לפני המבול: מה צפוי בדוחות חברות האינטרנט בארה"ב?

גוגל תנסה להוכיח שהפרסום עדיין עובד ■ אנליסטים מעריכים: אמזון ומיקרוסופט יעקפו את התחזיות ■ יאהו לא תדווח על צמיחה בהכנסות

עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2011 בוול סטריט נפתחה השבוע, והחל ממחר (ה') גם חברות האינטרנט הגדולות יצטרפו לחגיגה. הסנונית הראשונה תהיה ענקית האינטרנט גוגל , שתדווח על תוצאות הרבעון ואחריה החברות יאהו , eBay , מיקרוסופט ואמזון .

גוגל: הסלולר - מנוע הכנסות אדיר

גוגל נחשבת לברומטר של שוק הפרסום ותחום האינטרנט, וברבעונים האחרונים היא מספקת אינדיקציות גם לתחום הסלולר, עם מערכת ההפעלה שלה אנדרואיד.

המומנטום סביבה חיובי ולפי הערכות, היא הצליחה להגדיל את הסכומים שהיא מקבלת פר-קליק גם בתחום הסלולרי, ולא רק ליד חיפוש אינטרנטי במחשב האישי. תחום החיפוש במובייל הוא מנוע הכנסות אדיר עבורה ולפי הערכות הוא עשוי לייצר הכנסות של 2 מיליארד דולר בשנה הקרובה - צמיחה אדירה של ביזנס חדש כמעט לחלוטין.

מנייתה של החברה נסחרת היום בדיסקאונט של 20% בהשוואה לקבוצת חברות האינטרנט בבדיקת מכפיל הרווח, ועל כן מרבית האנליסטים המכסים את החברה מדרגים אותה כ"קנייה" או "קנייה חזקה". מחיר היעד הממוצע למניה הוא 725 דולר - גבוה בכ-30% ממחירה הנוכחי.

המבחן של גוגל ברבעון השני של 2011 יהיה מעניין ביותר, שכן יהיה זה הרבעון הראשון שבמהלך כולו לארי פייג', מייסד החברה, הוא גם המנכ"ל. בתחילת החודש פייג' החליף את שמידט, והאנליסטים מקווים כי לאחר פרסום הדוחות הכספיים, החברה גם תספק פרטים על תוכניותיה האסטרטגיות להמשך.

האנליסטים סבורים כי מבחינת גוגל, החששות מהאטה במומנטום של המודעות צמודות החיפוש נראים חסרי בסיס. הקליקים בתשלום - התדירות שבה הצרכנים מקישים על המודעות - הואצו לא רק בהשוואה שנתית אלא גם בהשוואה לרבעון הרביעי והשלישי של 2010. החברה צפויה לדווח על הכנסות של 6.26-6.44 מיליארד דולר ורווח (פרו-פורמה) של 8.13-8.26 דולרים למניה.

חברות האינטרנט הגדולות מתכוננות לעונת הדוחות
 חברות האינטרנט הגדולות מתכוננות לעונת הדוחות

יאהו מפטרת, גוגל מגייסת

אצל מתחרתה של גוגל, יאהו, המצב שונה. ההערכות הן כי ההכנסות מפרסומות גרפיות עלו ברבעון הראשון של 2011 אבל ההכנסות ממודעות צמודות חיפוש המשיכו לרדת. ניגוד נוסף בין החברות הוא הודעת יאהו בינואר השנה על צמצומי כוח אדם בהשוואה למסע רחב של גיוס עובדים בגוגל, שהשפיע מעט לרעה על שיעור הרווח הנקי שלה.

אנליסטים שמצוטטים ב"בארונ'ס" צופים כי החברות אמזון ומיקרוסופט יעקפו את התחזיות בצורה מתונה ברבעון; כי eBay וגוגל ידווחו על רבעון מוצלח וכי יאהו לא תספק הפתעות, לא לרעה ולא לטובה.

כל החברות הללו, פרט ליאהו, ידווחו, לפי ההערכות, על צמיחה בהכנסות ברבעון הראשון של השנה. עוד מצפים בוול סטריט כי התוצאות הכספיות יעקפו את התחזיות המוקדמות וכי eBay תפרסם תחזית חיובית במיוחד לרבעון השני של השנה.

מאז תחילת השנה, פעילות המיזוגים והרכישות מוגברת וגם קצב גיוס העובדים בקרב חברות האינטרנט התגבר אצל מרבית החברות - מלבד יאהו, כאמור, ומיקרוסופט. ההערכות הן כי בשיחות הוועידה החברות ידברו באופן כללי על שיפור בסביבת העסקים.

הקינדל מניע את אמזון

ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון צפויה לדווח ברבעון על מכירות של 9.54-9.51 מיליארד דולר, רווח תפעולי של 369-338 מיליון דולר ורווח למניה של 59-61 סנט. החברה נהנית משיפור בעסקי הליבה - המסחר המקוון וכן ממכירות חזקות מאוד של הספר האלקטרוני שלה, קינדל. כמו כן, ברבעונים האחרונים השתפר קצב אימוץ שירותי האינטרנט שלה ויותר חברות גדולות העבירו את מודל הפעילות שלהן לענן מחשוב.

העובדה שעסקי המסחר האלקטרוני משגשגים, תשפיע לטובה גם על eBay, שמכירותיה צפויות להיות ברבעון הראשון 2.52-2.48 מיליארד דולר והרווח התפעולי (המתואם) יהיה 767-741 מיליון דולר . החברה נהנתה לפי ההערכות גם מצמיחה מהותית של שירותי PayPal וכן מקצב עסקאות מוגבר בבריטניה, בגרמניה ובארה"ב.

מיקרוסופט אמנם חייבת חלק ניכר מפעילותה לעולם האינטרנט, אך יש לה רגליים חזקות גם בתחומים אחרים. ההערכות הן כי הכנסותיה ברבעון יהיו 16.1-16.3 מיליארד דולר; הרווח התפעולי יהיה של 5.9-6 מיליארד דולר והרווח הנקי למניה יהיה של 56-57 סנט.

סביבת ה-IT עדיין בריאה, מומנטום הצמיחה של תוסף התנועה קינקט לקונסולת האקס בוקס 360 הוא חזק וגם האימוץ של אופיס 2010 נמשך. מנגד, הביקוש הצרכני עדיין פושר והדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בתחזיות השנתיות שתספק החברה.