חזי בצלאל: "אפילו אני לא מבין את חשבון הסלולר שלי"

בצלאל: "הכנסנו דברים שאף חברה עוד לא עשתה מבחינת גודל האנטנות. יש לנו הרבה חידושים"

עם זכייתו במכרז התדרים, הסכים חזי בצלאל להתראיין לכל כלי תקשורת אפשרי. אחרי שהוכיח את רצינות כוונותיו ולא ויתר לאורך כל המכרז, נותר רק לראות איך הוא עומד להקים את האופרציה החדשה - פעילות הצפויה להיות מורכבת ומאתגרת. בצלאל עצמו משדר רוגע. הוא משוכנע בכך שהוא יעשה זאת במהירות ובלי מלחמות שיווק עקובות מדם. "אנחנו רוצים להיות חברה של העם - כמו חברת טבע של התקשורת הסלולרית", אמר במסיבת העיתונאים היום (ג'). ועם זאת, 705 מיליון שקל הם לא עניין של מה בכך, ורק מעטים מכירים את מקורות המימון של בצלאל ואת עסקיו.

- אתה בעצם סוג של מהמר: אתה נכנס לענף הסלולר כשאתה יודע שאתה לא יכול להקים רשתות. על סמך מה אתה עושה את זה? המדינה אפילו אומרת לך, 'אתה לא יכול לתבוע אותי אם אני לא עומדת בתנאים'.

"אני אופטימי ומאמין שהשכל הישר יגבר. אני כן מאמין שבסופו של דבר גם המשרד, גם התקשורת וגם החברות האחרות - כולם יבינו שזו לא מלחמה. יש לקוח, יש אזרח שצריך לשרת. זו המטרה. אני לא מאמין שהתחרותיות תגבר על השכל הישר".

- אמרת שלתחרות יש עוד תועלות מלבד הורדת מחירים.

"אין ספק. הענף הזה מתפתח בצורה מדהימה. אני מלווה את הענף הזה הרבה זמן. כל כמה שנים אומרים שהענף סיים את תפקידו והרווחיות תרד. והענף. זה ענף שממציא את עצמו. בסופו של דבר, הסלולר יהיה פה על כף היד. אני כן מאמין שהחידושים וההתחדשות הם היתרון שלנו, אנחנו נכנסים לשיא של הטכנולוגיה. אין לי ספק שאם הטכנולוגיה תתפתח יהיה עוד יותר טוב".

בצלאל נותן כדוגמה את האנטנות. "בתוכנית העסקית הכנסנו דברים שאף חברה פה עוד לא עשתה מבחינת הגודל של האנטנות. האפקט הסביבתי של האנטנות, התשתיות שמשתפרות, יש לנו הרבה חידושים להביא".

- מה הבשורה שלכם לעומת החברות הקיימות?

"אני לא מעוניין לדבר רעות באף חברה, אבל זה ענף שמחייב כניסה של חברות נוספות כדי שהוא יהיה הוגן יותר. אני מרצה באונ' לשעבר ולא מצליח לקרוא את חשבון הטלפון שלי, למשל. תהיה שקיפות מוחלטת".

- המחיר באמת יירד?

"לך ל-018. תבדקו את 018 מה היא עושה למחירי האינטרנט".

- תיכנס לשוק הנייח?

"אני רוצה לפתח גם את זה, אנחנו נחדש את הרישיון הזה גם".

- תציע שירות שיכלול שירותי סלולר, אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה יחד?

"נחכה גם לכניסה של חברת חשמל עם הסיבים האופטיים ונעשה את זה. דרך אגב, הנושא של חברת החשמל הוא לא פחות חשוב, ולפי דעתי זה כן תפקיד של המדינה או חובתה לנו כאזרחים. התשתית הלאומית הזאת, גם במדינות הרבה פחות מפותחות מישראל והרבה פחות עשירות ממנה, מוקמת על ידי המדינה. במדינה שבה אני פועל, רואנדה, תשתית פייבר פרוסה על פני כל המדינה. חבל שפה כן מנסים לערב גוף פרטי, אף שניסינו להיכנס גם לענף הזה".

- יש סיכוי שתצרפו אליכם חברה נוספת, אולי אחד המתמודדים שלא זכו?

