מדינות אירופה לפורטוגל: קיצוץ בתקציב הכרחי לקבלת סיוע

דורשות קיצוץ משמעותי בתקציב המדינה שנקלעה לקשיים, כתנאי להעמדת אשראי בסך 80 מיליארד אירו ■ ההלוואות לפורטוגל יהיו ככל הנראה לשלוש שנים בלבד

המדינות העשירות במרחב האירו מצפות מפורטוגל לפתור את משבר האירו שנמשך כבר יותר משנה על-ידי הסכמה על קיצוצים תקציביים "בני קיימא" או אפשריים, שיסללו את הדרך לקבלת חבילת חילוץ בסך 80 מיליארד אירו (116 מיליארד דולר).

שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה הביע ביטחון שפורטוגל תהיה המדינה האירופית האחרונה שזקוקה לסיוע כספי, וקרא למפלגות היריבות בליסבון להתאחד מאחורי תוכנית צנע מוסכמת בקמפיין שלהן לקראת הבחירות שהוקדמו ל-5 ביוני.

"זה עניין שפורטוגל צריכה להחליט עליו", אמר שוובלה בשבת בכנס שרי האוצר האירופים בגודולו, הונגריה. "פורטוגל צריכה לספק אמצעים בני קיימא לצמצום הגירעון התקציבי שלה".

שוקי האג"ח האירופים שיקפו שלשום אופטימיות שספרד לא תזדקק לסיוע חירום כספי, אך מנגד גברו ההערכות שיוון תזדקק לסיוע נוסף כדי להתמודד עם רמת החוב הריבוני שלה, שהציתה את משבר האירו בתחילת 2010.

שרי האוצר האירופים הסכימו אתמול לשגר השבוע לליסבון נציגים של הנציבות האירופית, של הבנק המרכזי האירופי ושל קרן המטבע הבינלאומית כדי לפתוח במו"מ על חבילת החילוץ של פורטוגל, במטרה לסכם אותה עד 16 במאי, שלושה שבועות לפני הבחירות בפורטוגל.

תשואות האג"ח בשיא

תשואות האג"ח ועלות גיוס ההון של ממשלת פורטוגל עלו לשיאים של עידן האירו אחרי שמפלגת האופוזיציה העיקרית במדינה הצביעה ב-23 במארס נגד תוכנית צנע של ראש הממשלה, ג'וזה סוקרטס, שנועדה לחסוך 4.5% מהתמ"ג במשך שלוש שנים, והובילה אותו להתפטר ולהישאר לכהן כראש ממשלת מעבר עד לבחירות. במקביל, סוכנויות הדירוג הנמיכו את דירוג האשראי של פורטוגל אל קרוב לדירוג "זבל".

הודעת שרי האוצר האירופים אתמול לא הרגיעה את שוק האג"ח הממשלתיות של פורטוגל. תשואת האג"ח לעשר שנים עלתה בעוד 5 מאיות אחוז ל-8.66%, ופער התשואה מול האג"ח הגרמניות המקבילות נשאר בעינו, 5.18 נקודות אחוז.

מאמצי אירופה לחזור לבריאות פיננסית תקינה ספגו ביום ה' שעבר מכה נוספת כאשר הבנק האירופי המרכזי העלה את הריבית העיקרית שלו לראשונה זה כמעט שלוש שנים, מ-1% ל-1.25%, בנימוק של לחצי אינפלציה במרחב האירו.

בסימן לכך שפורטוגל איבדה חלקית את השליטה על גורלה, הנציבות האירופית הודיעה שתתערב חלקית בזירה הפוליטית במדינה זו, בניסיון להשיג עסקה בין-מפלגתית על קיצוץ הגירעון בין ראש הממשלה סוקרטס למנהיג מפלגת האופוזיציה פדרו פאסוס קואליו.

אניבל קבאקו סילבה, נשיא פורטוגל, שמשרתו טקסית בעיקרה, הודיע שהוא ימלא תפקיד בגיבוש הסכם ראשוני על שיפוץ כללי כלכלי במדינה, שעליו תתבסס הממשלה החדשה שתוקם בליסבון אחרי הבחירות.

"מה שאנחנו צריכים כעת היא תוכנית ביניים כדי שהממשלה החדשה תוכל להשתתף בדיונים הסופיים, מפני שהיא זו שתצטרך ליישם את התוכנית", אמר סילבה לכתבים באירוע נפרד בבודפשט אתמול.

יעד תקציבי

ראש ממשלת לוקסמבורג ושר האוצר שלה, ז'אן-קלוד יונקר, אמר אתמול ששתי המפלגות הגדולות בפורטוגל מסכימות על יעד תקציבי כללי של הפחתת הגירעון ל-4.6% מהתמ"ג השנה, 3% מהתמ"ג ב-2012 ו-2% ב-2013.

מלבד קיצוצים תקציביים ומכירת נכסי מדינה, על פורטוגל יופעל גם לחץ להקל רגולציות שהיו בין הגורמים לכך שצמיחתה הכלכלית בעשור האחרון הייתה נמוכה מ-1% בשנה.

נציב האיחוד האירופי לעניינים כלכליים ומוניטריים, אולי רהן, אמר בגודולו שבהונגריה שחבילת הסיוע בסך 80 מיליארד אירו לפורטוגל היא "בשלב מוקדם מאוד". לדבריו, ההלוואות לפורטוגל יהיו "די בוודאות" לשלוש שנים, כלומר הרבה פחות מ-7 וחצי השנים שקיבלו יוון ואירלנד מהאיחוד האירופי לפירעון הסיוע שהן קיבלו, 110 מיליארד אירו ו-67.5 מיליארד אירו בהתאמה.