צבי דרין: "מקווה שהציבור לא יבוא לצפות בקידוח ברמלה"

מנכ"ל גלוב אקספלוריישן ל"גלובס": "שיהיה בהצלחה" ■ גיאולוג השותפות, ברוך דרין, חוזר לזירת הקידוחים 17 שנה לאחר המכה שספג ברישיון "אופק"

"אשפזו אותי עם אולקוס ועם שני ניתוחי לב פיתוח", מספר ד"ר ברוך דרין, גיאולוג שותפות גלוב אקספלוריישן , על תוצאות הקידוח הקודם שבו השתתף בשלהי שנות התשעים, בראיון מיוחד ל"גלובס".

דרין, 76, החל לעבוד בחנ"ל (חברת הנפט הלאומית) ב-1960 בתור עוזר גיאולוג בקידוח ליד באר שבע, לאחר שסיים לימודי גיאולוגיה בהצטיינות באוניברסיטה העברית. ב-1964, לאחר שנשלח להשתלמות בחו"ל, הקים וניהל את המעבדה הפלאונטולוגית במכון הנפט.

בעשרות השנים שחלפו מאז בדק דרין אלפי דגימות של שכבות ממאות קידוחי הנפט והגז שנקדחו בישראל בים וביבשה, והכין להם דוחות סיכום גיאולוגיים, אך הוא עצמו היה שותף כיזם לקידוח אחד בלבד - "דוד 1", של השותפות מודיעין .

הקידוח, שבוצע על-ידי לפידות, החל ב-1994 ונתקל בשורה של קשיים טכניים ותקלות, אשר החמורה בהן התרחשה כאשר המקדח נתקע בעומק של קרוב ל-6,000 מטר.

משאבים רבים בוזבזו על מנת לחלצו, והתקציב המקורי לקידוח, שעמד על 10 מיליון דולר, גדל ל-15 מיליון דולר, מה שגרם לכך שלשותפות לא נותר מספיק כסף לביצוע מבחני ההפקה. לאחר פרק זמן ארוך של יותר משנה וחצי הצליחה מודיעין בדרך לא דרך לגייס את המשאבים הדרושים לביצוע מבחני הפקה, ואלו, שנערכו בעומקים של 4,452-4,618 מטר, הראו שלא ניתן להפיק מהם נפט או גז.

בסופו של דבר ננטש הקידוח בסוף 1996, כאשר לא בכל השכבות בקידוח בוצעו מבחני הפקה בגלל בעיית התקציב. לאחר התוצאות המאכזבות, שכאמור עלו לדרין גם בבריאותו, הוא מכר את החזקותיו בשותף הכללי של מודיעין ויצא מהשותפות, למרות שלדבריו אף פעם לא הפסיק להאמין בפרוספקט.

דרין המשיך בעבודת המחקר שלו, ולאחר שחלף יותר מעשור מאז הסתיים אותו קידוח, נוצרה ההזדמנות לחזור אליו. בנו צבי, שעבד בתחום הנדל"ן, פרש לפני כמה שנים מאלקטרה השקעות, ובאמצעות מכרים משותפים חברו השניים ליעקב חי, יזם נדל"ן שבעבר הנפיק בבורסה את חברת חייל אחזקות, שנמכרה ברווח גדול לקבוצת פלד-גבעוני. שמה של שותפות החיפושים שהוקמה על-ידי השלושה, גלוב אקספלוריישן, מגיע מקבוצת החברות של חי, שמאוגדת תחת חברת גלוב אינטרנשיונל הולדינג.

השותפות הוקמה באוקטובר 2009, ובעלי השליטה בה העבירו אליה שלושה רישיונות חיפוש - רישיון "אופק", הממוקם במרכז הארץ - באזור רמלה-לוד - ושבו בוצע קידוח "דוד 1", רישיון "בר-אור" בגליל המערבי ורישיון "יהל" במפרץ חיפה. ביוני 2010 הונפקה השותפות וגייסה מהציבור 47.7 מיליון שקל, בהנפקת יחידות השתתפות וכתבי אופציות. נכון להיום נסחרת השותפות בשווי של 115 מיליון שקל - כ-50% מעל שווי הכסף שבקופתה.

ארבעה קידוחים

- במה גלוב שונה משותפויות חיפושים אחרות?

ברוך דרין: "הגישה שלנו היא לא גישה נקודתית, אלא כלל-ארצית, ולכן יש לנו פיזור לשלושה מקומות. אנחנו לא הולכים ל"צוק תמרור 5" או ל"שרית 3". הגישה שלי היא גישה קונספטואלית של שכבות, ולכן תגלית בנקודה אחת היא לא תגלית באופק 1, כי הוא מייצג תקופה מסוימת, וברגע שיש לך תגלית באופק, יש לך שדה, וברגע שיש לך שדה, יש אולי שניים ושלושה שדות גם באותו רישיון. אם יש באופק 1 תגלית, אני נותן לך עוד שדה גם במקומות נוספים".