"לא יודע. אני אף פעם לא אומר לא לשום דבר. אני אגיד לך מה אני כן רוצה. בתקופה הצינית של היום, אנשים מתייחסים לזה בחשדנות, אבל אני רוצה למצוא דרך לשתף, שילד יזדהה עם החברה, שילד יהיה לו חלק אפילו בחברה".

- באיזה אופן?

"אני שובר את הראש".

- דיברת במסיבת העיתונאים על טבע. אמרת שאתה רוצה להיות חברה של העם, כמוה.

"טבע הצליחה ליצור לעצמה תדמית של חברת העם. אני כן רוצה ליצור את התדמית, ההזדהות, שמי שגולש בירוחם יידע שהוא גולש בחברה הזאת ויש לו הזדהות עם החברה. אני רוצה לשתף כמה שיותר אזרחים, לקוחות בחברה עצמה".

- כמה צריך להשקיע בחברה כדי להגיע ליעד של 7%, ואיך אתה מתכוון לממן את זה?

"אלה סודות מקצועיים עכשיו, אבל מאות מיליוני דולרים".

- תצטרך להוציא עוד כמה עשרות מיליונים כדי לקבל תדרי דור רביעי. תתמודד על התדרים האלה?

"אני מקווה שייתנו ושלא נצטרך להתמודד. השאלה אם המדינה רוצה לעשות כסף או שהיא רוצה לפתח. אם היא רוצה לפתח בכנות, היא צריכה לתת לכל מפעיל עוד תדר ונגמר הסיפור".

10 דברים על חזי בצלאל

1. חזי בצלאל (60) נולד בבצרה שבעיראק, הצעיר בין ארבעה אחים. הוא עלה לארץ בגיל 5, ישירות למעברת אור יהודה. היום הוא נשוי ואב לשלושה.

2. אביו היה בכיר בחברת הנפט BP וסייע בהעלאת יהודים מעיראק לישראל.

3. אחיו הבכור ניסו עובד איתו. אחיו האחר ואחותו הם רואי חשבון. "בכיתה ב' התחלתי לעבוד במילוי אצטון בבקבוקים במפעל, ובכיתה ו' עבדתי בבנייה ועזרתי לדוד שלי, שהיה ממייסדי טרה, לחלק חלב עם סוס ועגלה", סיפר בראיון על תחילת דרכו.

4. הוא מחזיק בתים בניירובי שבקניה ובקיגאלי שברואנדה. כמו כן בבעלותו דירות בלונדון ובתל אביב.

5. בצבא שירת בשריון. בראיון ל"מעריב" סיפר שפגז התפוצץ לידו כשהיה חייל על גדות התעלה ופגע בשמיעתו. כיום הוא אינו שומע באוזן שמאל.

6. למד כלכלה באונ' תל אביב. עד אז, סיפר, היה קומוניסט בהשקפתו. כסטודנט שימש עוזרו של פרופ' חיים בן שחר. הוא השלים דוקטורט ועבד כמרצה.

7. מהאקדמיה עבר לעסקים - תחילה עבד בבנק דיסקונט ואחר כך הגיע לקניה כמנהל פרויקטים של בנק השקעות בריטי.

8. בצלאל עשה את הונו באפריקה, בעיקר בייצוג של חברות ישראליות ובינלאומיות ותיווך בעסקאות בתחומים שונים - בעיקר נשק וציוד ביטחוני כמו מערכות התרעה ומטוסים. כיום פעילות החברות שלו בכ-25 מדינות בעולם.

9. הוא מתקומם כשמכנים אותו "סוחר נשק" וטוען שעסק רק בתיווך. "אני מוכר רק לגופים רשמיים, אף פעם לא לפרטיים, תמיד עם כל האישורים.

"אפשר להרוויח פי עשרה אם מוכרים למורדים... יצרתי כמה מאות מקומות עבודה במפעלים שכל יהודי צריך להשתחוות אליהם מאה פעמים... מבחינתי זה היה מעשה פטריוטי וגם היום זה מעשה פטריוטי".

10. הוא מקפיד על חשאיות ומשתדל למדר את עובדיו כמה שיותר.