פתאום, הרודף הפך לנרדף

הניצחון של ריאל בגביע המלך הפך את כיוון הרוח. פתאום ברצלונה מנמיכה ציפיות, פתאום היא מתלוננת על השופטים, ואפילו על הדשא הגבוה בברנבאו יש לגווארדיולה טענות

אחרי שסיימנו להשתעשע עם שני משחקי ה"קלאסיקו" הראשונים בין ריאל מדריד לברצלונה, הדבר האמיתי מתחיל הערב (ד'): שני מפגשים ראש בראש בין מעצמות-העל הגדולות ביותר של הכדורגל העולמי, בזירה החשובה ביותר - חצי גמר ליגת האלופות. זה לא משחק הליגה שאיבד מיוקרתו בעקבות פער הנקודות הבלתי-מחיק שצברה בארסה בראשות הטבלה על ריאל; זה בטח לא גמר גביע המלך, תואר שבימים כתיקונים שתי הקבוצות כלל לא מייחסות לו חשיבות.

בטלוויזיה הספרדית מחככים ידיים בהנאה. 12.71 מיליון ספרדים בממוצע צפו ב"קלאסיקו" של גמר גביע המלך בשבוע שעבר והפכו את ההתמודדות לנצפית ביותר בתולדות המפעל. אבל זה כלום לעומת המשחק ביום רביעי הקרוב, שלפי כל ההערכות אמור לשבור את שיא הצפייה הגלובאלי של הצ'מפיונס ליג בתולדותיה (השיא הנוכחי שייך לגמר בין ברצלונה למנצ'סטר יונייטד מ-2009, עם יותר מ-100 מיליון צופים ברחבי העולם).

"לא משנה איזה גמר נקבל בצ'מפיונס ליג, או איזה סיום דרמטי מחכה לנו בליגות השונות, השיא של עונת הכדורגל 2010/11 הוא בלי ספק צמד המשחקים בין ריאל לברצלונה בליגת האלופות", אומר העיתונאי גבריאל מרקוטי.

איך מגיעות שתי הקבוצות לקראת השיא הזה?

***

הדבר העיקרי שהצליחו להרוויח בריאל בשני משחקי ה"קלאסיקו" האחרונים מול ברצלונה, מלבד כמובן תואר גביע המלך, הוא סוג של אפקט הרתעה. זה לא עניין של מה בכך, אם נזכרים שההרתעה היתה לחלוטין בידיים של ברצלונה אחרי ה-0-5 הבלתי נשכח ההוא בקאמפ נואו בסוף נובמבר. אבל פתאום ברצלונה, לדעת רבים קבוצת כדורגל הטובה בכל הזמנים, חוששת שריאל תעקוץ אותה בחצי גמר הצ'מפיונס ליג. "ריאל הצליחה להיכנס אל תוך העצמות הבלתי חדירות של ברצלונה", מתאר זאת סטיוארט ג'יימס, כתב "הגרדיאן".

מספיק להביט על כמה מההתבטאויות בימים האחרונים של פפ גווארדיולה כדי להבין את מידת החשש שלו. מאמן ברצלונה מייחס פתאום חשיבות לעניינים שוליים כמו זהות השופט שהיה אמור לנהל את המשחק הערב, פדרו פרואנצ'ה הפורטוגלי. "זה בוודאי ישמח מאוד את המאמן הפורטוגלי של ריאל מדריד שהשופט יהיה בן ארצו", אמר פפ.

פפ למעשה נכנס למגרש שבו מצטיין בעיקר ז'וזה מוריניו, האיש שידוע כאחד ש"לא מותיר אף אבן הפוכה" בהכנות שלו לפני משחקים, כפי שהגדיר זאת עיתון "המארקה". "גווארדיולה לא משתמש אף פעם בכלי הנשק הזה. העיתוי של התחלת השימוש בלחץ על שופטים, רגע לפני ה'קלאסיקו' בחצי גמר הצ'מפיונס, מפתיע", כותב אלפרדו רלאנו, פובליציסט של עיתון "האס". בכל מקרה, גווארדיולה הצליח כנראה לתת חומר למחשבה למשבצי השופטים של אופ"א, שברגע האחרון העבירו את ניהול המשחק לשופט אחר - הגרמני וולפגאנג שטארק.

אלא שבזה לא תמו הדברים. גווארדיולה המשיך לשדר לחץ כשהתלונן על אופן גזיזת הדשא הצפוי בברנבאו. "אני מבין שריאל לא הולכת לגזום את הדשא ונשחק ביום רביעי על דשא גבוה במיוחד", הוא אמר. "ניאלץ להתכונן לזה". דשא פראי גבוה ומבולגן, כך מפחד גווארדיולה, ישפיע לרעה על היכולות הטכניות של שחקניו וייתן יתרון למארחת שצפויה לעסוק בעיקר בעבודות הגנה.

