עלות שכר של מיליון שקל בחודש ליוסי מימן באמפל

מימן נמצא בין מקבלי השכר הגבוה במשק הישראלי: קיבל ב-2010 בונוס של 4.5 מיליון שקל על רכישת 012 סמייל ■ מניית אמפל איבדה בשנה האחרונה 31% (28% מתחילת השנה)

הגז זורם ממצרים, הגז לא זורם. יש פיצוץ בצינור, אין פיצוץ בצינור. אמפל מרוויחה, אמפל מפסידה. בכל מצב שלא יהיה, עלויות השכר של בכירי אמפל אמריקן, חברת האחזקות של יוסי מימן - האיש והגז הטבעי - גבוהות; מאוד גבוהות, כפי שעולה מהזימון (Proxy) שפרסמה אמפל לקראת האסיפה הכללית של בעלי המניות שתתקיים בתאריך 5 במאי.

מהמסמך עולה כי עלות השכר של מימן (65), המשמש כיו"ר ומנכ"ל אמפל, עמדה אשתקד על 3.4 מיליון דולר, או 12 מיליון שקל בקירוב. במילים אחרות, עלות שכרו החודשית של מימן עמדה בשנה שעברה על כמיליון שקל ומיקמה אותו בין מקבלי השכר הגבוה במשק הישראלי.

מימן קיבל שכר בסיס - גבוה לכל הדעות - של 5.3 מיליון שקל ב-2010, ובונוס בשווי של 4.5 מיליון שקל בגין "תרומתו לרכישת 012 סמייל, בניית תוכנית המימון של הרכישה והנפקת האג"ח שבוצעה בעקבותיה", דברי המסמך. אמפל לא מציינת את המכירה המוצלחת של 012 סמייל, שהניבה לחברה רווח של מאות מיליוני שקלים, כמניע למתן הבונוס.

אם לא די בכך, מימן קיבל חבילת אופציות ששוויה הכלכלי הנוכחי הוא 1.6 מיליון שקל. חבילה זו כוללת חצי מיליון אופציות הניתנות למימוש למניות רגילות לפי מחיר מימוש של 1.17 דולרים, וכן 63,750 אופציות לפי מחיר מימוש של 2.95 דולרים. אמפל נסחרת כרגע לפי מחיר של 1.67 דולרים, כך שרק החלק הראשון מהחבילה מצוי "בתוך הכסף" ומגלם הטבה נאיבית בשווי של רבע מיליון דולר.

תנאי ההעסקה של מימן, מוכשר ככל שיהיה, אמורים לגרום לבעלי המניות בחברה להצביע נגדם. ראשית, שכר הבסיס שלו גבוה לאין ערוך משכר הבסיס של מנכ"לים בחברות גדולות בהרבה מאמפל. שנית, הסיבה להענקת הבונוס אינה בהירה מספיק וספק אם יש לגיטימציה להענקתו. אמפל אכן מכרה את 012 ברווח עתק שהושג בתוך זמן קצר, אך לא בטוח שתרומתו של מימן למהלך הייתה עד כדי כך מהותית שהצריכה מתן בונוס מפנק. שלישית, ולא פחות חשוב, מימן הוא בעל השליטה בחברה ולכן מתן תגמול הוני לוקה בחסר ופגום מיסודו.

והנה עוד סיבה לא פחות חשובה שלא מצדיקה את עלות השכר של מימן: מניית אמפל איבדה בשנה האחרונה 31% (28% מתחילת השנה), וזה אומר שבעלי המניות בחברה לא הרוויחו מהשקעתם בה (לפחות במהלך 2010). כמו כן, אמפל הפסידה אשתקד 44.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19.5 מיליון דולר בשנה הקודמת. החברה נסחרת כיום לפי שווי של 94 מיליון דולר.

עלויות השכר של בכירי אמפל אמריקן
 עלויות השכר של בכירי אמפל אמריקן

319 אלף שקל לסגן היו"ר

וממימן לאירית אילוז, סמנכ"לית הכספים של החברה. עלות שכרה של אילוז עמדה אשתקד על 1.9 מיליון דולר, או 6.7 מיליון שקל, וכך מיקמה אותה בין הנשים המתוגמלות ביותר במשק הישראלי. בחלוקה חודשית, מדובר על 555 אלף שקל. אילוז, בדומה למימן, קיבלה בונוס בגין רכישת 012 סמייל (3.6 מיליון שקל).

אמפל מפרטת גם את עלויות השכר של ארז מלצר, בעברו מנכ"ל אפריקה ישראל וכיום מנכ"ל גדות מיכליות - אחת מחברות הבת של אמפל - וסגן יו"ר באמפל עצמה. מלצר, שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים וחצי, מקבל שכר חודשי של 38 אלף דולר בקירוב, וזכאי לבונוס השווה ערך ל-2% מהרווח התפעולי השנתי לפני מס של גדות. אמפל אינה חושפת את תוצאותיה לפי חברות בת כי אם לפי מגזרים, ומנתונים אלו לא ניתן לדעת מה היה הרווח התפעולי של גדות מיכליות. בחלוקה חודשית, עמדה עלות שכרו של מלצר על 319 אלף שקל.