פגישה מחודשת עם מרסל ינקו

תצוגת קבע חדשה במוזיאון ינקו-דאדא בעין-הוד מורכבת מ-3 חללים ובהם עבודות שיצר ינקו ברומניה ובציריך, ועוד 3 חללים המציגים את הפרק הישראלי של יצירתו

בשבת הקרובה תיפתח במוזיאון ינקו-דאדא בעין הוד תצוגת קבע חדשה של יצירות האמן מרסל ינקו, ובה יוצגו לראשונה עבודות נדירות של ינקו, שנתגלו בעיזבון האמן ובאוספים פרטיים בארץ וברומניה. ינקו, חתן פרס ישראל לציור שהלך לעולמו ב-1984, היה ממייסדי כפר האמנים עין הוד ועמוד תווך באמנות הישראלית, המזוהה עם זרם הדאדא באמנות העולם.

במרכז התצוגה החדשה ייחשפו לראשונה ארבעה פנלים מעץ שהתגלו לאחרונה, והם חלק משמונה פאנלים המרכיבים ציור קיר ענק של ינקו - שנעשה במקור עבור חברת הספנות "צים", בשנות ה-50-60 של המאה הקודמת. ציור הקיר הגדול הוא תגלית שאוצרת בחובה גם פרק בהיסטוריה של המדינה ותרבות הנסיעות שפסה מהעולם.

צים ציידה את אוניות הנוסעים שלה באותה תקופה בטרקליני שרד, בעיצובה של מעצבת הפנים האגדית דורה גד. החללים היו ספוני שטיחים בעיצוב מקורי והקירות עוטרו ביצירות ענק של ינקו, של דני קרוון ואמנים נוספים. האוניות "שלום" ו"ירושלים", למשל, נמכרו בשנות ה-70, כאשר החברה חדלה להפעיל את קווי הנוסעים לחו"ל, וחלק גדול מהריהוט והציוד שהיה בהן נגנז או הושחת.

התצוגה החדשה מורכבת משלושה חללים ובהם עבודות שיצר ינקו ברומניה ובציריך, ועוד שלושה חללים המציגים את הפרק הישראלי של יצירתו. לצידם מוצגות תערוכות מתחלפות של אמנים עכשוויים. בנוסף, נפתח לקהל הסטודיו בבית ינקו, הצמוד למוזיאון, בשלב זה בתיאום מוקדם ובהמשך ייפתח באופן קבוע.

בשבחי האמנות המופשטת

בתוך כך, מוצגת בימים אלה תערוכת יצירות של ינקו "קומפוזיציה צבעונית", בגלריה אלקרא בדליית אל-כרמל, הסמוכה לעין הוד. ינקו האמין בכוחה של האמנות להשרות שלום ואחווה: "לדעתי האבסטרקציה (הפשטה) היא מעין שפה חדשה, הפונה לכל, לקטנים ולגדולים... יוצרת אופוריה של צבעים וצורות, אמנות אמיתית יותר, טהורה יותר ואנושית יותר, המשפיעה במישרין על הרגישות הצרופה, ללא כל תיווך של האינטלקט.

"אמנות אימפרסונאלית זו היא מעבר לאסתטיקה, היא מין אואזיס של רעננות ואחווה בין כל יצורי אנוש... אנו משוכנעים כי האדם טוב הוא מטבע בריאתו...האמנות האבסטרקטית היא הלשון הבינלאומית האמיתית, העשויה ליצור אחוות עמים" - זהו ציטוט מפיו של מרסל ינקו , (מתוך המבוא לספר: "מרסל ינקו" מאת א.ב. יפה מסדה)

פתיחת תצוגת הקבע, ינקו-דאדא, עין הוד, שבת, 9.4.11 בשעה 17:00. א'-ה' 9:30-15:30, ו' 9:30-14:00, שבת 10:00-16:00. גלריה אלקרא, מרכז מסחרי, דלית אל כרמל; פתוח כל השבוע 10:00-17:00 או בתיאום אישי. www.Alkaragallery.co.il

איך עושים חיים

שאלות קיומיות מגוונות זוכות לפתרונות יצירתיים של מעצבים ואמנים, בתערוכה "החיים: הוראות שימוש"

"ילד לא בא עם הוראות הפעלה, את כבר תגלי לבד מה לעשות", הרגיעה אותי אמי אחרי הלידה הראשונה, כשניצבתי אובדת עצות מול האתגר הגדול בחיי. לא רק גידול ילדים, החיים, באופן כללי, רצופים אתגרים קטנים וגדולים, שאיש אינו מנחה אותנו בפתרונם. ולעומת זאת, חנויות הספרים מלאות במדפי "שנה את חייך במו ידיך", איקאה מספקת כל פריט עם ערכת הוראות מאוירת לתפארת, ובכל טלפון סלולרי טמון עולם שלם של אפליקציות ופעולות שניתן לפצח אם רק נעקוב אחרי ההוראות.

"רוצים לדעת איך לקלף בננה? כיצד להרכיב משאית מרחפת? איך מכינים גפילטע פיש לפסח? מה מותר ומה אסור?", שאלות אלה ואחרות זוכות לפתרונות יצירתיים של מעצבים ואמנים, בתערוכה החדשה "החיים: הוראות שימוש" שאצרה איה מירון ותיפתח בשבוע הבא באגף הנוער והחינוך לאמנות של מוזיאון ישראל בירושלים.

העבודות בתערוכה מתייחסות, כל אחת בדרכה, להוראות ולתרבות ה"עשה זאת בעצמך", ומפנות זרקור אל פעולות שגרתיות מזווית מפתיעה. ברבות מהיצירות משתבש משהו בהוראות וכך מודגש דווקא הגיחוך והסתירות הפנימיות שבין עולם שכולו הנחיות לבין המציאות המורכבת.

התערוכה מציגה יצירות של אמנים עכשוויים בולטים מהארץ ומהעולם, לצד יצירות וחפצים מאוספי המוזיאון, מתקופות שונות.

בין אלה ניתן למצוא מתווים לשטיחים שנעשו בסדנאות בצלאל בראשית המאה שעברה, הוראות מצוירות וכתובות לכללי שחיטה כשרה שהגיעו מהשטייטל בווינה, הוראות להנחת תפילין ואפילו ספר הוראות לג'נטלמן האנגלי בן המאה ה-17.

האמן הישראלי גיא בן נר לא מקבל את ההנחה שהחיים זה לא איקאה. אחרי שהתנחל עם משפחתו באחת מחנויות הרשת, לצורך עבודת וידיאו, והדגים את חיי "החלום האיקאי" הלכה למעשה, בעבודה המוצגת כעת הוא בונה עץ מרהיטי איקאה, וכאילו מחזיר אותם למקורם הטבעי.

האמן המקסיקני דמיאן אורטגה מציג, לראשונה בארץ, משאית שכל חלקיה תלויים מן התקרה. בסרטה האמנית הפולניה יוליטה וויצ'יק היא מציירת על פי הוראות שהיא מקבלת מכרוז שרק קולו נשמע.

עוד מופיעות בתערוכה יצירות של מאיה אטון, בעז ארד, איה בן רון, עדו בר אל, יאיר גרבוז, מרסל דושאן, אנדי וורהול ועוד רבים וטובים.

"החיים הוראות שימוש", מוזיאון ישראל, ירושלים, הפתיחה 12.4, התערוכה תוצג במשך כשנה