קידוח "מענית-יוסף 3" נתקע; ציון נפט וגז קרסה ב-17%

החברה תיאלץ לבצע קידוח עוקף כדי להגיע לשכבת המטרה בעומק של 5,900 מטר‏ ■ מתוך הדיווח: "נראה היה שמקדח נתקע, ואז התעקמו צינורות הקידוח ונשברו"

‎‎חברת חיפושי הנפט האמריקנית ‏Zion Oil and Gas‏ , המבצעת את קידוח "מענית-יוסף 3" במרכז מישור החוף, הודיעה בסוף השבוע כי בעקבות ציוד שנתקע בעומק של 5,000 מטר בקידוח, היא תיאלץ לבצע קידוח עוקף חדש. זאת במטרה להגיע לשכבת המטרה, הנמצאת בעומק של 5,900 מטר.

בעקבות הדיווח, נפלה מניית ציון ביום ו' במסחר המאוחר בנאסד"ק ב-16.7%, לאחר שאת יום המסחר הרגיל היא סיימה בעלייה של 6.3%.

‏חברת ציון הוקמה לפני עשור על-ידי ג'ון בראון, אשר מאמין כי בעזרת התנ"ך יצליח לגלות היכן טמון נפט בארץ הקודש. לחברה שני רישיונות חיפוש במרכז מישור החוף, בין צפון קיסריה לדרום נתניה, ובשבוע שעבר היא קיבלה מהממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות רישיון חדש בשם "עמק הירדן", הנמצא מזרחית לרישיונות הקיימים של החברה. קידוח "מענית-יוסף 3", הממוקם מזרחית לחדרה, החל באוגוסט אשתקד ומטרתו הסופית היא הגעה לשכבת היורה, בעומק של 5,900 מטר.

‏בינתיים, החזון של בראון לא מצליח להתאמת - לא בגלל שהקידוחים אותם מבצעת ציון מתגלים כיבשים, אלא מכיוון שטרם הצליחה להגיע לשכבות המטרה.

‏‏החברה, שמרכזת עניין רב בארצות הברית - בעיקר בקרב הקהילה הנוצרית-אוונגליסטית - מעדכנת את משקיעיה בנעשה בפעילותה באתר החברה, וזאת במקביל לדיווחים לרשות ניירות ערך האמריקנית. בדיווח הקודם של החברה בתחילת אפריל, עדכן המנכ"ל ריצ'רד רינברג כי הקידוח הגיע לעומק של 5,053 מטר, וציין כי "קידוחים לעומקים כאלו מביאים עימם גם אתגרים טכניים, ונאלצנו לבצע עבודות על מנת לשחרר צינורות שנתקעו".‏

‏בדיווח שנמסר‏ ביום שישי, מסר רינברג: "זמן קצר לאחר הדיווח הקודם, נראה היה שמקדח נתקע בשכבת אבן קשה, ואז (כפי שגילינו מאוחר יותר), כתוצאה מהלחץ התעקמו צינורות הקידוח ונשברו. משכנו החוצה את רוב הצנרת מבור הקידוח, תוך שאנחנו משאירים בתוכו צנרת באורך של 290 מטר".

‏‏רינברג‏ הוסיף כי "לאחר שלא הצלחנו להוציא את הצנרת שנתקעה בדרכים כלכליות, החלטנו להתחיל קידוח עוקף". קידוח זה צפוי להתחיל מעומק של כ-4,300 מטר. רינברג, שילב בדבריו ציטוט של וינסטון צ'רצ'יל, וכתב כי "אני מאמין שיש לנו צוות עם כל המומחיות הנדרשת כדי לעמוד באתגרים של קידוח לעומק המדובר, ובעדכון הבא אתן זמן משוער חדש בו נגיע לשכבת המטרה".

‏לא הפעם הראשונה

‎‎אין זו הפעם הראשונה שציון נתקלת בקשיים בקידוחים אותם היא מבצעת בישראל. אשתקד ביצעה החברה את קידוח "באר-אליהו 3", שנעשה בתוך מטעי הבננות של קיבוץ עין כרמל, ליד עתלית. הקידוח לא הצליח‏ להגיע לשכבות המטרה מאחר ונתקל בשכבת סלע בזלתי קשה, והציוד בו השתמשה ציון "נתפס". כל ניסיונותיה של החברה לשחרר ולשלוף אותו החוצה עלו בתוהו, והיא נאלצה לאטום את הקידוח ולנטוש אותו.

‏את הקידוח של ציון מבצעת חברת ‏GYP‎‏ הטורקית, וכתוצאה מהתמשכות העבודות ב-"יוסף מענית 3", לא תוכל מכונת הקידוח להגיע בזמן לביצוע הקידוח של שותפות גלוב אקספלוריישן (ראו הרחבה במסגרת).

‏‏בקופת ציון, שטרם הנפילה ביום שישי נסחרה לפי שווי של 135 מיליון דולר, היו בסוף 2010 מזומנים בהיקף של 21.5 מיליון דולר. בתוך כך, הודיעה ציון כי אסיפת בעלי המניות השנתית שלה תתקיים בחודש יוני במלון ‏‏Westin‏ בדאלאס. את האסיפה הקודמת אשתקד ערכה החברה במלון דן קיסריה.

‏‏לא ניתן היה להשיג את תגובת החברה לכתבה.‏‎‎‏