קלינטון: "ארה"ב חוזרת להתמקד בסכסוך במזרח התיכון"

אובמה ינאם בקרוב בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני ■ ארה"ב מכינה הקרקע לביקור נתניהו בכנס אייפא"ק במאי ■ בארה"ב חוששים מהיוזמה להכרה במדינה פלסטינית באו"ם בספטמבר

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עומד לחזור ולמקד את תשומת הלב של ממשלו בסכסוך בין ישראל לפלסטינים. הוא עומד לשאת נאום על מדיניות ארה"ב במזה"ת ובצפון אפריקה בשבועות הקרובים ובו יתווה קווי מדיניות "מפורטים יותר" לדחיפת המו"מ בין הצדדים. כך אמרה אמש (ג') שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון בנאום בכנס של מכון ברוקינגס בוושינגטון. מדבריה עולה, שהמעורבות האמריקנית הפעם תהיה מודגשת יותר מאשר בעבר.

קלינטון לא אמרה אמרה במפורש אם מדובר במדיניות חדשה. בעבר אמרו גורמי ממשל, כי ארה"ב תעלה "רעיונות גישור" כדי לקדם את המו"מ בין ישראל לפלסטינים. חידוש המו"מ נעשה עתה דחוף יותר לנוכח יזמת הפלסטינים לדרוש מהעצרת הכללית של או"ם להכיר במדינה פלסטינית במושב העצרת בספטמבר. ארה"ב וישראל מתנגדות למהלך כזה ומתארות אותו כ"חד צדדי", אך הפלסטינים הבהירו, כי יוסיפו לקדם את יזמתם אם לא יחודש המו"מ בינם לבין ישראל.

מאמצי הבית הלבן להניע את הצדדים לחדש את השיחות הישירות, אשתקד, לא צלחו. על רקע הקיפאון במו"מ, בצד ההתלהטות בגבול בין ישראל לעזה, סבור ממשל אובמה שאין מנוס מדחיפת הישראלים והפלסטינים לשולחן המו"מ בהקדם. נשיא המדינה, שמעון פרס, קרא לאובמה, בביקורו בבית הלבן, בתחילת החודש, לא לזנוח את מעורבותה של וושינגטון בסכסוך.

קלינטון: "אין תחליף למעורבות אמריקאית בסכסוך"

בנאומה אמש, בוועידת "הפורום האמריקני-איסלמי הגלובלי", אמרה קלינטון: "הנשיא ידבר בפירוט רב יותר על מדיניותה של ארה"ב במזה"ת ובצפון אפריקה בשבועות הקרובים", והוסיפה: "ליבת האינטרסים והערכים של ארה"ב לא השתנתה; אין שינוי במחויבות שלנו לקדם את זכויות האדם, לפתור סכסוכים ממושכים, לבלום את האיום האיראני ולהביס את אל-קאעדה ובעלי הברית הקיצוניים שלו... ובמחויבויות האלה כלול גם מאמץ מחודש להשגת שלום מקיף בין ישראל לערבים".

קלינטון רמזה לעמדה שהשמיעו בעבר גורמי ממשל בכירים, שלפיה המרי האזרחי המתפשט במדינות ערב פותח הזדמנות היסטורית לשלום בין ישראל לאויביה וכי באקלים הנוכחי הסכסוך הזה לא יוכל להאריך ימים. כדבריה: "הסטטוס קוו בין הישראלי לפלסטינים אינו יותר בר-קיימא מאשר המערכות הפוליטיות שקרסו בשבועות שחלפו".

וברמז למעורבות נמרצת יותר של הממשל במו"מ אמרה קלינטון: "בעוד שזו אמת מוסכמת שרק הצדדים עצמם יכולים לקבל החלטות קשות למען השלום, אין תחליף למנהיגות אמריקנית מתמשכת ופעילה, והנשיא ואנוכי מחויבים לספק את המנהיגות הזו".

הנאום הזה מצביע על הכשרת הקרקע להאצת הפעילות הדיפלומטית האמריקאית סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני עוד לפני בואו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לושינגטון במאי, לנאום בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

רמז בוטה לכך השמיע סנטור ג'ון קרי, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנט, בנאום באותו כנס לפני קלינטון. לדבריו, "אפשרי מאוד שהנשיא אובמה יקדים אפילו (את ביקור נתניהו - ר"ד) וירים את תרומתו שלו לדחיפת התהלך בכיוון שנראה לו רצוי... ואני מדגיש את המילה אפשרי".