חברי הקונגרס לפרס: "מאוחדים בתמיכתנו בישראל"

"לא חשוב מי בשלטון; אנו בקונגרס מאוחדים בתמיכתנו בישראל" ■ הנשיא פרס נועד הערב עם ראשי בית-הנבחרים והסנט בארה"ב ■ אמר למארחיו: "אנו בני מזל שזכינו בתמיכתכם"

"לא חשוב מי נמצא בשלטון בישראל. לא חשוב מי נמצא בשלטון בארה"ב. כולנו בקונגרס מאוחדים בתמיכתנו בישראל". כך תיארה ראש סיעת המיעוט הדמוקרטי בבית-הנבחרים, ננסי פלוסי, את הלך הרוח כלפי ישראל על גבעת הקפיטול, בדברי ברכה לנשיא המדינה, שמעון פרס.

פרס נועד הערב, בנפרד, עם הנהגות בית-הנבחרים והסנט, שמצאו זמן לערוך קבלות פנים חמות לאורח למרות מאמצים קדחתניים של הדמוקרטים והרפובליקנים להגיע להסכם על גובה התקציב למחצית השניה של שנת הכספים הנוכחית. אם לא תושג פשרה עד ליל שבת בחצות, ייסגר ברז המימון לזרוע המבצעת והרוב המכריע של משרדי הממשל פשוט ייסגר. למעשה, מזה כמה ימים מתנהלים דיונים כמעט 24 שעות ביממה.

אבל בקבלות הפנים לפרס טואטאו המחלוקות הבין-מפלגתיות אל מתחת לשטיח: יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר (שתפס את מקומה של פלוסי בראשות הבית בעקבות הניצחון הרפובליקני הגדול ב-2010), הזמין ללשכתו את אריק קנטור, "מצליף" הסיעה הרפובליקנית (והיהודי היחיד בסיעה) וצירים בעלי ותק משתי המפלגות, לרבות יו"ר ועדת יחסי החוץ, אילנה רוס-לטינן.

בקבלת הפנים הדגיש גם ביינר את "התמיכה הגלויה והחד-משמעית" של שני בתי הקונגרס ושל מחוקקים משתי המפלגות בישראל. "אנו נושאים בחובנו ערכים משותפים של דמוקרטיה וחתירה לשום; המחוקקים ימשיכו לחזק את הקשר החשוב בין שתי המדינות", אמר יו"ר בית-הנבחרים.

"כבוד גדול הוא לקונגרס לארח את הנשיא פרס", אמר ביינר. "אני וחבריי מוקירים ומעריכים אותך כמנהיג רציני, בעל חזון לשלום ובעל עומק וניסיון". הוא ציין, שבקיץ צפויות להגיע לישראל משלחות רבות של מחוקקים אמריקניים, שמשבקשים להכיר את המדינה.

פרס אמר: "בשם מדינת ישראל באתי היום לומר תודה לקונגרס האמריקני על תמיכה בלתי מתפשרת וחוצת מפלגות במדינה. אני מודה לכם על ההזמנה לבקר במוסד מכובד זה, בלב הפועם של הדמוקרטיה, ועל התמיכה הגדולה שישראל קיבלה ממוסד זה לאורך שנים רבות בהיסטוריה המשותפת של שני העמים. התמזל מזלנו שתמיכתם נתונה לנו. לעיתים אנו לא קלים, אך היו בטוחים שתודת העם נתונה לכם".

פרס: ישראל מחוייבת לפיתרון שתי מדינות לשני עמים

המחוקקים ביקשו לשמוע את דעותיו של הנשיא לגבי הבעיות במזה"ת, לרבות הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המצב בסוריה ומאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. פרס חזר על מחויבותה של ישראל לפתרון של שתי מדינות לשני עמים והדגיש את הצורך להמשיך לנקוט סנקציות כלכליות קשות נגד איראן.

על סוריה אמר פרס: "סוריה מחזקת את קשריה עם עם איראן ומונעת מאזרחיה חופש, שוויון ודמוקרטיה. ישראל רוצה שלום עם סוריה אך לא נוכל לחזור לשולחן המו"מ כל עוד אסד מוסיף לתמוך בטרור, פותח נתיבי הברחת טילים ונשק בארצו ופועל כלוויין איראני לכל דבר".

הנשיא נפגש גם עם ראש הסנט, הארי ריד (דמוקרט) והסנטורים ג'ון קרי, ג'ו ליברמן, מיטש מקונל (ראש סיעת המיעוט הרפובליקני), ריצ'ארד דרבן וריצ'ארד לוגר. גם כאן הודה פרס על המשך המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לביטחון ישראל והשמירה על יתרונה האיכותי בתחום הצבאי.

ביום ו' צפוי להיפגש פרס עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ולבקש ממנו לגרוס את דו"ח גולדסטון, על רקע מאמר החרטה שזה פירסם בתחילת השבוע.