סטפק: "גם אחרי שנתיים של עליות חדות - הבורסה לא יקרה; לא צריך להיבהל מכל ירידה של 3%"

יו"ר בית ההשקעות מיטב בכנס העסקי השנתי: "שוק המניות האטרקטיבי ביותר היום הוא השוק האמריקני" ■ מזהיר מפני משבר פיננסי שיתפתח במדינה גדולה - ככל הנראה בספרד ■ וגם: אילו 11 מניות ממליץ סטפק לקנות היום ומאילו 7 מניות הוא סבור שיש להתרחק?

"אני רואה יותר סיכוי בשוק המניות מאשר בשוק אגרות החוב". זוהי ההערכה של צבי סטפק, יו"ר בית ההשקעות מיטב, בכנס העסקי השנתי שערך הבוקר (ג') בית ההשקעות באיירפורט סיטי.

סטפק סקר את מצב הבורסה, לאחר שנתיים של עליות חדות שהחלו במארס 2009: "אנחנו נמצאים שנתיים אחרי ראלי גדול מאוד בשוק המניות בעולם בכלל ובישראל בפרט. השוק התממש בירידות האחרונות 7% בלבד, ואני אומר בלבד כי אל מול האירועים במזרח התיכון וביפן זה שיעור מתון. השוק היום בתל אביב נמצא במרחק נגיעה משיא כל הזמנים.

"המשק הישראלי יצא טוב יותר מהמיתון העולמי ולכן המדד התל אביבי השיא תשואה עודפת על המדדים המובילים באירופה ובארה"ב. עם זאת, מראשית 2011 אנחנו רואים תשואת חסר של השוק הישראלי אל מול השוק האמריקני והאירופי. אני ממשיך להעריך היום כי שוק המניות האטרקטיבי ביותר היום הוא שוק המניות האמריקני, מבין השווקים המפותחים".

סטפק התייחס לתהפוכות הגיאו-פוליטיות במזרח התיכון ואמר שפרמיית הסיכון של ישראל עלתה בעיניהם של המשקיעים הזרים, ובמקביל משקיעים מוסדיים בישראל מסיטים כספים לשוקי חו"ל "בקצב גדול יותר".

"למרות הראלי, שוק המניות הישראלי לא יקר", הדגיש סטפק. "אומנם הוא היה זול מאוד במארס 2009, אבל היום השווי הכלכלי בשוק הוגן ואני רואה אפסייד במבט קדימה. הגישה הבסיסית שלי לגבי שוק המניות היא חיובית עם אפשרות לאפסייד של שיעור דו ספרתי של 10%-12% בשנה. הדרך הנכונה ביותר היא להישאר בשוק המניות אבל לעשות ביטוח על ידי רכישת אופציות PUT, ואני מדבר על ירידות חדות של מעל 10%. אין צורך להיבהל מכל ירידה של 3% בשוק - זה תיקון טכני ותו לא".

"ספרד פגיעה"

אך לא הכל ורוד בעולמו של סטפק. הוא הזהיר מפני האפשרות של "משבר פיננסי במדינה גדולה" והעריך כי "המדינה הפגיעה ביותר היא ספרד". לדבריו, "סיכון מרכזי נוסף הוא החשש מפני מיתון שני של הכלכלה האמריקנית וההסתברות לכך עדיין קיימת. יש להמתין להעלאת ריבית בארה"ב ואני מעריך שזה יקרה כבר השנה. אם בכל זאת הכלכלה האמריקנית תיכנס חזרה למיתון - ויש לכך סבירות של 15% - נראה ירידות שערים חדות בשוקי המניות.

"גם סין מהווה סכנה כי בניגוד לכל הסיפורים היפים על הצמיחה האדירה במדינה, יש שם בעיות לא פשוטות כמו מטבע שמוחזק באופן מלאכותי, חוסר שקיפות במערכת הבנקאות ומחירי נדל"ן גבוהים".

סטפק הוסיף כי "השנה הקרובה תהיה השנה של השוק האמריקני והגרמני, והרבה פחות של המדינות המתפתחות להוציא את השוק הרוסי בגלל רמת שערים זולה יחסית ומחירי הסחורות".

בהקשר להשקעה מנייתית ספציפית בישראל, המליץ סטפק על ענפי הבנקים, ביטוח ומניות הדיבידנד אל מול ענפי תעשיית המזון והתקשורת שאינם מומלצים. המניות המועדפות עליו: בזק , הוט , פועלים , לאומי , כלל ביטוח , הראל , מנורה , דלק אנרגיה , ישראמקו , חברה לישראל וכלל תעשיות , והמליץ שלא להשקיע בסלקום , פרטנר , מגדל , דלק קידוחים , אבנר , IDB ואורמת .