיו מול האוצר, אחרי האכזבות שנחל בוועדת ששינסקי ובנושאים אחרים שביקש לקדם.

אך לאחר ששמחת הניצחון הספונטנית דעכה החלו גם יצרני החשמל הסולארי להודות כי ייתכן שמדובר בניצחון פירוס. "לאוצר יש אינספור דרכים למנוע את ביצוע ההחלטה ולכן היה עדיף להתפשר איתו" אמרו.

לנדאו מבקש לשחרר מיידית מכסה שהוקפאה בהוראת האוצר ושתאפשר הקמת מתקנים סולאריים קרקעיים גדולים בהספק כולל של 500 מגוואט. בנוסף הוא מבקש להקצות 100 מגוואט נוספים למתקנים קטנים המוצבים על גגות, כמענה ביניים לדרישת מתקיני הגגות, השלטון המקומי והארגונים סביבתיים התומכים בהם.

לאחר הקצאת מכסות אלה מציע לנדאו להעביר את קביעת המשך מדיניות העידוד של אנרגיות מתחדשות לידי רשות החשמל. ואולם האוצר, המתנגד בנחרצות להמשך הסבסוד של הענף, דרש לקבוע בהחלטה כי יצרני אנרגיה סולארית לא יוכלו ליהנות בעתיד מתעריפים שאינם מוצדקים כלכלית.

באוצר מדברים על 40 אגורות לקוט"ש כעל הגבול העליון של התעריפים, בעוד שכיום מקבלים בעלי המתקנים הקטנים 1.55 שקלים לקוט"ש ובעלי המתקנים הגדולים אמורים לקבל בין 90 אגורות ל-1 שקל לקוט"ש.

רוב דחוק

בתום דיון סוער בוועדת השרים לאנרגיות מתחדשות הצליחה הצעתו של לנדאו לזכות ברוב דחוק של ארבעה מול שלושה שרים שתמכו בעמדת האוצר. הצעת פשרה של הרגע האחרון שהעלה שר המשפטים, יעקב נאמן, כי הנושא יוכרע בתוך 30 יום בדיון בהשתתפות ראש הממשלה, נדחתה בהתנגדותם של לנדאו והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן.

באוצר הגיבו בזעם על החלטת הוועדה, ואמרו כי ישקלו לערער עליה. במקרה כזה תוקפא ההחלטה עד לעריכת דיון בנושא בממשלה. המשמעות היא שהמכסות יוקפאו שנית לתקופה ארוכה וייתכן שבסופו של דבר לא יאושרו כלל.