כביש 1: בעלי קרקעות שהופקעו תובעים את מע"צ

עשרות בעלי קרקעות פרטיות שנפגעו מהרחבת כביש 1 בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים תובעים את החברה הלאומית לדרכים בטענה לפגיעה מהותית בזכות הקניין

עשרות בעלי קרקעות פרטיות בתחום תוכנית הרחבת כביש 1, בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים, הגישו תביעות למע"צ נגד ההפקעה של הקרקעות שלהם, כך נודע ל"גלובס".

כזכור, בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני פנים את התוכנית לשדרוג כביש 1 המחבר בין ירושלים לתל-אביב, בקטע שבין שער הגיא לכניסה לירושלים. היקף הפרויקט הוא 2.5 מיליארד שקל, והוא יכלול הרחבת הכביש ל-3 נתיבים בכל כיוון, כריית שתי מנהרות באורך 650 מטר מתחת לרכס הראל, הקמת חניון "חנה וסע" ובנייה של שני גשרים מקבילים בני 3 נתיבים באורך 800 מטר כל אחד, במקום קטע הכביש המסוכן בסיבוב מוצא, שיבוטל.

פגיעה מהותית

בעקבות הודעת שר התחבורה, ישראל כץ, על הפקעת קרקעות לצורכי ציבור בתחום התוכנית, שפורסמה ב-1 בפברואר, הגישו עשרות בעלי קרקעות פרטיות תביעות למע"צ על זכות הקניין, באמצעות משרד עורכי הדין כץ, גבע, איצקוביץ KGI. מדובר בקרקעות בשטח כולל של עשרות דונמים.

הקרקעות בהן מחזיקים התובעים הן בייעוד חקלאי, וחלקן מיועדות למלונאות ונופש. בנוסף כוללת התוכנית גם הפקעת שטחים של מפעלים, עסקים שונים ובתי מגורים.

לטענת בעלי הקרקע, הם מתנגדים להפקעה, ולדבריהם מדובר בפגיעה מהותית בזכות הקניין.

כרגע אין מדובר בתביעות כספיות, משום שבשלב הראשון התביעה עוסקת בזכות הקניין. במסגרת התביעות הוגשו מסמכים להוכחת זכויות התובעים בקרקעות המיועדות. במקרה שההפקעה תצא לפועל, בשלב הבא יתנהלו תביעות על גובה הפיצוי.

יצוין כי בהודעת ההפקעות שפרסם כץ רשומות קרקעות בירושלים, מטה יהודה, קריית-יערים, שואבה, אבו גוש וקריית-ענבים.

מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) נמסר בתגובה: "ההפקעה נעשית לפי תת"ל (תוכנית תשתית לאומית) מספר 16, שאושרה על-ידי הממשלה, כשייעוד התוכנית היא 'דרך'. זאת לאחר שחוקרת מטעם הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) דנה והכריעה ב-863 התנגדויות. הוועדה דחתה את הטענות, בין היתר לאור העובדה שמדובר בצורך חיוני להרחבת ושדרוג כביש קיים ושהנזק הקנייני, ככל שניתן, ישולם על-ידי יזמי התוכנית".

לאחר שאושרה התכנית, אומרים במע"צ, הדרישה לביטול ההפקעה לא תועיל. עדיף לבעלי הקרקעות לקבל את הפיצוי.

"עוד יודגש כי החברה הלאומית לדרכים פעלה באמצעות חקיקה עדכנית לפי פקודת הקרקעות בתיקון העדכני משנת 2010 - המחייב פיצוי לפי המטר הראשון", נמסר ממע"צ.