הקולונל מועמר קדאפי: יזם מפעל המים הגדול ביותר בעולם

"נהר המים המלאכותי הענק הוא הפלא השמיני של העולם"

היסטוריה: נולד ב-7 ביוני 1942, באוהל בדואי במדבר ליד העיר סירט בלוב. הוא למד בבית ספר מוסלמי ואחר כך אצל מחנך פרטי. ב-1961 הצטרף לאקדמיה הצבאית של לוב וב-1966 סיים. הוא השתלם גם באקדמיה הצבאית של יוון, ובבריטניה, והגיע לדרגת סרן.

ההפיכה: ב-1 בספטמבר 1969, עמד קדאפי בראש קבוצה של קציני צבא צעירים שביצעו הפיכה נגד משטרו של המלך אידריס, בזמן ששהה בטורקיה לטיפול רפואי. המשטר החדש לא התיר למלך לחזור ללוב, והוא גלה למצרים. "מועצת הפיקוד של המהפכה" הכריזה על הקמת הרפובליקה של לוב, ומאז כיהן קדאפי כשליט המדינה, ללא תואר רשמי.

פולחן אישיות: ב-1976 פרסם קדאפי את "הספר הירוק" ובו שטח את השקפת עולמו בעניינים שונים. במשך השנים נתנה לוב חסות למחנות אימון טרוריסטים, ואף הייתה עצמה מעורבת בפיגועי טרור כלפי ישראלים וכלפי אזרחי מדינות אחרות. בזכות היותה יצואנית נפט מובילה, היא אמנם נקלעה במשך השנים לעימותים עם מדינות מערביות, אבל מעמדו של קדאפי נותר איתן - עד למהומות שפרצו במדינה בפברואר השנה, לאחר הפיכות השלטון במצרים ובתוניסיה.

הישגים: לוב מעוטת אוכלוסייה יחסית - על שטחה העצום מתגוררים 6.5 מיליון תושבים בלבד - אולם רובה מדברית ובשנותיו הרבות בשלטון לא הצליח קדאפי להפוך אותה למדינה מפותחת. בזכות תפוקת הנפט ואף שהיא מוגדרת כאחת המדינות האפריקניות היותר-עשירות, התמ"ג לנפש, כך על פי נתוני ה-CIA, עמד בשנת 2010 על 13,800 דולר - אחד הגבוהים ביבשת. למרות זאת, שיעור האבטלה הוא 30% וכשליש מהתושבים חיים מתחת לקו העוני. לפי נתונים של האו"ם, תוחלת החיים הממוצעת במדינה היא 74.5 שנים, ורק כ-82% מהאוכלוסייה יודעים קרוא וכתוב.

נהר מעשה ידי אדם למרות הכול, יכול קדאפי לרשום לזכותו פרויקט תשתית גדול אחד: The Great Man-Made River, הנהר מעשה ידי-אדם, הוא רשת צינורות שמעבירים מים מאקוויפרים בשטח הארץ, למדבר סהרה. בלוב טוענים שזו המערכת הגדולה מסוגה בעולם: היא כוללת 1,300 בארות, רובן בעומק יותר מ-500 מטר, ומספקת 6.5 מיליון מטר מעוקב של מים לערים טריפולי, בנגזי, סירט ואחרות. קדאפי עצמו כינה את המערכת "הפלא השמיני של העולם".

מים מאובנים: המים באקוויפר התגלו כבר ב-1953, ובמקרה, בעת חיפושי נפט באזור. בדיקות שנעשו אז גילו שחלק מהמים באקוויפר הם בני 40 אלף שנה, והלובים כינו אותם "מים מאובנים". רק ב-1974, תחת שלטונו של קדאפי ולאחר שהמים בעיר בנגזי, השנייה בגודלה במדינה, כבר היו בלתי ראויים לשתייה, החלו בתכנון הפרויקט, ורק כעבור עשור החלו בביצוע.

חקלאות: מדבר ב-1991 נחנך החלק הראשון של הפרויקט. ממשלת לוב מימנה את הפרויקט בעצמה, אולם נזקקה לעזרה טכנולוגית מצד חברות שונות בעולם. מפעל צינורות הוקם במדינה במיוחד כדי לספק את צרכי הפרויקט. המטרה כעת היא להרחיב את השטחים החקלאיים במדינה, שעדיין מייבאת 75% מהמזון שלה. הלובים גאים מאוד בפרויקט ובעובדה שהביא מים נקיים כמעט לכל ברז במדינה, אולם מומחים אומרים שהמים אשר בשכבות הסלע באקוויפר לא יספיקו למאות שנים, ומוטב ללוב למצוא מקורות מים נוספים.