"כיפת ברזל עולה מיליארדים; אדם מת יעלה 1.2 מ' דולר"

אדם רויטר מחיסונים פיננסיים מנתח את התועלת של מערכת "כיפת ברזל" מול העלות הכלכלית שלה

מערכת "כיפת ברזל" רשמה בסוף השבוע מספר הצלחות ביירוט רקטות שנורו מרצועת עזה לעבר ישראל וייתכן מאוד שהיא כבר הצילה חיים. בינתיים פרס צה"ל 2 סוללות של "כיפת ברזל", כאשר עלות כל סוללה הינה כ-100 מיליון דולר (המדינה מתכננת לרכוש כ-10 סוללות בשנים הקרובות כדי להגן על אזור הדרום). בנוסף, כל טיל המשוגר על ידי המערכת עולה למשק כ-50 אלף דולר בעוד שטיל קסאם עולה כמה מאות דולרים בלבד, כך שהשאלה המרכזית בהיבט הכלכלי הינה האם המערכת משתלמת מבחינה כלכלית?

אדם רויטר, מנכ"ל חיסונים פיננסיים המשמש גם כיועץ חיצוני בנושא ניהול סיכונים פיננסיים לחברת רפאל, ערך ניתוח לבדיקת השיקול הכלכלי שמאחורי הפעלת "כיפת ברזל". המסקנה - הקרה אך הכלכלית גרידא - הינה חד משמעית: הצלת חיי אדם הינה משתלמת יותר מבחינה כלכלית.

"המדינה תצטרך לבצע השקעה חד פעמית של חצי מיליארד דולר לרכישת הסוללות ובנוסף יש עלות שוטפת של 50 מיליון דולר כל שנה, עבור 1,000 טילים (בהנחה שהעזתים לא יתייאשו לאחר שטיליהם יפסיקו לגרום נזקים)", כותב רויטר. "ניתן להניח שצוותי החיילים המתפעלים את הסוללות אינם עולים למשק דבר, מכיוון שחיל ההגנה האווירית מסב את רוב חיילי 'כיפת ברזל' ממערכות הגנה אוויריות אחרות (סטינגרים למשל). ניתן גם להניח שככל שייצרו יותר סוללות ויותר טילים, תחול הוזלה בעלות השולית של כל סוללה נוספת וכל טיל נוספים. הוזלה נוספת יכולה לחול כאשר מערכת זו תתחיל להימכר בכמויות גם למדינות אחרות".

מכאן עובר רויטר לניתוח הקשה והקר, אך ההכרחי - מהו ההפסד למשק ממותו של אזרח ישראלי שמת מפגיעת טיל? לפי רויטר, "העלות הכלכלית למשק ממותו של 'האזרח הממוצע' כתוצאה מפגיעת טיל מעזה יכולה להגיע לכ-750 אלף דולר. ככל שאזרח צעיר יותר כך פוטנציאל התועלת העתידית שהוא מביא למשק הישראלי גדולה יותר. אזרח ישראלי בן 25 אמור לתת בממוצע 40 שנות תפוקה לפי התל"ג הממוצע לנפש בישראל, שמתקרב כיום ל-30 אלף דולר בשנה.

"משמע, מותו של אזרח ישראלי בגיל 25 עלולה לגרום להפסד פוטנציאלי למשק בסך של כ- 1.2 מיליון דולר. נניח לשם הפשטות, שהאזרח הישראלי שייהרג מן הטיל הבא מייצר תוצר למשק באופן ממוצע והינו בעל גיל ממוצע של כ-40 שנה והמשק יפיק ממנו תועלת עד גיל 65. מותו של אותו אזרח ממוצע תעלה לפיכך למשק בהפסד של תוצר עתידי בסך של כ-750 אלף דולר (25 שנות פוטנציאל למשק כפול 30 אלף דולר בשנה כתוצר שנתי). העלות הכלכלית למשק מפציעתו של 'האזרח הממוצע' הינה כ-500 דולר ביום דמי אשפוז בבית חולים. התשובה ל'כמה זה עולה לנו' הינה כעת רק מכפלת המספרים הללו בכמות האזרחים שייהרגו או ייפצעו".

נוסף על כך, רויטר כמובן לא שוכח את הנזקים שנגרמים לרכוש מפגיעת הטילים - הן נזקים ישירים והן נזקים עקיפים (מפעלים שמושבתים, עובדים החוששים להגיע לעבודה ועוד).

"עלות הנזקים העקיפים במלחמת לבנון השנייה, לדוגמה, מוערכת ביותר מ-800 מיליון דולר; עלות הנזקים הישירים הוערכה ביותר מ-150 מיליון דולר. בסך הכל מלחמת לבנון גרמה נזקים למשק מירי קטיושות וטילים בקרוב למיליארד דולר", מסביר רויטר.

רויטר לא מתעלם גם מפוטנציאל הייצוא של "כיפת ברזל", שעומד לדבריו על מיליארדי דולרים - מה שמהווה צידוק כלכלי נוסף להפעלת המערכת.