בכוונת השותפות לבצע ארבעה קידוחים: שני קידוחים ברישיון "אופק", אשר אחד מהם יבוצע בהמשך לקידוח הקיים "דוד 1", קידוח אחד ברישיון "בר-אור", וכן קידוח ברישיון "יהל". ברישיון "אופק" פרסמה החברה אומדן, שנערך על-ידי ד"ר עמיאל דוד, המומחה להנדסת מאגרים, שלפיו קיים ברישיון נפט בר-הפקה בהיקף של 10.1 מיליון חביות, בהסתברות של 30.2%, כאשר בכוונת השותפות גם לבדוק את קריאות הגז המשמעותיות שנרשמו בקידוח "דוד 1" בשכבות העמוקות (הפרם), אשר לא נבדקו בשל הבעיות הטכניות.

האומדן האחרון פורסם במסגרת תשקיף שאותו הגישה החברה לגיוס הון נוסף שבוצע לשותפות. מעבר לכך שהגיוס הפתיע את שוק ההון, אומדן עלות הקידוחים שצוין בו היה גבוה לעומת תשקיף ההנפקה הראשון. כך, אם בתשקיף הראשון הוערכה עלות ארבעת הקידוחים בסך של 31.65 מיליון דולר, כעת היא עלה בכ-18.5% ומוערכת ב-37.5 מיליון דולר.

- מה הוביל לשינוי בעלויות בין שני האומדנים?

צבי דרין: "התקציב הראשון היה עם רמת השלמה נמוכה. ביצענו הערכה, ובאופן טבעי בזמן שחלף עשינו הרבה עבודת תכנון וחשיבה כמעט ברמה היומית. דנים בהשלכות של ביצוע קידוח בכמה דרכים, איך להגיע לשלב מבחני ההפקה ומהן ההשלכות של המבחנים על אופן ביצוע הקידוח. העקרונות שמנחים אותנו, הם לצמצם את הסיכון, להגביר את הסיכוי וכמובן להוזיל את העלויות אם ניתן. רמת ההשלמה כאן היא יותר גבוהה, וכוללת גם את מבחני ההפקה".

במסגרת ההנפקה גייסה החברה כ-32.1 מיליון שקל נוספים, כך שכעת יש בקופתה כ-21.5 מיליון דולר. אם שלוש סדרות כתבי האופציה ימומשו בעתיד במלואם ליחידות השתתפות, ייכנסו לקופת גלוב כ-31 מיליון דולר נוספים.

- למה ביצעתם את הגיוס הנוכחי?

"מטרת הגיוס הייתה לממן את קידוח 'בר-אור 1' ו'יהל 1'. בתחום החיפושים, כל ההתקשרויות והתכנונים נעשים הרבה לפני הקידוח. אנחנו גם המפעיל ברישיונות, ואנחנו צריכים שיהיה לנו הגיבוי הכספי בשביל לתמוך בהתחייבויות כלפי ספקים אשר מבצעים את הפעולות הקידוחיות. לא נתחייב אלא אם יהיו לנו המקורות הכספיים לשם כך, והרצון הוא לקיים פעילות חיפושים בצורה רציפה ללא שיהוי".

צבי מסביר את ההפתעה שהתקבלה בשוק ההון עם הגיוס, בכך ש"היא נבעה מתחושה של משקיעים שרוצים לראות את הדברים אחד אחרי השני, ולא מתוך מחשבה לבצע את הכול מההתחלה ועד הסוף. חשבו שנגייס כסף, נקדח, נמצא או שלא, נגייס כסף וכו'. הדבר הזה היה יוצר שיהוי גדול בין פעולה לפעולה, ואנחנו באנו לעבוד, ואין לנו שום רצון להשתהות בחוסר עשייה".

הסכם עם GYP

לפני שלושה חודשים חתמה גלוב על הסכם לביצוע קידוח "אופק 1" עם חברת GYP הטורקית, חברה אחות של Aladdin Middle East. על-פי ההסכם בין השתיים תחילת הקידוח הייתה אמורה להתבצע בחודש אפריל 2011, כאשר בהתאם להסכם רשאית GYP לדחות את מועד תחילת הקידוח עד חודש יולי.

כעת המקדח של GDP מבצע את קידוח "יוסף מענית 3" עבור חברת ציון אויל במרכז מישור החוף. קידוח זה, שהחל באוגוסט אשתקד, מתוכנן להגיע לעומק סופי של קרוב ל-6,000 מטר, ולאחרונה הוא הגיע לעומק של 5,000 מטר, כך שמסתמן כי הוא עדיין יהיה בשימוש בתקופה הקרובה אצל ציון, ולכן קידוח אופק לא צפוי להתבצע בשבועות הקרובים.

- אתם מצפים שיגיעו משקיעים לצפות בקידוח?

צבי: "אנחנו מצפים, אבל מקווים שלא יהיו צופים. קידוח זה לא מקום לקהל. האינפורמציה לקהל נמצאת באתר של הבורסה, שלא יבואו לחפש אותה בקידוח".

- איפה היית רוצה לראות את השותפות בעוד חמש שנים?

צבי: "הייתי רוצה לראות אותה אחרי שמימשה את תוכנית העבודה. כמובן שאני מאחל לציבור המשקיעים שלנו ולכולנו הצלחה בה, ואם הצלחנו, זה אומר שיש לנו תגליות מפיקות".