מקימת הולילנד: שמואל דכנר לא החזיר הלוואה של 2.7 מיליון שקל

חברת הולילנד תיירות טוענת כי דכנר העמיד כבטוחה לפירעון ההלוואה אוסף אמנות שלטענתו היה שווה כ-4.8 מיליון דולר, אך במועד הפירעון התברר כי אוסף האמנות חסר ערך ממשי

חברת הולילנד תיירות, מקימת פרויקט הולילנד בירושלים, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך כ-2.7 מיליון שקל נגד יזם הנדל"ן שמואל דכנר, מי שהיה יועצו של מנכ"ל הולילנד הלל צ'רני, ושנחשב לעד המפתח בפרשת הולילנד. זאת, בגין אי-החזר הלוואה.

לפי הנטען, ב-2007 פנה דכנר לצ'רני בבקשה לסיוע כספי דחוף, וסיפר לו כי הוא לווה כספים מגורמים בשוק האפור, ובהיעדר יכולת לפרוע את החובות אליהם - הוא ניצב בפני איומים על חייו ועל חיי משפחתו.

צ'רני, כך נטען, החליט להיחלץ לעזרתו של דכנר, והולילנד העמידה לרשותו של דכנר הלוואה בסך של כ-2.7 מיליון שקל. דכנר, מצדו, העמיד כבטוחה לפירעון ההלוואה אוסף אמנות, שכלל, לפי הצהרתו, יצירות מקוריות של אמנים בינלאומיים ידועי שם בשווי של כ-4.8 מיליון דולר.

עוד נטען בתביעה כי הולילנד העבירה את כספי ההלוואה ישירות לנושיו של דכנר, וחילצה אותו מהמשבר החמור.

ואולם, טוענת החברה, באמצעות עו"ד בעז בן-צור, כשהגיעה העת לפרוע את ההלוואה שנתנה לדכנר, התברר כי אוסף האמנות שהעמיד דכנר לשם פירעון ההלוואה חסר ערך ממשי: פריטים מסוימים באוסף התבררו כמזויפים, פריטים אחרים כבר הובטחו ונמסרו בפועל לצדדים שלישיים, וככלל - נמצא כי שוויו של אוסף האמנות רחוק שנות אור מהשווי עליו הצהיר דכנר.

למעשה, נטען בתביעה, דכנר לא פרע עד כה ולו שקל אחד מסכום ההלוואה.

הולילנד מבקשת מבית המשפט לקבוע כי דכנר הפר באופן בוטה את חוזה ההלוואה איתה, בהעמידו "בטוחת-סרק".

בראשית שנות ה-90 החל צ'רני במגעים עם גורמים שונים לצורך הקמת פרויקט הולילנד בירושלים על מקרקעין שנמצאו ברשותו. בהמשך יצא הפרויקט לפועל, ודכנר שימש כמנהלו מ-1994 ועד 2006.

באפריל 2010 נודע כי המשטרה מנהלת חקירה בנוגע לסכומי שוחד רבים שהועברו מיזמי הפרויקט, באמצעות מתווכים לבכירים בעיריית ירושלים ובמינהל מקרקעי ישראל, במטרה לקדם את הפרויקט.

במארס השנה הודיעה הפרקליטות על הגשת כתבי אישום בעבירות של מתן וקבלת שוחד ועבירות נוספות, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ו-17 חשודים נוספים, בהם יזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, וכן נבחרי ציבור ועובדי ציבור בעיריית ירושלים ובמינהל.