קרנות הפנסיה הוותיקות לבג"ץ: עמיתינו סובלים מאפליה

זאת לעומת הקרנות שבהסדר ■ קרן עתודות הוותיקה וקרן הע"ל הוותיקה: "נכון להיום התקיים הפסוק 'צדיק ורע לו'; לקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות אין גירעונות"

שתי קרנות פנסיה עותרות לבג"ץ בטענה לאפליה. לאחר שלא מצאו פתרון בדין ודברים עם האוצר ובוועדת העבודה, הרווחה והבריאות - קרן הפנסיה עתודות הוותיקה (שבבעלות משותפת של כלל ביטוח וביטוח חקלאי) וקרן הפנסיה הע"ל הוותיקה (שבבעלות בית ההשקעות פסגות) פונות לבג"ץ בטענה לאפליה אסורה בין העמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות, לעמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות הגירעוניות שהולאמו.

דורון סט, יו"ר קרן עתודות הוותיקה, אמר היום (ד') כי "נכון להיום מתקיים הפסוק 'צדיק ורע לו'. לקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות אין גירעונות כפועל יוצא של ניהול אחראי. בפועל, בגלל אפליה לרעה בינינו לבין הקרנות הוותיקות הגירעוניות, הנהנות מכרית ביטחון, נאלצנו בעבר להוריד לעמיתינו מקצבתם, בעוד הקרנות הגירעוניות לא הורידו".

עומר גטניו, מנכ"ל פסגות פנסיה הע"ל, הוסיף כי "נפעל לתיקון העיוות ההיסטורי, על מנת שעמיתי קרן הפנסיה של הע"ל ייהנו אף הם מהזכויות שמגיעות להם".

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד צורי לביא ממשרד ליפא מאיר ושות'.

"טיפול זהה"

בעתירה מתבקש בג"ץ לתת צווים על-תנאי וצווים מוחלטים, שלפיהם על המדינה "להפסיק ולהפלות את העמיתים ללא כל הצדקה בדין, לחדול מלהעניק להם יחס בלתי שוויוני בהשוואה לעמיתי קרנות פנסיה ותיקות אחרות, ולהגן גם עליהם באותו האופן שבו מוגנים עמיתי הקרנות הוותיקות הגירעוניות מפני ירידה של עקום הריבית חסרת הסיכון במשק מתחת לרף של 4%".

כלומר, לתפיסת העותרים המדינה מספקת הגנה במיליארדי שקלים רק לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, שהולאמו ב-2003, תוך שהיא פוגעת קשות בזכויותיהם של העמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות המאוזנות.

נציין כי נושא כרית ההגנה שמספקת המדינה לקרנות הוותיקות שבהסדר, בהיקף 11.3 מיליארד שקל בהתאם להמלצות ועדת ברנע, עדיין לא הושלם.

התנודות בריבית חסרת הסיכון, שבה משתמשים בקרנות הפנסיה לחישוב האיזון האקטוארי שלהן, חשובות - משום שלצורך חישוב הפער בין הנכסים להתחייבויות של הקרן עושים בקרן היוון לפי ריבית של 4% לשנה.

אם הריבית חסרת הסיכון נמוכה יותר מרמה זו בחישוב שנתי, גם אם רק באופן זמני, אזי התחייבויות הקרן לעמיתים גדלות בשיעור חד יותר מאשר נכסי הקרן - וכך עשוי להיווצר גירעון. עד כה האוצר מצא פתרון לסוגיה זו רק בקרנות הוותיקות שבהסדר.

בעתירה טוען עו"ד לביא, בין היתר, כי "עתירה זו מכוונת כל כולה להחלת המלצות ועדת ברנע באופן מלא ושוויוני גם על עמיתי הקרנות, והכול באופן שיינתן טיפול ממשלתי זהה - הן לעמיתי קרנות הפנסיה הגירעוניות, הן לעמיתי הקרנות בכל הנוגע להגנה הצריכה והנדרשת מפני תנודתיות עקום הריבית חסרת הסיכון".

"אין קיימים טעמים ענייניים המצדיקים את השוני בין קרנות הפנסיה הגירעוניות לבין העותרות לעניין היקף התחולה של כרית הביטחון", טוענות עוד עתודות הוותיקה והע"ל הוותיקה.

נציין כי בעתודות הוותיקה יש כ-25 אלף עמיתים, ובהע"ל הוותיקה יש כ-40 אלף עמיתים.