פישר: "אם 500 אלף ישראלים לא יוכלו לשלם משכנתא, נהיה בבעיה גדולה; אסור לנו להגיע לשם!"

נגיד בנק ישראל על השיא במחירי הדירות: "זה מרגיש טוב כשאתה באמצע בועת הנדל"ן; כל אחד חושב שהוא עשיר וקונה עוד דירה" ■ משגר אזהרה ברורה: "לא כדאי להיכנס למצב שבו כל חודש צריכים לבדוק מה עושים אנשים בבנק ישראל ולהיות על סף פשיטת רגל כל הזמן"

"אם יהיו 500 אלף איש שלא יכולים לשלם משכנתא בישראל - נהיה בבעיה גדולה. אנחנו לא נגיע לשם. אסור לנו להגיע לשם". את הדברים האלה אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בראיון לעיתון "ישראל היום", המתפרסם היום (ו').

פישר דיבר בגלוי על העלייה החדה במחירי הדירות בישראל, אותה הוא מסרב לכנות "בועה". הוא טוען כי הפתרון האמיתי למחירי הדירות טמון בהגדלת ההיצע, אך לא מכחיש כי גם הריבית הנמוכה שהנהיג בנק ישראל בשנים האחרונות תרמה לעליית המחירים. פישר גם רמז שהריבית במשק תמשיך לעלות.

"אנחנו אמרנו כל הזמן: אל תבנו את העתיד של משפחתכם על ההנחה שהריבית של בנק ישראל תישאר לנצח ברמות כל כך נמוכות, ועכשיו אנחנו חוזרים למשהו יותר נורמלי", אמר פישר. הוא ציין כי בטווח הארוך, כאשר הריביות בעולם יעלו גם כן, ריבית הבסיס במשק הישראלי תעמוד על "רמה נורמלית של סביבת 4% ומשהו". הריבית במשק עומדת היום על 3%.

פישר ציין שוב, כפי שאמר בפעמים קודמות, כי אם מחירי הדירות ימשיכו לעלות, תתפתח בעיה קשה במשק: "אנחנו נמצאים במצב שבו יש מגמה שאם היא תמשיך - נהיה באמת בבעיה רצינית מאוד. צריכים לעצור את המגמה הזאת לפני כן. המון המון משברים פיננסיים התחילו בשוק הנדל"ן".

הנגיד שיבח את מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדירות והתחייב שוב לבלום את העלייה במחירי הדירות: "זה מרגיש טוב מאוד כשאתה באמצע הבועה. כולם חושבים שהם עשירים, כל אחד קונה עוד בית ועוד בית ומרוויח. כולם מרגישים טוב, ולמחרת ברור לך כנגיד שלא עשית את עבודתך אם אתה מאפשר להגיע למצב שהבועה מתפוצצת. אנחנו צריכים לפעול לפני שאנשים ירגישו שיש צורך משמעותי בפעולה. זה קשה מבחינת היחסים שלנו עם הציבור".

פישר ערך גם הקבלה בין המצב בישראל לבין בועת הנדל"ן בארה"ב ערב המשבר, ואמר כי "בארה"ב יש 24 מיליון משכנתאות שאנשים לא יכולים להחזיר. אפילו אם מחלקים את זה ב-50 כדי לקבל את היחס לישראל, כמה זה יוצא? 500 אלף? אם יהיו 500 אלף איש שלא יכולים לשלם משכנתא בישראל - נהיה בבעיה גדולה. אנחנו לא נגיע לשם. אסור לנו להגיע לשם (דופק על שולחן העץ)".

הנגיד הציע לישראלים "לעבור למשכנתא בריבית נומינלית קבועה, או קבועה צמודה" ושיגר אזהרה ברורה: "לא כדאי להיכנס למצב שבו כל חודש צריכים לבדוק מה עושים אנשים בבנק ישראל ולהיות על סף פשיטת רגל כל הזמן".