סילבן שלום: "לא ייתכן שאין מזרחים על השטרות החדשים"

הממשלה אישרה היום הדפסת השטרות החדשים, תוך דיון סוער על הדמויות שיתנוססו על השטרות ■ גם יו"ר הבית היהודי הביע התנגדות נחרצת

הממשלה אישרה הבוקר הדפסת סדרה חדשה של שטרות כסף ועליהם יופיעו דמויות של משוררים: רחל המשוררת תופיע על שטר של 20 שקל, דיוקנו של שאול טשרניחובסקי יופיע על גבי שטר של 50 שקל, פניה של לאה גולדברג יופיעו על שטר של 100 שקל ואילו נתן אלתרמן יודפס על שטר של 200 שקל. הדמויות נקבעו על ידי ועדת טירקל ונגיד בנק ישראל וההחלטה על איזה שטר יופיע כל אחד מהם התקבלה על פי תאריך הפטירה שלהם. משורר שנפטר מוקדם יותר "זכה" להופיע על שטר בעל ערך נמוך יותר. השטרות החדשים ייכנסו למחזור בשנת 2012.

להחלטה קדם ויכוח סוער בישיבת הממשלה. המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום נמנע בהצבעה בנימוק כי בחירת הדמויות אינה סבירה ולא מייצגת את כלל העם. "לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד", אמר שלו, "הדמויות המופיעות על שטרות הכסף אמורות לייצג את העם. המצב הנוכחי יוצר עיוות ומדיר מהייצוג דמויות מפתח מקרב יוצאי ספרד. נושא כזה צריך להיות גשר מאחד ולא הנצחת המצב הקיים".

שלום זעם כי את השטרות החליפו פעם אחרונה בשנת 85, לפני 26 שנים. "ההחלטה היום היא לפחות ליותר מ-25 השנים הבאות בהן דמויות מפתח מקרב יוצאי ספרד לא יהיו מיוצגות", הוסיף.

גם יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ', הביע התנגדות נחרצת להחלטה והצביע נגדה. "אין ספק שכל הארבעה הם משוררים דגולים וראויים, אבל התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג". לדבריו, "היה ראוי שבין הארבעה יהיו גם גיבורי תרבות שאינם אשכנזים חילונים".

מנגד, בנימין נתניהו, בירך את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על בחירת הדמויות לשטרות החדשים. "המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל בזמן החדש. בכל מעגל התחדשות נבחר אישים מקטגוריות שונות ואני מניח שעוד נחזור לאישי המדינה", אמר ראש הממשלה.