התיקון הצפוי של S&P500

נורות אדומות מהבהבות ממדד VIX ותעודות הסל של המדדים המובילים בוול סטריט

לפני הניתוח הטכני השבועי, ברצוני להתייחס אל כלכלת ארה"ב, שהפעילות הממשלתית בה כמעט הושבתה בגלל אי העברת התקציב הדרוש בקונגרס, שנשלט כעת על ידי רוב רפובליקני.

המחלוקת בין הדמוקרטים לרפובליקנים נסובה סביב גודל הקיצוץ שצריך לבצע במסגרת העברת חוק התקציב הנדרש לשנה זו. מצד אחד הדמוקרטים, והנשיא בראשם, עם תוכנית קיצוצים של כ-6 מיליארד דולר. מהצד השני, הצמרת הרפובליקנית התעקשה על סכומים סביב ה-60 מיליארד דולר.

כל תנועת "מסיבת התה" הרפובליקנית נולדה מן הדאגה של האזרחים מפני ההתרחבות הקיצונית של החוב הלאומי העומד לאיים על יכולתה של ארה"ב לקיים כלכלה בריאה, ובמיוחד להמשיך להחזיק את ההגמוניה הכלכלית בעולם הכוללת את מטבע הרזרבות.

בסופו של דבר הושגה הפשרה, והוחלט על קיצוץ של 39 מיליארד דולר. זה יכול להישמע הרבה כסף לאוזן ישראלית, אבל לפניכם כמה מספרים מעניינים שעוזרים להכניס את הקיצוץ לפרופורציות (כל הנתונים נלקחו מהאתר שעון החוב האמריקאי):

■ הגירעון התקציבי לשנה הקרובה נאמד ב-1.7 טריליון דולר.

■ החוב הלאומי הפנימי הרשמי הוא 14 טריליון דולר.

■ ההוצאה הלאומית השנתית היא 3.5 טריליון דולר.

■ החוב הכולל (פנימי וחיצוני) הוא כ-55.3 טריליון דולר.

■ ההתחייבויות העתידיות שאינן מתוקצבות (ביטוח לאומי ותוכניות בריאות) נאמדות ב-113.32 טריליון דולר.

עכשיו, כשאנו יכולים להשוות בין הנדרש למתבצע, מי יכול לומר שהפוליטיקאים לא מסוגלים לקחת החלטות קשות?

עוקבים אחרי המדדים

השבוע אציג גרפים שיכולים להצביע על מצב השוק מנקודות מבט שונה. תחילה, גרף יומי השוואתי בין שתי תעודות סל: SPY המייצגת את מדד S&P 500, ו-QQQ המייצגת את מדד נסדא"ק 100.

משה שלום תעודות סל
 משה שלום תעודות סל

ההיגיון מאחורי ההשוואה בין שתי תעודות הסל בנוי על ההנחה שמשקיעים מוכנים להשקיע במדד ספקולטיבי ותנודתי יותר כאשר הם מאמינים שהבורסה תעלה. לעומת זאת, כאשר התחושה היא שהבורסה תרד הם ישקיעו במדד המניות הסולידי יותר. הצד הסולידי הוא כמובן ה-SPY והספקולטיבי יותר מיוצג על ידי ה-QQQ.

בחלק התחתון של הגרף אנו רואים קו כחול המייצג את החוזק היחסי (Relative Strength) בין שתי התעודות. כאשר קו זה עולה, המגמה העולה ב-SPY חזקה מזו הנמצאת ב-QQQ. כאשר הקו הכחול יורד, אנו למדים שהמשקיעים מעדיפים את הנאסד"ק על פני המדד הרחב יותר, דהיינו ה-S&P.

בגרף ההשוואתי ניתן לראות כי מאז ספטמבר 2010, אז נרמז על ידי הפד שתתממש תוכנית ההרחבה הכמותית (QE2), המשקיעים נטו לכיוון המדד המוטה כלפי מניות הטכנולוגיה (נאסד"ק) ובכך העלו את תעודת הסל QQQ בחוזקה. בהתאם לכך, עלתה ה-QQQ בביצועיה בצורה ברורה על אחותה SPY (חלק 1 סגול).

מאוחר יותר, מאז ההכרזה הרשמית על ה-QE2 ועד תחילת משבר המזרח התיכון ויפן, ראינו איזון ביו שתי הקרנות (2 סגול). לבסוף השפעת האירועים הדרמטיים האלו נמוגו אבל בניגוד לצפוי, מתקיימת עוצמת יתר בתעודה המייצגת את המדד הסולידי דווקא (3 סגול) ולא חידוש ההתלהבות לגבי הצד הספקולטיבי של השוק.

נוסיף גרף נוסף לסקירה על השוק האמריקאי בדמות ה-VIX המכונה גם "מדד הפחד". מדד זה מייצג את רמת סטיות התקן של האופציות על מדד S&P 500, ומהווה אינדיקאציה לרצון ה"כותבים" לקבל תמורה נאותה, וגבוהה יותר, על הסיכון שהם לוקחים. כאשר מאמינים שהולכת להיות תקופה קשה של ירידות, מדד ה-VIX עולה, כאשר צופים לשוק מניות עולה, כיוון ה-VIX הוא מטה.

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

מהגרף היומי של ה-VIX, אנו למדים שלפנינו התחלה של מגמה עולה. מאז תחילת השנה המדד מייצר שיאים ושפלים עולים (עיגולים סגולים) כאשר השפל האחרון היה בהחלט גבוה באופן משמעותי מן המקבץ הקודם (3 ירוק).

למרות העלייה והירידה החדה שראינו כתוצאה מן המשברים במזרח התיכון וביפן (2 ירוק) ה-VIX לא חזר חזרה את קו המגמה היורד שאפיין את התנועה מאז תחילת הירידה הגדולה, רמת ה-45 נקודות (4 ירוק). יתר על כן יש לשים לב שמתנדים המומנטום המחושבים על גבי מדד זה, מראים מצב של יציאה ממכירות יתר (1 ירוק).

נורות אדומות לגבי העתיד

מבצע הניתוח הטכני הקלאסי על מדד המניות האמריקני, יניח בצדק שלפנינו מצב חיובי. העליות מאז אמצע מארס משתלבות היטב עם ההנחה שלפנינו תחילתה של מגמה עולה חדשה, לאחר תיקון טכני קלאסי בצורת סדרת ABC יורדת.

השאלה היא מתי נראה את תחילתו של תיקון טכני במדד ה-S&P משמעותי במסגרת העלייה החדשה הזו? אם נסתכל על מצב ה-VIX, וננתח את החוזק היחסי בין תעודות הסל של המדד עם אחיו הספקולטיבי יותר, נראה שקיימות כמה נורות אזהרה לגבי העתיד המיידי. חשוב לי לציין שרציתי להראות בעיקר את נקודת המבט וצורת החשיבה.

משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM ברוקר למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות, ומרצה במכללת מגמות.

ניתן לפנות אליו ישירות לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.