NYSE-יורונקסט שוב דחתה הצעת רכש ב-11.3 מיליארד ד'

ההצעה של OMX ו-ICE המפעילות את בורסת נאסד"ק, למרות שהיא גבוהה ב-14% מההצעה של הבורסה הגרמנית, צפויה להיפסל ע"י רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב

דירקטוריון חברת NYSE Euronext , המנהלת את המסחר בבורסה בניו יורק (NYSE), דחה היום (ה') בפעם השנייה הצעה בגובה 11.3 מיליארד דולר שהגיעה מקבוצת OMX המנהלת את בורסת נאסד"ק וקבוצת ICE, זאת על רקע המשך המגעים לרכישתה של NYSE יורו-נקסט על ידי הבורסה הגרמנית. חובותיה של בורסת ניו יורק מסתכמים ב-2.1 מיליארד דולר.

OMX ו-ICE הציעו במסגרת העסקה, כי במקרה שרכישת הענק תתבטל על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב, מטעמי פגיעה בתחרות, יפצו את NYSE יורו-נקסט ב-350 מיליון דולר. כבר ב-10 לאפריל, אז דחתה NYSE יורו-נקסט הצעה דומה במהותה, אמרו גורמים בכירים בחברה כי הסיכון לעיכובים והחובות המצטברים במסגרת העסקה, גדולים מידי.

"אין שום דבר שונה בהצעה הנוכחית, בהשוואה להצעה הקודמת של OMX ו-ICE שדחינו", אמר השבוע יו"ר NYSE יורו-נקסט ז'אן-מישל הסל'ס, והוסיף כי "הראייה שלנו את ההצעה לא השתנתה באופן עקבי. ההצעה לא מכילה ערך ראוי, והוצאתה לפועל כרוכה בסיכון שלא מקובל עלינו".

ההצעה של הבורסה הגרמנית נמוכה ב-14%, אבל צפויה להתקבל

במקביל, עדכנו השבוע מנכ"ל OMX, רוברט גרייפילד ומנכ"ל ICE, ג'פרי ספרצ'ר, כי בכוונתם להיפגש השבוע עם בעלי המניות של NYSE יורו-נקסט, במטרה לשכנעם בטובתה של העסקה. גרייפילד וספרצ'ר מוטרדים מאד מהצעתה של הבורסה הגרמנית לרכוש את NYSE יורו-נקסט ב-9.53 מיליארד דולר, אשר למרות היותה נמוכה ב-14% מהצעתם המשותפת, לא צפויה להידחות על ידי הרשויות מטעמים חוקתיים הנוגעים לפגיעה בתחרות בארה"ב.

"לעניות דעתי, OMX ו-ICE ידרשו לשפר בצורה משמעותית מספר אלמנטים בהצעה שלהם, אם הם מעוניינים להגיע למצב בו ב-NYSE יורו-נקסט בכלל יהיו מוכנים לדון איתם על ההצעה", אמר פטריק אושגנסי, אנליסט משיקגו.

נציין כי מבחינת הממונה על ההגבלים העסקיים, רכישת החברה המתפעלת את הבורסה בניו יורק, תהפוך את נאסד"ק למונופול בתחום רישום המניות למסחר בארה"ב - שוק המניות הגדול בעולם: למהלך היבטים אנטי-תחרותיים מובהקים.

מומחים צופים כי ב-NYSE יורו-נקסט יוסיפו להעדיף את ההצעה הגרמנית, אלא אם OMX ו-ICE יעלו את סכום המקדמה ואת הבטחונות על העסקה בצורה משמעותית. בכל מקרה, מתכננים גרייפילד וספרצ'ר לקיים עוד מספר פגישות עם בעלי המניות, אשר דאגתם העיקרית מופנית להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב, שעלול להפיל את העסקה.

נציין כי השילוב בין חברת NYSE יורונקסט, המתפעלת פרט לבורסת ניו יורק גם את הבורסות המובילות באירופה ומספר בורסות במקומות נוספים בעולם וחולשת על כשליש מהפעילות בני"ע ברחבי העולם, לבין הבורסה הגרמנית שהיא הבורסה המובילה באירופה תיצור מפלצת הפועלת ב-11 מדינות. לקבוצה הממוזגת צפויות להיות הכנסות בסך של 5.6 מיליארד אירו ורווח נקי של 869 מיליון אירו בשנה.