לא מפסיקה לבעבע: סודה סטרים גייסה 261 מיליון דולר

‏‎‎בעלי המניות מכרו במסגרת ההנפקה מניות תמורת כ-209 מיליון דולר ‏‏‎‎■ החברה גייסה לקופתה 50 מיליון דולר‎‎ ■ המחיר נקבע על 43.5 דולר - 118% מעל המחיר בהנפקה הראשנית‏

‎‎פחות מחצי שנה לאחר שהונפקה בהצלחה מסחררת, ‏SodaStream‏, מפתחת המערכות הביתיות להכנת משקאות קלים, פונה בשנית לשוק ההון האמריקני. החברה ביצעה הלילה הנפקה בנאסד"ק וגייסה 261 מיליון דולר בביקושי יתר. מדובר בהנפקה המשנית הגדולה ביותר של חברה ישראלית שבוצעה בארה"ב.

מתוך הסכום שגוייס, סודה סטרים תכניס כ-50 מיליון לקופתה, והשאר יוקצו למכירה על ידי בעלי המניות ובראשם קרן פורטיסימו בראשות יובל כהן. בעקבות הצלחת ההנפקה, החליטה החברה להגדיל את כמות המניות המונפקת מ-5 מיליון מניות ל-6 מיליון מניות. מתוך זה, החברה גייסה 1.2 מיליון מניות, ו-4.8 מיליון מניות ע"י הצעת מכר של בעלי המניות. ההנפקה בוצעה לפי מחיר של 43.5 דולר למניה.

‏SodaStream‏ הגישה רק לפני עשרה ימים טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה משנית, ורק לפני שלושה ימים עדכנה אותה בשנית, וכללה בה את רשימת בעלי המניות המוכרים ואת מספר המניות שיימכרו.

"הנפקה משנית", בהגדרתנו שלנו, היא הנפקה שבוצעה חצי שנה לאחר ההנפקה הראשונית וכללה בתוכה הצעת מכר של בעלי המניות. הנפקות אלו, כפי שכתבנו כאן ביום ראשון האחרון, עלולות להצביע על כיוון המניה בעתיד הקרוב (להבדיל מהנפקות משניות שמתבצעות פרק זמן ארוך יותר לאחר ההנפקה הראשונית).

‏כחתמי ההנפקה הראשיים שימשו בנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן ודויטשה בנק, ואילו כחתמים משניים שימשו בנקי ההשקעות ויליאם בלייר, אופנהיימר, סטיפל ניקולאס וייזל ורות' קפיטל פרטנרס. אלו הם אותם בנקי השקעות שליוו את החברה בהנפקה הראשונית.

במסגרת אופציית הגרין שו (חיתום יתר) יקבלו ששת בנקי ההשקעות לעיל את האופציה לרכוש מבעלי המניות בחברה (ולא מהחברה עצמה) 901,448 אלף מניות נוספות תמורת 39.2 מיליון דולר, וכך להגדיל את היקף ההנפקה לכמעט 300 מיליון דולר.

על הצלחת ההנפקה, ניתן ללמוד מהתנהגות המניה מרגע היוודע דבר ההנפקה ועד לרגע זה, ובעיקר - בהתנהגותה אתמול. ‏‏SodaStream‏ עלתה אתמול בשיעור של 6% ומרגע היוודע דבר ההנפקה איבדה המניה רק 3.8% - ירידה די שולית על רקע העובדה כי הרבה מניות עושות את דרכן לשוק.

‏SodaStream‏ הונפקה בנובמבר האחרון לפי מחיר של 20 דולר, ומרגע הנפקתה ידעה רק את הדרך מעלה. במהלך חמשת החודשים האחרונים הכפילה החברה את שוויה, וכרגע הוא עומד על 864 מיליון דולר - תשואה פנטסטית של 125% למי שהשקיע בהנפקתה הראשונית. ‏‎‎‏