הערפל במצרים מתפזר: מובארק זומן לחקירה בבית המשפט

"אל-אהראם": נשיא מצרים המודח קיבל זימון להופיע בפני בית משפט בקהיר לצורך חקירה ■ לצורך המשפט יאורגנו סידורי אבטחה מיוחדים

הערפל במצרים מתפזר. העיתון הממשלתי "אל-אהראם" דיווח היום (ג') כי נשיא המדינה המודח, חוסני מובארק, קיבל זימון להופיע בפני בית משפט בקהיר לצורך חקירה.

הידיעה פורסמה על סמך דברים שאמר שר הפנים המצרי, שהוסיף כי לצורך המשפט יאורגנו סידורי אבטחה מיוחדים.

מובארק עשוי לעמוד למשפט על שימוש לרעה בכספי ציבור וירי על מפגינים, ועלול, בתרחיש הגרוע מכל, לקבל עונש מוות.

שלשום (א') הודיע התובע הכללי במצרים לארה"ב ולממשלות נוספות ברחבי העולם כי הנשיא לשעבר חוסני מובארק ומשפחתו הסתירו כנראה מאות מיליארדי דולרים במזומן, בזהב ובנכסים בעלי ערך אחרים שבבעלות המדינה.

התובע הכללי, עבדל מגיד מחמוד, כתב במסמך כי מובארק ובניו גמאל ועלא הפרו כנראה חוקים שאוסרים על "תפיסת כספי ציבור ועשיית רווח מהם ומניצול כוח השלטון", באמצעות תוכניות עסקיות מורכבות שנועדו להטות את הנכסים הללו לחברות מחוץ למצרים ולחשבונות פרטיים.

הטענות המוצגות במסמך הרשמי הן המקיפות ביותר עד כה נגד מובארק, שהיה בעל ברית אסטרטגי של ארה"ב במשך 30 שנה, עד להדחתו מהשלטון בפברואר בעקבות מחאה עממית נרחבת ולחץ בינלאומי.

שווי הנכסים שמשפחת מובארק חשודה בהשתלטות עליהם - מעל 700 מיליארד דולר - עולה בהרבה על אומדנים קודמים ועלול להיות מנופח מאוד. הערכות קודמות של הרכוש נעו בין מיליארד דולר ל-70 מיליארד דולר.

מסמך התובע מיועד לספק את הבסיס המשפטי על-פי החוק האזרחי להחזרת נכסים ששייכים לעם המצרי. עותק המסמך, שהגיע לידי ה"וושינגטון פוסט", מציין כי הוא נכתב בפברואר בלי לפרט תאריך מדויק.

פקיד מצרי בוושינגטון מסר כי הבקשה נשלחה למדינות שבהן יש כנראה למשפחת מובארק נכסים. נציג משפטי של המשפחה הכחיש בעבר דיווחים שלפיהם משפחת מובארק צברה נכסי-עתק והחביאה אותם בחו"ל.

מובארק עצמו דיבר שלשום, בפעם הראשונה מאז הודח מכיסאו אחרי 30 שנה בשלטון, בראיון מיוחד לרשת "אל-ערבייה", וכפר בהאשמות נגדו ונגד בניו בשוד כספי המדינה.

בשיחת טלפון מוקלטת, בה נשמע קולו שבור ומרוסק, הכחיש מובארק את הדיווחים על כך שהעלים יחד עם בני משפחתו מיליארדי דולרים מקופת המדינה, והכריז כי יתבע את כל אלה ש"העלילו עליו עלילות".

"אני יכול להבטיח שלא אני או אשתי או ילדיי מחזיקים בחשבונות בנק בחו"ל", הדגיש הנשיא המודח, והבהיר כי אין לו נכסים מעבר לים - אלא במצרים בלבד.