"אנחנו מבינים שבעקבות שני המשחקים האחרונים שלנו מול ריאל, הם הפכו לפייבוריטים", המשיך פפ את מופע הנמכת הציפיות שלו. גם חלק מהשחקנים של גווארדיולה יישרו קו עם המאמן שלהם, כשהקשר האחורי סרחיו בוסקטס אמר: "אנחנו חייבים לשנות את החשיבה שלנו לקראת המשחקים הבאים מול ריאל. אנחנו חייבים להיות יותר זהירים. ריאל זו היריבה הכי גרועה שיכולנו לקבל כרגע".

אבל צריך לציין שלא כל המערכת בברצלונה לחוצה. קטאלוני אחר, הבלם ג'רארד פיקה, שלח מסר ברור לריאל בראיון ל"אל פאיס": "גם אחרי ההפסד בגביע, הקערה לא התהפכה. אנחנו קרובים לאליפות שלישית ברציפות, שזה תואר חשוב הרבה יותר מהגביע. גם בליגת האלופות הכל תלוי בנו".

ליאו מסי, פדרו, ברצלונה, ליגת האלופות, צ'מפיונס ליג / צלם רויטרס
 ליאו מסי, פדרו, ברצלונה, ליגת האלופות, צ'מפיונס ליג / צלם רויטרס

פדרו ומסי. הכל תלוי בהם? (צילום: רויטרס)

***

אחד הדברים שתמיד עולים מעל פני השטח בקבוצות אותן מוריניו מאמן, הוא השאלה סביב המנג'ר עצמו: האם הוא יישאר? כי בכל זאת, ב-10 שנים כמאמן ראשי הוא החליף 6 קבוצות. בחודשים האחרונים עלו פרסומים שקישרו את "המיוחד" עם חזרה לאנגליה (מנצ'סטר סיטי והאקסית צ'לסי הוזכרו כאופציות), ואפילו לאינטר האיטלקית. למוריניו אמנם יש חוזה לשלוש עונות נוספות בברנבאו, אבל חוזה במדריד הוא לא הבטחה לכלום, ודאי לא אצל הנשיא הנוכחי פלורנטינו פרז, מפטר סדרתי שהחליף 7 מאמנים ב-8 עונות שלו בתפקיד.

מוריניו לא זוכה לחיים קלים מהמבקרים, ובראשם אלפרדו די סטפנו, אגדת העבר של ריאל ונשיא הכבוד שלה. אחרי ה-1-1 במשחק הליגה בין הקבוצות, אמר הארגנטיני בן ה-84: "ריאל שיחקו כמו עכברים שמגיעים לפגוש אריות. בזמן שברצלונה מתייחסת אל הכדור בכבוד והערצה, ריאל מתעסקת רק בריצה אחורה ובהגנה, מה שמעייף את כל הקבוצה. אין לריאל הנוכחית אישיות". אבל תואר אחד קטן הצליח להרגיע אפילו את גדול מבקריה של ריאל. "אני מקווה שמוריניו יישאר כאן הרבה שנים", שינה די סטפנו את הקו שלו אחרי הזכייה בגביע המלך. "התיאבון של ריאל הנוכחית להשיג ניצחונות הוא מדהים בעיניי".

ובהחלט ייתכן שמוריניו יאמץ את ההמלצה של די סטפנו. רגע לפני משחקי השיא של העונה שלו השבוע, הפורטוגלי דאג סוף סוף לפזר קצת את העשן סביב עתידו. "הקבוצות שאני מאמן תמיד טובות יותר בשנה השנייה שלי", אמר הפורטוגלי השבוע. "לכן אני מאוד רוצה להישאר כאן גם בעונה הבאה". סטטיסטית, מוריניו צודק. זה קרה בפורטו, בצ'לסי וכמובן גם באינטר שם עזב אחרי העונה השנייה שהסתיימה עם טרבל היסטורי.

ז'וזה מוריניו, ריאל מדריד / צילום: רויטרס
 ז'וזה מוריניו, ריאל מדריד / צילום: רויטרס

מוריניו. רוצה להישאר בריאל (צילום: רויטרס)

"מה שהיה מוטל בספק במשך העונה הפך כעת לעובדה כמעט מוגמרת", טוען העיתונאי סיימון קופר. "מוריניו יישאר לשנה נוספת בברנבאו, מסיבה פשוטה: הוא רוצה להפוך למנג'ר הגדול בהיסטוריה של הכדורגל. ובשביל להפוך לכזה, הוא יודע שהוא יצטרך להיזכר כאיש שהצליח להפיל את ברצלונה, כנראה הקבוצה הטובה בהיסטוריה, מכס המלכות שלה. בשביל פרויקט כזה מוריניו יהיה מוכן להשקיע עוד קצת זמן".

אפילו המפטר הסדרתי פרז מודע לכך שיש לו משהו "מיוחד" בקבוצה כרגע, ובמהלך העונה, בניגוד להרגלו, לא התבטא אפילו פעם אחת בתקשורת נגד עבודת המאמן שלו. כל הסימנים מצביעים על כך שמוריניו ימשיך לשגע לגווארדיולה את הראש גם בעונה הבאה, בלי קשר לתוצאות המשחקים הקרובים ביניהם בצ'מפיונס ליג.