ארה"ב: מחירי הבתים ירדו ב-1.1% בפברואר וב-3.3% השנה

מדובר בירידה השנתית הגבוהה ביותר מאז אפריל 2009 ובירידה החודשית השביעית ברציפות ■ אנליסט: "שוק הנדל"ן חזר שנה וחצי אחורה"

שוק הדיור האמריקני עדיין נאבק להתאושש: מדד קייס שילר הבוחן את מחירי הדירות ב-20 ערים מרכזיות בארה"ב ומתפרסם היום (ג') מצביע על ירידה 1.1% בחודש פברואר. מדובר בירידה של 3.3% בשיעור שנתי, ירידה הגבוהה מהתחזיות המוקדמות שעמדו על ירידה של 3.2%. מדובר בירידה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2009.

מדובר בירידה השביעית ברציפות במדד הבוחן את מחירי הדירות בשל עודף בהיצע הדירות לעומת ביקוש דליל, עקב הקושי בקבלת אשראי מהבנקים. מחירי הבתים ירדו ב-19 ערים מתוך 20 הערים הגדולות שנבדקו. העיר דטרויט הייתה המקום היחיד שבו דווקא מחירי הבתים עלו בחודש פברואר. מדד קייס שילר לחודש פברואר נפל לרמה של 137.27 לעומת 139.26, רמת השפל שנרשמה באפריל 2009.

"אנו בדיוק באותו מקום בו היינו בשנה וחצי האחרונות ועדיין לא רואים מדמת התפתחות במחירי הדירות", אמר כלכלן ראשי ב-Nomura Securities International Inc בניו-יורק. מנתוני המדד עולה כי רמת האבטלה שקרובה ל-9% ממשיכה להכביד על שוק הדיור.

כאמור, בכל הערים מלבד דטרויט נרשמה ירידה חדה במחירי הדירות. בעיר פוניקס נרשמה ירידה של 8.4% ובעיר מיניאפוליס נרשמה ירידה של 8.3%. בוושינגטון, לעומת זאת, חלה עלייה של 2.7% בהשוואה לשנה שעברה. בחודש פברואר חלה ירידה לרמת שפל הגבוהה ביותר שנרשמה מאז-2009 ב-10 ערים וביניהן: אטלנטה, שיקגו, לאס וגאס, מיאמי וניו-יורק.

בתוך כך פורסם היום מדד אמון הצרכנים המהווה אינדיקציה לרמת הצמיחה במשק: מדד אמון הצרכנים לחודש אפריל שעלה לרמה של 65.4 נקודות לעומת רמה של 63.8 נקודות שרשם מדד זה בחודש מארס ולעומת צפי לעלייה לרמה של 65 נק'.

הציפיות האינפלציוניות ל-12 החודשים הקרובים ירדו לרמה של 6.3% באפריל לעומת 6.7% בחודש מארס. הערכות הן כי למרות שמדד אמון הצרכנים נותר חלש, ההתאוששות הכלכלית עדיין ממשיכה.