דיווח: צעדים דרמטיים להגבלת המשכנתא - אחרי הפסח

על-פי ערוץ 2, בבנק ישראל נוטים להכריז על הגבלת הריבית המשתנה ל-30%-40% מערך המשכנתא בסוף החודש הנוכחי ■ צעד אפשרי נוסף: הגבלת המשכנתא ל-50% מערך הדירה

האם בבנק ישראל כבר גיבשו את הצעדים הדרמטיים לצינון רמות המחירים בשוק הדיור? על פי דיווח הערב במהדורת החדשות של ערוץ 2, בבנק המרכזי שוקלים כעת בחיוב נקיטה של אחד משני צעדים לצינון שוק הדיור בישראל.

הצעד הראשון הנשקל, והסביר יותר, כולל הגבלת נתח הריבית המשתנה במשכנתא ל-30 עד 40 אחוזים בלבד מערך המשכנתא.

הצעד השני אותו שוקלים בבנק ישראל הוא קביעת תקנה במסגרתה תתאפשר נטילת משכנתא רק עד לתקרה של 50% מערך הנכס.

בבנק ישראל מאמינים כי בציבור הרחב טרם הפנימו את מתווה הריבית העולה שאימץ הבנק ואת המשמעות של מתווה זה על סכום ההחזר החודשי שיעלה בהתאם ובכך יכביד על הלווים.

ההכרזה על הצעדים צפויה במסגרת הכרזת הריבית הבסיסית במשק לחודש מאי, בסוף החודש הנוכחי; הפרוטוקולים מדיוני הריבית לחודש זה שפורסמו השבוע מצביעים גם הם על כך שמרבית הדיון החודש נסוב סביב מחירי הנדל"ן והצעדים הרגולטוריים האפשריים לצינון רמת המחירים בשוק.

"אחד מחברי ההנהלה הביע חשש ליציבות הפיננסית במידה ובעתיד ירדו מחירי הדירות באופן חד, נוכח הגידול הניכר באשראי לדיור, אף על פי שמדובר בתרחיש שהסיכויים להתממשותו נמוכים. לפיכך, נדון צעד מאקרו יציבותי בתחום האשראי לדיור", נכתב בפרוטוקולים.

מחירי הדירות בישראל עלו ב-16.3% בשנה האחרונה וב-60% מתחילת גל העליות במאי 2007. בנק ישראל החל להעלות את הריבית במשק מאוגוסט 2009, אז היא עמדה על 0.5% בלבד. בנוסף, הבנק נקט בצעדים "מאקרו יציבותיים", קרי הגביל את שיעורי המימון במתן משכנתאות והטיל בעיקר מגבלות על משכנתאות בריבית משתנה (פריים). זאת, עקב החשש כי נוטלי משכנתאות לא יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים בעתיד, כאשר הריבית תעלה.