ד"ר שראל: "פישר עשוי להוריד הריבית החודש ב-0.25%"

"בנק ישראל יוכל להתמודד עם התחזקות מוגזמת של השקל באמצעות הפחתת ריבית ולאו דווקא באמצעות רכישת מט"ח או צעדים אדמיניסטרטיביים שונים, אשר יעילותם ממילא מוטלת בספק"

"במידה שהרמות הנוכחיות של שערי החליפין ושל הציפיות לאינפלציה תישמרנה, בנק ישראל יוכל להאט במידה ניכרת את קצב העלאות הריבית במהלך השנה הקרובה. יתירה מכך, אם השקל ימשיך להתחזק בשבועות הקרובים, אין גם להוציא מכלל אפשרות שבנק ישראל יחליט ב-24 באפריל להפחית את הריבית ב-0.25%". כך מעריך ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים בסקירתו השבועית.

ההערכה החריגה של ד"ר שראל ביחס למדיניות הריבית של בנק ישראל נובעת מכך ששוקי המט"ח והאג"ח הגיבו בחוזקה בעקבות העלאת הריבית המפתיעה של בנק ישראל ב- 28 במארס. השקל התחזק בשבוע האחרון ב-2% אל מול הדולר וב-1% אל מול האירו. במקביל, מחירי האג"ח הצמודות ירדו (במיוחד בטווחים הבינוניים) והציפיות לאינפלציה לטווחים הבינוניים והארוכים המגולמות בשוק האג"ח ירדו בשיעור ניכר.

לדעתו, "התחזקות של השקל היא תחליפית מבחינתו של בנק ישראל להעלאת ריבית, ובמצב שבו שיעור הריבית עומד על 3% - בניגוד למצב בעבר בו שיעור הריבית היה קרוב לאפס - בנק ישראל יוכל להתמודד עם התחזקות מוגזמת של השקל באמצעות הפחתת ריבית ולאו דווקא באמצעות רכישת מט"ח או צעדים אדמיניסטרטיביים שונים, אשר יעילותם ממילא מוטלת בספק".

בהתייחסות לרמת האינפלציה מפרסמים בהראל תחזית כי בחודש מארס יעלה המדד ב-0.4% ובאפריל יעלה ב-0.7%. בהראל חוזים האינפלציה המצטברת ב-12 המדדים הקרובים (עד פברואר 2012) תעלה ל-3.7% וכי שיעור האינפלציה השנתית הממוצעת עד מדד מאי 2012 תעלה ל-4.2% בעוד שהציפיות הנגזרות משוק ההון עומדות על 3.9%.

ד"ר שראל גם מתייחס בסקירתו להערכות ביחס להעלאת ריבית קרובה (ביום ה' הקרוב)בגוש האירו לאחר שה-ECB רמז שיעשה כך בישיבתו האחרונה. "להערכתנו (וגם להערכת כלכלנים רבים אחרים) צעד זה עלול להתברר בעתיד כשגוי, ומוטב היה אילו חיכה ה-ECB מספר חודשים נוספים, בהינתן שלחצי האינפלציה עדיין נמוכים (2.6%על פי אומדן ראשוני שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה ל-2.6%), שמספר מדינות בגוש האירו עדיין נמצאות במיתון או בצמיחה אפסית ושהמדיניות הפיסקלית במדינות רבות - ובראשן מדינות ה-PIIGS - מרסנת".