הפרחים לפישר? הדולר התאושש מעט; היציג - 3.468 ש'

נגיד בנק ישראל רכש היום כמה עשרות מיליוני דולרים ■ סין העלתה הריבית ב-0.25% ■ פינקסו: "ישראל בדרך להיות אחת המדינות עם היחס הכי גבוה בין יתרות המט"ח לתמ"ג"

הדולר התחזק מעט היום (ג'), בשיעור קל של כ-0.1% ושערו היציג נקבע על 3.468 שקל. זאת, לאחר שכבר בפתיחת המסחר במט"ח הבוקר, התערב נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ורכש עשרות מיליוני דולרים - הדולר הגיב מיד בהתחזקות קלה.

נזכיר כי אתמול רכש פישר יותר מ-100 מיליון דולר וביום ה' כ-200 מיליון דולר; אליהם הצטרפו רכישות נוספות היום של עשרות מיליוני דולרים. שערו היציג של הדולר ננעל אתמול בשפל שלא נראה מאז ה-6 באוקטובר 2008. במקביל, האירו הוסיף להיחלש מול השקל ב-0.29% ונסגר על 4.911 שקלים.

אלי שיראזי, מנהל חדר העסקאות בפינקסו, מסביר בסקירה שהוציא היום כי יתרות המט"ח המוחזקות על ידי בנק ישראל הן מהגבוהות בעולם המערבי: "בנקים ברחבי העולם מנסים, בדומה לסטנלי פישר, להיאבק בהתחזקות המטבע המקומי שלהם. בשנת 2008 שיעור יתרות המט"ח מהתמ"ג היה 15.7%; בשנת 2009 - 30% ובשנת 2010 שיעור יתרות המט"ח ביחס לתמ"ג כבר עלה לכ-34%".

"נגיד בנק ישראל כבר הודיע בהזדמנויות שונות כי ייתכן ויתרות המט"ח יגיעו ל-100 מיליארד דולר עוד השנה ואם כך כבר מדובר ביחס הגבוה מ-40%", הוסיף שיראזי. "ישראל, גם אם אין לה את יתרות המט"ח הגדולות בעולם, בדרך להיות אחת המדינות בעולם המערבי עם היחס הכי גבוה בין יתרות המט"ח לתמ"ג".

משה שלום, אנליסט בכיר ב-FXCM, כתב בטורו השבועי ב"גלובס" כי שאיפת בנק ישראל לרסן את האינפלציה ואת עליות המחירים השוק הנדל"ן תוך חולשה מתמדת של הדולר בעולם יביא את הדולר לשער של 3.2 שקלים אלא אם יחול "שינוי מהותי במצב הדולר בעולם ישמש כתנאי ראשוני לשינוי חיובי לפני הגעה כזו".

במקביל בזירה הבינלאומית, הדולר נסחר במגמה מעורבת. מול האירו נסחר הדולר בהתחזקות של 0.27% לשער של 1.418 דולרים לאירו, מול הליש"ט רושם הדולר החלשות של 0.7025% לשער של 1.624 ומול הין היפני נסחר הדולר סביב שער של 84.264 ין.

סין מנסה להילחם בלחצים האינפלציוניים ולרסן את בועת הנכסים ומעלה היום בפעם הרביעית מאז המשבר הפיננסי הגלובלי את הריבית בשיעור של 0.25%. ריבית ההלוואות לשנה בסין עולה החל ממחר ל-6.31% לעומת 6.06%, כך הודיע הבנק המרכזי של סין, People's bank of China באתרו. הריבית על פיקדונות תעלה ל-3.25% לעומת 3%.

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי התייחס הלילה לאינפלציה בארה"ב ואמר כי הבנק המרכזי האמריקני חייב לעקוב אחר האינפלציה "קרוב קרוב" במטרה לבדוק אם לעליית מחירי הסחורות יש השפעה קבועה. "כל עוד ציפיות האינפלציה נותרות יציבות, והעליות במחירי הסחורות איטיות יותר או נעצרות, אז העלייה באינפלציה תהיה חולפת. אנחנו חייבים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ולהגיב במהירות במידת הצורך על מנת לשמור על יציבות מחירים".

[לפורטל הפיננסי][לאתר המט"ח]